Visa fullständig version : "Light Headed" under styrketräning, hur unviker jag detta?
Hej!
Jag har senaste veckorna haft lite problem när styrketränar. Både på egen hand och under gruppträningar som body pump. Jag blir light-headed och är rädd att jag ska svimma. Det börjar efter ungefär en halvtimmes fysisk aktivitet och till exempel, som senast, under ett ben-pass. Jag kan göra ett benböj, sedan snurrar allt och jag måste vila rätt länge efter varje repetition för att inte bli helt borta. Det känns som om huvudet ger upp innan musklerna gör det. Samma sak händer när jag kör mindre muskelgrupper, som armarna.
Det jag äter innan är till exempel: Frukost (tre-fyra timmar innan träning): Mellanfil med func-müsli, naturella nötter, russin och goji-bär. En liten smörgås (rågbröd som nästan bara är gjort av frön, "tegelstensbröd") med två tunna kalkon-skivor och ost på, kaffe med en skvätt mellanmjölk och pro-viva-juice eller vatten. På det tog jag ett mellanmål en och en halv timme innan träning: en stor banan, kaffe och en skiva knäckebröd.
Vad ska jag äta innan för att huvudet ska orka med? Jag försöker just nu tappa några höstkilon samt lägga grund för en långsiktig kosthållning och vill helst inte lägga till ett stort mål mat bara för att inte vara rädd att svimma under träning.
Tack på förhand!
Sir Beef A Lot
2012-11-18, 14:18
Hur många kalorier får du i dig egentligen per dag? 600-700? Om du förbrukar 3000-4000 kcal varje dag men bara äter som en mes är det en chans att du har svaret just där.
Jo det förstår jag också. Men jag försöker äta 1800-2000 kcal per dag, och räknar med att jag bränner runt 2300 kcal i snitt. Självklart mer de dagar jag tar tyngre träningspass, men då äter jag lite mer också.
Jo det förstår jag också. Men jag försöker äta 1800-2000 kcal per dag, och räknar med att jag bränner runt 2300 kcal i snitt. Självklart mer de dagar jag tar tyngre träningspass, men då äter jag lite mer också.
Ja, så då behöver du ju äta ytterliggare MINST 1500 kalorier. Inte konstigt du känner dig svimfärdig. Det misstaget har jag gjort, slutade med att jag blev gravt underviktig, oproportionerlig och benig. Man kan inte ligga på - i kalorier totalt. Kroppen behöver näring utöver förbrända kalorier för att organ etc ska kunna fungera med. Hoppas du justerar innan kroppen säger ifrån och du väl svimmar.
Ja, så då behöver du ju äta ytterliggare MINST 1500 kalorier. Inte konstigt du känner dig svimfärdig. Det misstaget har jag gjort, slutade med att jag blev gravt underviktig, oproportionerlig och benig. Man kan inte ligga på - i kalorier totalt. Kroppen behöver näring utöver förbrända kalorier för att organ etc ska kunna fungera med. Hoppas du justerar innan kroppen säger ifrån och du väl svimmar.
Men det gäller väl mer om jag tränar superhårt? Just nu kör jag två-fyra pass i veckan, varav två brukar vara yoga, ett långt styrkepass där jag kör igenom hela kroppen och ett kortare där ja fokuserar på sådant som jag tycker gick mindre bra under det långa passet. Har oftast 36-48h vila efter styrkepasset.
Räknar med att mina träningspass gör att jag bränner 300-450 kcal extra de dagarna, och med 1800 kcal om dagen tror jag inte ens att jag går ner ett halvt kilo i veckan så det borde inte vara så farligt som du beskriver? (väger just nu 67-68kg, är 172cm lång, 23 år, tjej)
Jag läste det som att du bränner 2300 om dagen, då hade det varit dumt (tycker jag). Är det i veckan du menar är det ju en annan sak.
Men jo, jag tror jag bränner i snitt 2300 kalorier om dagen. Och då om jag ligger, i snitt, på ett underskott på 400-500 kalorier bör jag väl kunna anpassa kosten så att jag inte känner mig svimfärdig efter ett halvt träningspass? Jag vet bara inte riktigt Hur jag ska anpassa.
Det du beskriver är inte ett underskott på 3-400, snarare kanske 1400. Kroppen har ett basalt energibehov för att underhålla processer i kroppen. Skulle jag vara sängliggandes sjuk en dag behöver jag fortfarande runt 1400 kalorier, trots att jag inte rör på mig. Jag gjorde som du pga okunskap i början, det slutade inte alls som jag ville.
Svimanfall, utstickande ben över hela kroppen som gjorde ont så fort jag stötte i något med mera. Not so fun.
midwinterholes
2012-11-18, 18:23
Det du beskriver är inte ett underskott på 3-400, snarare kanske 1400. Kroppen har ett basalt energibehov för att underhålla processer i kroppen. Skulle jag vara sängliggandes sjuk en dag behöver jag fortfarande runt 1400 kalorier, trots att jag inte rör på mig. Jag gjorde som du pga okunskap i början, det slutade inte alls som jag ville.
Svimanfall, utstickande ben över hela kroppen som gjorde ont så fort jag stötte i något med mera. Not so fun.
Jag läser det som att hon bränner 2300 netto en dag. Att ligga på 1800-2000 är inte lågt isåfall.
Jag läser det som att hon bränner 2300 netto en dag. Att ligga på 1800-2000 är inte lågt isåfall.
fel av mig isf. :)
fel av mig isf. :)
Ja. Tro mig, jag bränner INTE 3000 kalorier om dagen.
Så vad kan jag göra? Jag tycker att jag äter balanserat enligt tallriksmodellen, oftast lite mer grönsaker och frukt än kolhydrater. Brist på fett är det inte heller, jag brukar inte snåla särskilt på olja eller smör. Använder ofta matlagningsgrädde, äter mycket ostar (ibland lätt-produkter men oftast "mellan" om man ska sötta det på en fettskala). Och jag dricker mycket vatten.
Prova att äta mindre kolhydrater innan träningen.
midwinterholes
2012-11-18, 22:59
Ta en veckas vila från styrketräningen och satsa på kondition, om du nu inte blir lightheaded av att springa också.
Nikodemus
2012-11-19, 16:59
Prova att äta mindre kolhydrater innan träningen.
kan det bidra till snurrigheten, typ blodsockernivå etc?
nån särskilt kolhydrat som är bättre att äta innan osv?
Ja, så kallad "rebound hypoglycemia".
Långsammare kolhydrat är bättre än snabbare om du får blodsockerfall, vilket allt tyder på.
Alternativt skippa kolhydraterna helt nära inpå träning. Testa att dricka bara kaffet innan träning.
Tvärtemot vad man intuitivt kan tro upplever många sig starkare och lättare utan att kolhydratsladda innan styrketräning.
watertouch
2012-11-19, 19:06
ts. Vad ligger blodtrycket på? Låter lite som Orthostatic hypotension " as head rush or dizzy spell"
Du kan testa att äta mer salt. Gissar att eftersom du försöker droppa lite i vikt har minskat med salt..
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypotension
http://en.wikipedia.org/wiki/Orthostatic_hypotension
ts. Vad ligger blodtrycket på? Låter lite som Orthostatic hypotension " as head rush or dizzy spell"
Du kan testa att äta mer salt. Gissar att eftersom du försöker droppa lite i vikt har minskat med salt..
http://en.wikipedia.org/wiki/Hypotension
Det sker när han tränar.
Men kul att du gissar hejvilt i alla fall.
watertouch
2012-11-19, 20:37
Ja tjej, mens och blod... Rätt sne linje...
watertouch
2012-11-19, 20:40
"Jag kan göra ett benböj, sedan snurrar allt"
I stort sett alla jag vet blir yra av tung benträning.
Jag tror dock att det kan handla om reaktiv hypoglycemi p g a kolhydrater innan träning.
watertouch
2012-11-19, 20:55
I stort sett alla jag vet blir yra av tung benträning.
Jag tror dock att det kan handla om reaktiv hypoglycemi p g a kolhydrater innan träning.
Men om du läser länken och igenom tråden så....
Men visst vem blir inte dissy efter 3 riktiga ATG böjj.
Ah bra svar nu alltså! Visst är det "Orthostatic hypotension" jag söker efter.
Jag ska absolut testa att äta mindre kolhydrater innan nästa styrketräning. Kan ett mellanmål på lättkesella (1-2 dl) ungefär en timme innan vara en bra grej? Jag har också hört att energidrycken celsius kan vara något. Jag är generellt rätt negativt inställd till kosttillskott och energidrycker men... ja, kan det vara något, eller är det lika bra att ta en kopp kaffe?
Salt- och järnbrist tror jag inte att det är, det ser iaf bra ut enligt kostregistreringar jag gjort.
Jag förstår också att det är naturligt att man blir lite dizzy under styrketräning, men det är så frustrerande när jag kör t.ex. bodypump och inte kan hänga med p.g.a detta. I och för sig har jag rejäl träningsvärk dagarna efter så det Tar ju, men jag vill och det känns som om det kan ta mer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.