Visa fullständig version : Någon som gått GMU?
Oljeblixten
2012-11-16, 03:56
God kväll allesammans. Är det någon här som gjort GMU? hur var det i så fall? Kan man få ett vettigt jobb inom försvarsmakten efter detta? och framförallt kommer man vara gammal och konstig om man är 23-24 och söker GMU eller är det blandade åldrar? MVH
DJJOHANSSON
2012-11-16, 08:05
Jag har inte gjort det ännu, funderar på att göra det i juni 2013 så jag kan inte svara på alla frågor.
Åldern är blandad, du kommer inte vara gammal och konstig.
God kväll allesammans. Är det någon här som gjort GMU? hur var det i så fall? Kan man få ett vettigt jobb inom försvarsmakten efter detta? och framförallt kommer man vara gammal och konstig om man är 23-24 och söker GMU eller är det blandade åldrar? MVH
GMU är i nuläget enda vägen till ett arbete i försvaret, men vad menar du med vettigt betalt? Det är ett underbetalt arbete med ojämna arbetstider och en relativt riskfylld arbetsmiljö. Beroende på var man väljer att arbeta då. I nuläget måste du godkänna att du kan skickas utomlands på mission. Dessutom är det ett ganska osäkert jobb då man dels inte vet hur försvarspolitiken kommer utvecklas och dels inte får arbeta kvar så länge som man kanske vill
"Försvarsmakten kan anställa gruppbefäl, soldater och sjömän i max tolv år under en 18-årsperiod och som längst åtta år i en följd. Det gäller de som tjänstgör kontinuerligt (GSS/K)"
Dvs för många tar det nog slut redan efter ~8år, då gäller det att ha ett annat yrke att falla tillbaka på.
Oljeblixten
2012-11-16, 08:26
Okej, att det var underbetalt hade jag iofs redan förstått.. men det går att leva på iaf antar jag.
Var lite sugen på att söka till GMU 3 som börjar 10e juni, då vet man iaf vad man pysslar med ett tag framöver.
Okej, att det var underbetalt hade jag iofs redan förstått.. men det går att leva på iaf antar jag.
Var lite sugen på att söka till GMU 3 som börjar 10e juni, då vet man iaf vad man pysslar med ett tag framöver.
Normal ingångslön för en soldat är 18k, men då man har övningsdygn och liknande så får man såklart mer. + ledig tid då.
Gillar man det militära och den fysiska biten är det ett toppenjobb.
Och alla försvarsmaktsnaställda får lägga 3 timmar/v betald arbetstid på sin egen fysträning.
Ska man ha någon sorts arbetstrygghet och bra betalt inom försvarsmakten krävs det väl nästan att man pluggar vidare inom en relevant utbildning vad jag förstått. Antingen till något sorts specialbefäl eller så tar man en t.ex. en juridik eller statskunskaputbildning med inriktning på freds- och konfliktanalys eller något annat hett ämne. De jag känner som jobbar kvar inom försvaret har i alla fall samtliga följt endera av dessa två vägar.
Oljeblixten
2012-11-16, 08:48
Normal ingångslön för en soldat är 18k, men då man har övningsdygn och liknande så får man såklart mer. + ledig tid då.
Gillar man det militära och den fysiska biten är det ett toppenjobb.
Och alla försvarsmaktsnaställda får lägga 3 timmar/v betald arbetstid på sin egen fysträning.
18k som ingång vafan, det kan man ju lätt leva på! Jag tycker det verkar schysst är faktiskt rätt sugen.
Ska man ha någon sorts arbetstrygghet och bra betalt inom försvarsmakten krävs det väl nästan att man pluggar vidare inom en relevant utbildning vad jag förstått. Antingen till något sorts specialbefäl eller så tar man en t.ex. en juridik eller statskunskaputbildning med inriktning på freds- och konfliktanalys eller något annat hett ämne. De jag känner som jobbar kvar inom försvaret har i alla fall samtliga följt endera av dessa två vägar.
Hur fungerar det att plugga vidare inom försvaret? grejar man det på plats efter GMU t.ex eller får man söka sig till högskolan?
18k som ingång vafan, det kan man ju lätt leva på! Jag tycker det verkar schysst är faktiskt rätt sugen.
Hur fungerar det att plugga vidare inom försvaret? grejar man det på plats efter GMU t.ex eller får man söka sig till högskolan?
Jag är egentligen fel person att fråga vad gäller detaljer då allt jag har är andrahandsuppgifter så jag friskriver mig från ansvar gällande sanningshalten i det jag säger.
Ett par personer jag mötte på juristutbildningen var officerare men bestämde sig för att skaffa sig en juristutbildning för att ha en chans att stanna kvar inom försvaret (detta var 2006). Andra personer (samtliga har gått lumpen och ej GMU) har åkt på ett par missioner innan de bestämmer sig för att plugga vidare. I alla fall en av dem har åkt ner på en mission till under utbildningen. Han åkte som riskanalytiker (om jag inte missminner mig). Enligt honom var det bättre arbetstider, inte lika farligt och mycket bättre betalt på den positionen. Han tänker börja arbeta inom försvaret när han tar examen.
Utlandstjänst ligger på ca 55K i månaden dock (med alla tillägg) så det är ju inte alltför illa.
Oljeblixten
2012-11-16, 09:05
Jag är egentligen fel person att fråga vad gäller detaljer då allt jag har är andrahandsuppgifter så jag friskriver mig från ansvar gällande sanningshalten i det jag säger.
Ett par personer jag mötte på juristutbildningen var officerare men bestämde sig för att skaffa sig en juristutbildning för att ha en chans att stanna kvar inom försvaret (detta var 2006). Andra personer (samtliga har gått lumpen och ej GMU) har åkt på ett par missioner innan de bestämmer sig för att plugga vidare. I alla fall en av dem har åkt ner på en mission till under utbildningen. Han åkte som riskanalytiker (om jag inte missminner mig). Enligt honom var det bättre arbetstider, inte lika farligt och mycket bättre betalt på den positionen. Han tänker börja arbeta inom försvaret när han tar examen.
Alrite, det bästa med GMU dock är ju att den är frivillig och att man inte behöver fortsätta inom försvaret efter den. Jag är nog lite mer sugen på att åka ner som fredsbevarande soldat till riskområden, då är det väl bara köra GMU och sedan ta sin 6 månaders provanställning inom försvaret antar jag.
Funderade på främlingslegionen med... Men lära sig franska på eget bevåg låter tufft samt att jag e inte så sugen att skriva upp mig på ett kontrakt gällande fem år utan att ens ha varit i försvaret innan! :d
Oljeblixten
2012-11-16, 09:06
Utlandstjänst ligger på ca 55K i månaden dock (med alla tillägg) så det är ju inte alltför illa.
Det är jävligt bra faktiskt, men lönen är inte prio.. Vill se mig om ytterligare i världen samt pröva något nytt.
Hur är det med att ha körkort? blir man väldigt begränsad om man inte har det?
Det är jävligt bra faktiskt, men lönen är inte prio.. Vill se mig om ytterligare i världen samt pröva något nytt.
Hur är det med att ha körkort? blir man väldigt begränsad om man inte har det?
Det är ett STORT plus om man har B och C-kort enligt yrkesvägledaren. Men det är inte så att man blir nekad en linje pga av det. Däremot kan andra sökande ligga bättre till.
Oljeblixten
2012-11-16, 09:18
Det är ett STORT plus om man har B och C-kort enligt yrkesvägledaren. Men det är inte så att man blir nekad en linje pga av det. Däremot kan andra sökande ligga bättre till.
Alrite, ska ner till AF senare i dag i vilket fall som.. Kan ju lika gärna sign up! förhoppningsvis blir det inte som i Starship Troopers!:d
Antar även att GMU är jävligt soft, deras beskrivning på sidan lät som att jag har haft det svårade på festivaler.
T.ex
"Pröva på friluftsliv(sova i tält)"
"Skjuta med vapen(frivilligt)"
Låter ju lite muppigt men eftersom det stod om en 6mån provanställning efter GMU antar jag att det är där man lär sig på riktigt?
Mycket hänger på fysen, jag torskade en anställning på telekrig på att jag inte klarade 12.9 på beeptestet. :D I dag är jag väldigt glad för det dock, risken är ju annars att jag blivit kvar där :)
Alrite, ska ner till AF senare i dag i vilket fall som.. Kan ju lika gärna sign up! förhoppningsvis blir det inte som i Starship Troopers!:d
Antar även att GMU är jävligt soft, deras beskrivning på sidan lät som att jag har haft det svårade på festivaler.
T.ex
Låter ju lite muppigt men eftersom det stod om en 6mån provanställning efter GMU antar jag att det är där man lär sig på riktigt?
Nädu, du har inte läst på om GMU hör jag, det där är något såndär provapåhelg för gymnasiekids.
Oljeblixten
2012-11-16, 09:21
Nädu, du har inte läst på om GMU hör jag, det där är något såndär provapåhelg för gymnasiekids.
Om det är hårt så är jag nöjd, du överaskade mig positivt nu! Är rätt säker på att det där stod på deras hemsida.. det var iofs rätt sent när jag läste!
Edit: i tröttheten hade jag klickat mig fel detta var typ en 10veckors prova på grej jag läste på.
göransson
2012-11-16, 09:21
Jag gör GMU nu, muckar 14dec!
Åldern är ju framförallt de som nyligen tagit studenten men finns även en del som är runt 25... Till och med en 30åring i min grupp så det är ju en del "äldre" ;)
Men vill du jobba som soldat efteråt måste du även göra Soldat + för att senare kunna bli anställd! Dock ej om du inte söker hemkärnat där krävs endast GMU!
T.ex
Nja GMU är ju utbildning och redan där lär du dig på riktigt. Provanställningen gäller ju den inriktning som du söker i samband med gmu. Där blir det ju en mer riktad (vidare)utbildning men GMU är for real. pewpewa med pickadoller och spendera ett dygn utan mat, ensam i skogen.
Om det är hårt så är jag nöjd, du överaskade mig positivt nu! Är rätt säker på att det där stod på deras hemsida.. det var iofs rätt sent när jag läste!
Långa dagar. Ganska tuffa scheman, men lite snuttifierat då man inte längre kan köra på med kadaverdiciplin då alla är frivilliga och kan hoppa av när de vill.
Finns lite olika GMU beroende på vad man vill "bli" men alla duger till att bli anställda från. Även om du gör GMU-HAGS så måste du inte välja hemvärnet tex
Oljeblixten
2012-11-16, 09:26
Men då så, fan jag tror på detta! Förhoppningsvis slipper man söka sommarjobb med andra ord! Bäst att man börjar träna lite kondis och banta ner sig då. Antar att det sliter en del på kroppen om man väger 95 pannor och ska leka krig och springa i skogen i massor!
Men då så, fan jag tror på detta! Förhoppningsvis slipper man söka sommarjobb med andra ord! Bäst att man börjar träna lite kondis och banta ner sig då. Antar att det sliter en del på kroppen om man väger 95 pannor och ska leka krig och springa i skogen i massor!
Är du inte vältränad blir du inte antagen till GMU, de gallrade ganska friskt bland de sökande.
Svag, dålig kondis, handikapp eller bristande psyke så var det hejdå!
Oljeblixten
2012-11-16, 09:31
Är du inte vältränad blir du inte antagen till GMU, de gallrade ganska friskt bland de sökande.
Svag, dålig kondis, handikapp eller bristande psyke så var det hejdå!
Kondisen är lite soso just nu men jag är knappast svag eller har dåligt psyke, tror mig inte vara handikappad heller!
Hur går antagningstesterna till?
Kondisen är lite soso just nu men jag är knappast svag eller har dåligt psyke, tror mig inte vara handikappad heller!
Hur går antagningstesterna till?
styrka (likvärdigt marklyft men man fortsätter dra en stång upp till hakan)
Kondition (Sittandes på cykel, trampar på i en viss takt tills man inte orkar mer. Motståndet ökas varje minut, efter 5 min uppvärmning)
Syn, hörsel, EKG
Medicinsk undersökning
Samtal med psykolog
Samtal med yrkesvägledare
tror inte jag glömde något nu.
Oljeblixten
2012-11-16, 09:37
Kondition (Sittandes på cykel, trampar på i en viss takt tills man inte orkar mer. Motståndet ökas varje minut, efter 5 min uppvärmning)
Syn, hörsel, EKG
Medicinsk undersökning
Samtal med psykolog
Det är alltså samma som när jag var mönstrade för fem år sedan. Minns att det enda jobbiga var cyklingen men den är lätt att träna upp på relativt kort tid. Har för mig jag fick styrka 9 och kondis 7, då gymmade jag sporadiskt och tränade thaiboxning.
Syn, hörsel, EKG
Medicinsk undersökning
Samtal med psykolog
IQ ;)
(som inte är ett IQ-test då)
Torsk_ole
2012-11-16, 09:43
Jag tror att det är nyttigt att ha inställningen att långt ifrån varje soldat åker på utlandstjänst och det lär inte bli fler i framtiden heller. Man ska vara beredd på det men inte förvänta sig någonting.
Pajade ryggen i GMUn och nu 2 år senare fortfarande trasig. Men ångrar inte att jag gjorde GMUn, riktigt roligt.
IQ ;)
(som inte är ett IQ-test då)
Pinsamt att glömma det då jag va så jävla glad över att få en 9 på den :em: Fast det benämns som teoritest dock.
Fishtank
2012-11-16, 11:58
Syn, hörsel, EKG
Medicinsk undersökning
Samtal med psykolog
Enda svåra då det inte är ett konditionstest utan ett mjölksyretest så har man inte tränat för det är man körd.
Att kunna springa ett marathon ger en inte mycket när det är maxbelastning ala mjölksyra som gäller.
De flesta som blev kuggade på min omgång åkte på psyket/IQ iaf och det är det ju svårt att göra något åt.
Marklyftet är snorenkelt i början men du bör köra lite drag till hakan också om du vill göra det till den lättaste 9an någonsin även om det inte var svårt att få en 9a.
Oljeblixten
2012-11-16, 12:32
Enda svåra då det inte är ett konditionstest utan ett mjölksyretest så har man inte tränat för det är man körd.
Att kunna springa ett marathon ger en inte mycket när det är maxbelastning ala mjölksyra som gäller.
De flesta som blev kuggade på min omgång åkte på psyket/IQ iaf och det är det ju svårt att göra något åt.
Marklyftet är snorenkelt i början men du bör köra lite drag till hakan också om du vill göra det till den lättaste 9an någonsin även om det inte var svårt att få en 9a.
Det är ju bara börja köra explosiva drag till hakan från marken i smithen samt hetscykla med ökande motstånd. ^^
Fishtank
2012-11-16, 13:10
Du bör försöka droppa några kilon också om du vill vara smart.
Tiden du ska cykla på varje belastningsnivå ställs efter vikten.
Jag vägde in mig 8 kilo tyngre än vanlig vikt pga extra kläder osv, blev en längre cykeltur.
spoonchest
2012-11-16, 13:15
Såg något klipp på en nybakad amfibiesoldat (KJ?) som var i medelåldern, och hade fru och barn hemma.
Jag skulle bli ganska förvånad om de som tränar för att springa långdistans och genomför maraton inte skulle få ganska bra på cykeltestet även utan att specialträna på cykel. Testet som sådant är ju inte så extremt att det ska bli utslagsgivande vilken konditionstyp någon tränar.
Därmed inte sagt att man inte bör cykelträna för att motsvara det man testar på dvs att köra en del på tungt motstånd och lära sig stå ut oavsett bakgrund.
Hamsterkakan
2012-11-16, 14:51
Har precis (1 vecka sedan) genomfört GMU. Nu väntar anställning på LG i Stockholm, alternativt Berga (Väntar svar).
Bästa 3 månaderna i mitt liv. Svarar gärna på frågor!
Har precis (1 vecka sedan) genomfört GMU. Nu väntar anställning på LG i Stockholm, alternativt Berga (Väntar svar).
Bästa 3 månaderna i mitt liv. Svarar gärna på frågor!
Vad gjorde du under ensamdygnet?
Hamsterkakan
2012-11-16, 15:09
Vad gjorde du under ensamdygnet?
Haha! Good times man. Vi hade från 10-16 utbildning i överlevnad och dylikt. Sen blev vi utkastade i skogen med ingenting annat än vår standard utrustning + stridssäck. Jag byggde en urusel bivack, gjorde upp en brasa, en reflektor etc, allt de ville att man skulle göra. När jag sedan gick och la mig (Det blev -1 grader under natten, jävla Värmland!) så insåg jag två saker.
1. Min bivack gjorde inte ett piss
2. Jag frös arslet av mig.
Min lösning var att elda upp bivacken och sova nära brasan, sov kanske 30 min och vakna sen av att elden höll på att dö. Så upp 30 min samla ved och sen fortsätta. Jag fick in runt 7 timmars sömn så jag var helnöjd dagen efter, 48 timmar utan mat och så fick vi _1_ fryst sill, palsternacka och morötter..
Verkade som om många andra i min pluton hade det betydligt värre, vissa sov inte alls, vissa fick inte upp en eld, etc.
The_RobRoy
2012-11-16, 15:35
Ensamdygn låter rätt tufft.. ..vi gjorde "baskermarch" på min tid, men då låg vi och skedade i grupp i våra små knäppetält, det var också typ -1 under natten, fan vad man frös :D
Hamsterkakan
2012-11-16, 16:06
Ensamdygn låter rätt tufft.. ..vi gjorde "baskermarch" på min tid, men då låg vi och skedade i grupp i våra små knäppetält, det var också typ -1 under natten, fan vad man frös :D
Under slutövning Aldrig ge upp så var det blandat hur man sov
2 dagar i förläggning
3 dagar i tält
1 dag vardera i ensambivack/Gruppbivack/Knäppetält
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.