handdator

Visa fullständig version : Problem med pekskiva i Vista

rogerQ
2012-11-14, 22:42
Hej,

Jag har problem med pekskivan till min laptop. Jag lämnade nyligen in den hos en seriös reparatör som återställde den till ursprunget, på min begäran. Men en sak lyckas jag inte få till; få det att sluta dubbelklicka och slajda när man drar på skivan. Det gick bra när datorn var ny, då lyckades jag hitta inställningen själv men nu är det tydligen annurlunda. Det är väldigt jobbigt när man försöker navigera runt på skärmen och helt plötsligt har man dubbelklickat. Det driver mig till vansinne och måste åtgärdas. Alla klick vill jag skall skötas med det för detta avsatta höger och vänster knapp. Tack på förhand.

rogerQ

Nalfaren
2012-11-14, 22:49
Hej,

Jag har problem med pekskivan till min laptop. Jag lämnade nyligen in den hos en seriös reparatör som återställde den till ursprunget, på min begäran. Men en sak lyckas jag inte få till; få det att sluta dubbelklicka och slajda när man drar på skivan. Det gick bra när datorn var ny, då lyckades jag hitta inställningen själv men nu är det tydligen annurlunda. Det är väldigt jobbigt när man försöker navigera runt på skärmen och helt plötsligt har man dubbelklickat. Det driver mig till vansinne och måste åtgärdas. Alla klick vill jag skall skötas med det för detta avsatta höger och vänster knapp. Tack på förhand.

rogerQ

Kan det vara så att windows är inställt på Enkelklickning för att öppna, peka för att markera? Gå in i en mapp å leta reda på Mappalternativ, det skall finnas en sektion Klickningsalternativ (sitter i win8 nu, så har inte framför mig). Se till att valet "Dubbelklicka för att öppna, enkelklicka för att markera".

Kanske är det den effekten som är igång och stör.
Annars kika på programvara för plattan om den har egna inställningar, kan ligga vid klockan "trackpad" eller liknande.

rogerQ
2012-11-14, 23:07
Tack för svaret. Jag har hittat de två sakerna du nämner. Mappalternativen försökte jag med men pekskivan har fortfarande kommandot för dutt-klick.

I kommandofönstret för själva pekskivan hittar jag inget alternativ för att välja bort dutt-klick. Måste jag ladda hem nån mjukvaruuppdatering för kunna göra det? Synaptics TouchPad heter den.

rogerQ
2012-11-14, 23:17
Jag löste det! Det fanns en liten meny när man bara la pilen mot symbolen vid klockan och då kryssade man av den i meny. Så enkelt!