handdator

Visa fullständig version : Ska bygga lite muskler, bra schema för mat?

Patrik
2012-11-14, 22:02
Gick till personlig tränare för första gången igår..han rekommenderade att jag skulle ligga på 2400 KCAL. Jag började med kreatin för 7 dagar sedan. Han tyckte jag skulle sluta med det då han vill se vad maten ger för effekt. Jag vill få lite större muskler helt enkelt.

174 CM
75 KG
16% fett (enligt mätaren)
Tränar styrka 5-6 gånger per vecka på gym.
Prommenerar ca 4 timmar (tippar det är kanske 20km tot) per vecka med hund.
Springer 10 KM / 1 hr en gång i veckan.
Prommenerar 10KM per vecka på gymmet.
Har kontorsjobb så sitter en del.

Wednesday 14th Nov
09:20 C-Vitamin 1 piller
09:30 Oat Meal 150 KCAL
10 gram protine powder 40 KCAL
bröd 35g x 2 142 KCAL
200 ML 2.5% Milk 142 KCAL
1 Banana 142 KCAL

12:30 220 G Chicken (Fried I think with butter inside) 400 KCAL
Cabbage (100 gram) 30 KCAL

14:00 GYM 1.5hr (styrka)

16:00 50 Gram Protien Shake 200 KCAL
1 Banana 150 KCAL

18:00 200g filmjölk 100 KCAL
Bröd 142 KCAL
Salmon 50g 80 KCAL
Fruit Bottle (250ml) 120 KCAL

21:30 234 g Chicken filé 220 KCAL
100 g brown rice 337 KCAL
Sour Cream 100 KCAL

22:00 Så tar jag nån slags olja, 5 ML..vettefan va det är bra för men tränaren rekommenderade hehe.

TOT Ca 2500 KCAL.
Proteiner ca 160-170.

Ser det ok ut? Mina ambitioner just nu är att bygga lite muskler.

Jag har läst att man inte ska springa efter styrketräningen då det bryter ner musklerna. Tränaren sa att det var bra att röra på sig efter styrkepasset för att lugna ner kroppen.

Bor inte i Sverige och hans engelska var inte det bästa så hade lite problem att hänga med. därav min svengelska med maten ovan.

Sigrid
2012-11-14, 22:07
Jag är verkligen ingen men expert men jag tror motionsträningen hämmar muskeluppbyggnaden. Vad jag har hört så aktiverar motions- styrketräningen olika helt olika system i kroppen och för mycket av det ena kan minska effekten av det andra.

NNIF
2012-11-14, 22:07
gillar svengelskan

bra måltid där, bröd, fil och lax?:D

du kan röra på dig, typ gå en liten promenad, men inte springa/jogga whatever

Gröt OCH bröd till frukost, overkill

Patrik
2012-11-14, 22:13
Dum fråga säkert...men bryter jag ner musklerna om jag springer en dag där jag inte styrketränar? Tippar nej.. men skadar inte att fråga.

Isf kommer jag från och med nu springa 10 min INNAN styrkepasset och sen prommenera runt 10 min efter...eller skadar man med att springa innan oxå?

NNIF
2012-11-14, 22:23
Dum fråga säkert...men bryter jag ner musklerna om jag springer en dag där jag inte styrketränar? Tippar nej.. men skadar inte att fråga.

Isf kommer jag från och med nu springa 10 min INNAN styrkepasset och sen prommenera runt 10 min efter...eller skadar man med att springa innan oxå?

muskler bryts ned och byggs upp kontinuerligt. Löpning kommer alltid vara katabolt (precis som styrketräning - under själva aktiviteten, men skillnaden är att styrketräning stimulerar tillväxt med, dvs är anabolt). så ska du springa, gör det så långt ifrån styrketräning som möjligt, dvs nej spring inte innan styrketräningen heller. Gå en promenad istället, typ till gymmet, eller på bandet.

King Grub
2012-11-14, 22:31
Löpning är inte katabolt. Löpning och annan styrketräning stimulerar muskeluppbyggnaden, den bryter inte ned muskler. Däremot motverkar den styrketräningens ännu kraftigare muskeluppbyggande effekter en del, men det är inte samma sak som katabolism.

NNIF
2012-11-14, 22:35
Löpning är inte katabolt. Löpning och annan styrketräning stimulerar muskeluppbyggnaden, den bryter inte ned muskler. Däremot motverkar den styrketräningens ännu kraftigare muskeluppbyggande effekter en del, men det är inte samma sak som katabolism.

inte? okej coolt!

Anders The Peak
2012-11-14, 22:48

Rätt utförd konditionsträning förbättrar muskelutvecklingen jämfört med att inte träna kondition. Bäst är HIIT typ intervallträning.

ReXi
2012-11-14, 23:38
Skippa springandet på gymmet och håll dig till promenad med hunden, är mitt tips!

nitz
2012-11-15, 01:40

Personligen skulle jag springa efter hellre än innan.
Ser inget fel på kosten iallafall.
Lycka till!

Patrik
2012-11-15, 14:49
Gick till PT igen denna gång för att han skulle lägga till ett schema...blev

Mån - 3 benövningar, rygg, magövning, bröst, axlar, sidan på ryggen. 1hr 15 min
Tis - 1hr Puls 115 cykla/prommenera
Ons - 3 benövningar, rygg, magövning, bröst, axlar, sidan på ryggen. 1hr 15 min
Tor - 1hr Puls 115 cykla/prommenera
Fre - 3 benövningar, rygg, magövning, bröst, axlar, sidan på ryggen. 1hr 15 min

Lör-sön... här kommer jag köra lite blandat...

Skulle köra detta en månad..ville lägga upp som "proffsen", en muskelgrupp per dag men han rekommnderade inte det. Bättre att göra övningarna 100% så tränar man andra muskler "på köpet". Sen efter en månad så kan man kolla lite vart jag ligger till och ev köra lite mer "special"...

Är väl lite otålig hehe.

Patrik
2012-11-15, 15:14
..

andeem
2012-11-15, 15:15
Jag tror att det blir roligare att träna om du äter lite mer. Det skriver jag i varenda tråd av den här typen och jag får alltid mothugg.

andeem
2012-11-15, 15:21
Har ni tips vad Kvarg/kesella kan vara utomlands? Utländska produkter (EU).Quark.

massakay
2012-11-15, 15:39

Att utför något konditions pass någon gånger i veckan tycker jag själv funkar bättre än utan.

Får bättre syreupptagningsförmåga till musklerna med bra kondition, orkar då också träna intensivare på passen, och är i allmänhet piggare. Och där i genom mer muskelmassa... (det är min åsikt)

StarkaUlf
2012-11-15, 15:46
Quark.

Alternativt "Fromage Frais", vilket förekommer på fler ställen än vad Quark gör.
En del har även low fat greek yoghurt, med i princip samma stats som kvarg. Men betydligt dyrare.

Captainwide
2012-11-15, 21:49
Rätt utförd konditionsträning förbättrar muskelutvecklingen jämfört med att inte träna kondition. Bäst är HIIT typ intervallträning.

så när ska man applicera konditionsträningen för bästa utveckling? (om det nu är säkerställt)

cero
2012-11-15, 22:04
- Minst 2g protein per kg kroppsvikt och dag.
- Ät vanlig mat utöver det, och sikta på att öka i vikt långsamt. 1 KG per månad tycker jag är lagom. Kan tyckas vara lite, men på ett år blir det 12 KG. Givetvis blir inte allt muskler, utan även en del fett beroende på hur du sköter träningen.
- 20-30 g protein direkt efter träning.

Det var allt jag tycker man behöver tänka på när det gäller kost. Sen är kaloriräkning onödigt och tråkigt enligt mig.

Captainwide
2012-11-16, 11:29
bömp...

cero
2012-11-16, 11:50
så när ska man applicera konditionsträningen för bästa utveckling? (om det nu är säkerställt)

Så långt ifrån styrketräningen som möjligt tror jag.

Captainwide
2012-11-16, 12:01
jo det borde va logiskt.. tack för svaret! :)

Pretorian
2012-11-16, 12:20
Jag tror att det blir roligare att träna om du äter lite mer. Det skriver jag i varenda tråd av den här typen och jag får alltid mothugg.

Av mig får du inget mothugg. Tycker det ser ut som lite mat.

Nyström
2012-11-16, 22:22

Agree! *popcorn*

Patrik
2012-11-20, 08:07
Har tagit en tesked (överfylld) av kreatin i runt 10-12 dagar (första gången i mitt liv). Har nu börjat fått en jävla diarée......går knappt att gymma, man är fan rädd att skita på sig om man pressar för hårt.

Bara kurrar i magen.

Nu vet jag inte om detta beror på att jag eventuellt blev magsjuk i lördags. Käkade en hamburgare kl 22:00 och runt 02:00 började jag (kall) svettas, spy och skita. Spydde 2-3 ggr den natten. Söndagen var okay, ingen större matlust bara.

Tog kreatin sön och måndag, allt var ok, men i natt så fick man skita ett par gånger under natten.

Gymmade inget på lör, sön och mån. Var på gymmet i morse men fick gå och skita 2 ggr under passet....

Är som man pissar i skitan.

Förslag ? Är det kreatinet? Bör jag chilla 4-5 dagar med gym och kreatinet ?

AronP
2012-11-20, 09:45
Kreatin kan orsaka dålig mage ja. Prova en annan sort en monohydrat eller prova att inta det tillsammans med mat, gärna fet sådan.