Visa fullständig version : Hur lång tid tar det för födan att ta sig genom kroppen?
Har börjat dra ner på kalorierna och äter nu mycket av sådant med lite kalorier, vilket gör att jag får i mig en ganska stor mängd/vikt av maten. Kan det vara en orsak till att jag inte går ner nu i början?
Om jag äter 4 kilo gurka t.ex. väger jag ju direkt efteråt 4 kilo mer, men hur lång tid tar det till jag är tillbaka till min vanliga vikt, att maten har kommit genom kroppen?
Om man äter 400 gram choklad, istället för lika många kalorier av morötter som chokladen motsvarar, så innefattar ju detta mycket större mängd/vikt av födan. Har detta någon påverkan alls?
Förlåt för dåligt formulerad fråga, hoppas ni förstår ändå.
Beror på vad du äter och vad du redan har i magen/tarmen samt gener, men om vi tar exemplet om choklad vs. morötter i samma kcal mängd så är det troligt att det se längre tid att bryta ned morötter eftersom det är av en högre volym. Dock så innehåller ju chokladet en del fett som gör den här processen långsammare, men tror ändå att morötter skulle ta längre tid.
Var det här svar nog för din fråga? Inser nu att det kanske var lite dimmigt, slutsatsen är ju i stort sett den första meningen jag skrev.
LarsLasr
2012-11-15, 01:54
16-24h på ett ungefär, exemplet med gurka går nog snabbare då det är mycket vatten.
Har gått upp 1 kilo sedan måndags med underskott varje dag. Hur är det möjligt? Här är allt jag har ätit:
Måndag
Keso mini, 210g
1 nutrilett bar
180g vinruvor
Hamburgare 90g,
hamburgerbröd 60g,
ketchup, lök, tomat, ost 30g
1042kcal
Tisdag
500 lättkvarg
2 hamburgare, 180g
hamburgerbröd 90g
ketchup, lök, tomat, ost
1164kcal
Onsdag
100g kycklingfile stekt
150g potatismos
90g hamburgare
60g hamburgerbröd
ost, lök, ketchup, tomat
400g morötter
200g mini creme fraiche
10g dipmix
1240kcal
Torsdag
1 grov fralla med ost och sallad
400g tonfisksallad
90g hamburgare
60g hamburgerbröd
tomat,lök,ost,ketchup
1292kcal
Fredag
250g lättkvarg
400g tonfisksallad
1 fralla med ost och sallad
400g morötter
200g mini creme fraiche
10g dipmix
1239kcal
Borde jag inte ha gått ner??
Har du vägt dig varje dag? Det kan lätt pendla 1-1,5 L i vätska från dag till dag i vissa fall, även under viktnedgång.
Sen undrar jag varför du äter så extremt lite, och med lite protein. Varför vindruvor under diet? Det är ju bara socker.
King Grub
2012-11-17, 10:58
Antingen har du fel på vågen eller så har du lagt på dig massor av vatten av någon anledning.
Tycker inte jag äter speciellt lite, ligger på ca 500kcal underskott. Anledningen till att jag åt vindruvor var för att jag var sugen på det :)
Kan jag ha samlat på mig vätska pga att jag äter större mängder än jag brukar göra? Vad skulle annars kunna vara anledningen?
Lånar tråden lite. Hur snabbt tas 25g äggprotein upp ungefär? 3h? 8h? Från äggproteinpulver alltså.
Intas på tom mage.
Barbastark
2012-11-17, 11:20
Lånar tråden lite. Hur snabbt tas 25g äggprotein upp ungefär? 3h? 8h? Från äggproteinpulver alltså.
Intas på tom mage.
Vet ej på pulverform. Men det jag lyckats få fram är 2.8g/h på tillagat äggprotein (var dock med ett par gram äggula i)
http://ajpgi.physiology.org/content/277/5/G935.full
Tycker inte jag äter speciellt lite, ligger på ca 500kcal underskott. Anledningen till att jag åt vindruvor var för att jag var sugen på det :)
Kan jag ha samlat på mig vätska pga att jag äter större mängder än jag brukar göra? Vad skulle annars kunna vara anledningen?
Det kan bero på t.ex. Vad du åt (mängden salt påverkar mycket), hur längesedan du gick på toa, hur längesen du drack osv. Dricker du för lite vill kroppen behålla vätska för att hålla saltbalansen. Äter du mycket kolhydrater kan vikten fluktuera mer. Varje gram kolhydrat, i form av glykogen, binder drygt 2,8 g vatten.
Intas på tom mage.
Grub kan bekräfta men kroppen tar upp ca 10-15 g protein per timme.
Grub kan bekräfta men kroppen tar upp ca 10-15 g protein per timme.
Av äggprotein? Det tror jag inte, kanske av vassle eller EAA/BCAA, men inte äggprotein.
Äggprotein ska ju inte vara lika snabbt som vassle, men inte heller lika långsamt som kasein, alltså någonstans där mellan.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.