handdator

Visa fullständig version : Går det att kombinera kosttillskott

Adrian
2004-02-09, 23:46
Tjaba har använd nu under en längre tid CLA, ALA och Omega-3 Men kom aldrig tänka på. Går det att kombinera dessa tre?

OCh så har jag en till fråga. När är det bäst att inta Omega 3 före måltiden, under eller efter?

MVH Adrian :)

no1fitness
2004-02-10, 04:59
Eftersom du fortfarande lever, så går de nog att kombinera...;)

Skämt åsido, så har jag aldrig testat CLA. Tror inte helt på det...
ALA har jag ätit ett tag och vet egentligen inte om det verkligen fungerar heller...Men tar det mest som en antioxidant och överdoserar inte upp till flera gram per dag.
Omega-3 = :thumbup:

Mår du bra, så fortsätt kombinera dem !!

Sverker
2004-02-10, 06:53
ALA bryr sig inte om fetterna och det går alldeles utmärkt att använda när det passar dig. Liten dos regelbundet för att verka som en n aturlig antioxidant eller i perioder när du vill hålla insulinnivåerna låga och kanske gå ned i vikt.

Fiskfett eller linolja, Omega-3, skall du alltid använda för det är ett långsiktigt projekt hela livet.

CLA är jag själv lite tveksam till. Visst är den anticancerogen och möjligen effektiv på att motverka inlagringen av fett, men använd den i perioder om ett par veckor så att den inte hela tiden påverkar din bildning av olika prostaglandiner.

Adrian
2004-02-10, 08:46
Sverker,, aaa Jag tar CLA under 4 veckor sen så vilar jag minst 4 veckor, jag vet inte räcker det eller ska jag lägga upp det på något annant sätt?

och tack för svaren

MVH Adrian

z_bumbi
2004-02-10, 09:13
Omega-3 från fisk är bättre att ta innan måltiden
Anledning? Bara för att det kan minska risken för fiskrapar.

Adrian
2004-02-11, 10:08
Har ett till par frågor När ska jag använda Ala, också i samband med måltiden? mina tog slut så jag köpte nya dom innehåller 50mg per tablett, Hur många ska jag ta , det står på paketet att man ska ta 1-2 dagligen RÄcker verkligen det?

MVH Adrian

Sverker
2004-02-11, 11:49
Ta dem en liten stund före maten. Liponsyra är känsligt och kan reagera med andra ämnen i maten du äter.

Om det räcker är lite beroende på vad du vill uppnå. 50 - 100 mg per dag är en bra dos att ta regelbundet. Då får du i dig tillräkligt av ALA för att ha den som antioxidant i kroppen. Självfallet går det då också bra att kombinera med E-vitamin, C-vitamin, beta-karoten och möjligen selen.

Skall du få effekt på insulinkänsligheten bör då snarare öka dosen från 400 - 500 mg per dag. Det finns flera exempel på byggare på detta forum som tar 1 - 3 g de dagar de kolhydratladdar för att maximera inlagringen av glykogen i musklerna.

Adrian
2004-02-11, 12:23
Oki men som sagt jag vill få effekt på insulinkänsligheten men tar jag inte skada av att ta tex 2-3 tabletter tillsammans på en gång eller ska jag sprida ut det tex var annan timme osv,, Och det kanske finns något ämne i tabletten förutom syran,, som kanske är skadligt vid större användning än normalt IAf här är ingredienserna=

Tabletthjälpmedel:
Mikrokristallinsk cellulosa, maltodextrin alfa-liponsyra
Ytbehandlingsmedel:
Hydroxypropylmetylcellulosa(ett ord)
Klmupförebyggandemedel:
trikalciumfosfat, magnesium stearat, talk
Färgämne:
Riboflavin, titanioxid

angående Insulinkänsligheten. kan någon förklara det kortfattat har glömt bort va det handlade om i helheten:smash:

MVH Adrian

King Grub
2004-02-11, 12:26
Originally posted by Adrian
angående Insulinkänsligheten. kan någon förklara det kortfattat har glömt bort va det handlade om i helheten:smash:

MVH Adrian

Insulinkänslighet är ett mått på hur känsliga dina insulinreceptorer är. Om du har känsliga receptorer känner de av att du har insulin i blodet på ett effektivare sätt, vilket delst innebär bättre muskeluppbyggnad och glykogeninlagring, dels att inte lika mycket insulin behöver frisättas och därmed minskar du mängden energi som förpassas till fettcellerna.

Ju sämre insulinkänslighet du har, desto mer av ett energiöverskott går till fettuppbyggnad istället för muskeluppbyggnad, och dålig insulinkänslighet är en stor bov vid manlig bukfetma. I och för sig har du naturligtvis koll på fläsket så det inte är frågan om någon fetma, men principen är densamma.

Insulinkänsligheten försämras genom att överäta snabba kolhydrater och mättat fett, och genom ett stillasittande leverne, medan den förbättras om man baserar kosten på omättade fetter och långsammare kolhydrater, samt, framför allt, låter korta, intensiva konditionspass vara en del av träningsschemat. Korta, intensiva konditionspass förbättrar alltså muskelbygget! Dessutom har de en anabol effekt i sig.

Adrian
2004-02-11, 12:29
OKi tusen tack för ett snabbt svar King grub,,

MVH Adrian

Adrian
2004-02-12, 00:19
Tjaba har en till fråga angående Kosttillskott.

Hur är det om jag tar ALA innan morgonpromenaden, Kommer Insulin nivån att höjas eller blir det typ samma effekt av att endast dricka vatten (asså ingen effekt alls) ???

MVH Adrian

Cilia
2004-02-13, 20:40
vad är ALA
vad gör det?
när ska man ta det?

Adrian
2004-02-13, 22:37
Tjaa Cilia

ALA står för alfa-lipoic acid eller på svenska liponsyra och är ett vitamin.
ALAs uppgift som vitamin är att aktivt vara med i omvandlingen av kolhydrat till energi.
Den andra viktiga egenskapen hos ALA är att den är en antioxidant som fångar upp och bryter ned fria radikaler. Fria radikaler bildas vid hård träning och skulle annars skada och förstöra vävnader i kroppen.

För hårt tränande idrottsmän och kvinnor, som kräver maximal effekt av maten de äter, har ALA helt andra unika egenskaper.

ALA förstärker effekten hos insulin och balanserar därmed insulinnivåerna i blodet på hälsosamt låga nivåer. ALA aktiverar det protein i muskeln, GLUT-4, som fångar in glukos från blodet och för in det i muskel. Den omedelbara effekten av detta blir att musklerna snabbt tar åt sig glukos och lagrar den som muskelglykogen. Effekten är så stark att insulinnivåerna i blodet inte hinner bli onödigt höga.

Höga insulinnivåer ger signaler till fettdepåerna att spara på fettet och inte frisätta det i blodet för förbränning. Låga insulinnivåer och förstärkt inlagring av muskelglykogen gör att man istället kan träna hårdare, återhämta sig fortare och framför allt effektivt förbränna fett under en diet.

ALA kan med stor fördel användas tillsammans med kreatin. För att musklerna skall kunna ta upp kreatin behövs insulin. ALA förstärker effekten hos det kroppsegna insulinet och ökar därmed upptaget av kreatin i musklerna. Ett bra sätt att öka mängden kreatin i musklerna är därför att kombinera kreatin med ALA

Och det beror på när man ska ta den, det finns olika tabletter, och även flytande former av ALA jag själv har köpt tabletter på 50mg ALA, tar 6st/dag 2 till frukost, lunch, middag, sammanlagt 300mg Och jag har hört att man ska ta dom ca 1 timme, halvtimme innan maten för att det kan finnas vissa ämnen som hämnar att ALA börjar verka(är inte helt säkert därimot)

MVH Adrian

Cilia
2004-02-14, 09:22
Tack Adrian för ett bra svar

en fråga till.

måste man vara hårt tränande för att få de andra positiva effekterna av preparatet eller få även normalt tränande personer fördelar av att använda ALA?

Sverker
2004-02-14, 09:55
Naturligtvis får alla de possitiva effekterna av ALA.

Är man en hårttränande som ligger på gränsen av sin förmåga så utnyttjar man givetvis ALAn bättre.

Men de possitiva effekterna på insulinet är ju bra för alla som vill bli av med lite fett på kroppen och det är hälsosamt i det långa loppet.

De flesta på forumet använder säkert kreatin då och då och skulle säkert också få bättre effekt av kreatinet även om målet inte är att tävla.

Cilia
2004-02-14, 11:38
tack men det skapar bara nya frågor.
vad gör kreatin?
är något av de här två preparaten på gränsen?
dvs är de omtvistade för att ge hälsofarliga effekter alternativ ge utslag i några tester som är tveksamma?

King Grub
2004-02-14, 12:03
Originally posted by Zaglyon
alltså hur skulle Ala kunna användas för att förbränna fett?

Bättre insulinkänslighet = större del av energiintaget till musklerna i stället för till fettcellerna.

Zaglyon
2004-02-14, 12:04
alltså hur skulle Ala kunna användas för att förbränna fett?

Cilia
2004-02-14, 15:06
läs Grubs svar ovan så fattar du.

z_bumbi
2004-02-14, 15:14
Originally posted by Cilia
tack men det skapar bara nya frågor.
vad gör kreatin?
är något av de här två preparaten på gränsen?
dvs är de omtvistade för att ge hälsofarliga effekter alternativ ge utslag i några tester som är tveksamma?

Nej.
Kreatin har det körts otaliga studier på och man har inte hittat några problem, det är inte dopningsklassat.å

ALA är också ganska testat (Inte så mycket som kreatin dock.) samt finns inte med på Röda Listan över otillåtna preparat.