Logga in

Visa fullständig version : Juristprogrammet betygskrav.

Andy1994
2012-11-14, 11:44
Det jag vet är att man ska ha Svenska B, Historia À och samhällskunskap À ska man ha högs betyg på för att vara behörig till juristutbildningen. Sen vet jag inte hur det är med de andra betygen men är Matte viktigt? Jg är usel på matte och lär nog inte få mer än E på matte b. Funderar på att plugga till advokat och en kompis säger att det krävs À på nästan allt för att komma in i Juristprogrammet. Stämmer det? Jag går på andra året i gymnasiet och har inte så jättehöga betyg.

hahavaffan
2012-11-14, 11:46
Du behöver absolut inte vara bra på matte för att läsa till jurist, men du behöver höga betyg alternativt ett högt poäng på högskoleprovet för att bli antagen till utbildningen. Men det gäller ju alla dina betyg, så att ditt snitt blir så högt som möjligt. Jag har levt på mitt högskoleprov då mina betyg bara låg runt VG i alla ämnen.

Tokruska
2012-11-14, 11:48
Du behöver absolut inte vara bra på matte för att läsa till jurist, men du behöver höga betyg alternativt ett högt poäng på högskoleprovet för att bli antagen till utbildningen. Men det gäller ju alla dina betyg, så att ditt snitt blir så högt som möjligt. Jag har levt på mitt högskoleprov då mina betyg bara låg runt VG i alla ämnen.

Vad fick du på högskoleprovet om man får fråga? Bara nyfiken! ;)

Andy1994
2012-11-14, 11:49

Men om jag t.ex fick C på Svenska B kan man inte då höja på KOMVUX innan man söker till juristlinjen?

Andy1994
2012-11-14, 11:50
Vad fick du på högskoleprovet om man får fråga? Bara nyfiken! ;)

Högskoleprovet har jag inte gjort än.

zeusden1
2012-11-14, 13:05
Högskoleprovet har jag inte gjort än.

Tror inte frågan var riktad till dig.
Jag hade bra betyg när jag tog studenten. 20,6 poäng vilket är klart över medel men jag hade ingen chans att komma in på jurist i Uppsala. Tror att jag inte kom in med det på andra högskolor/universitet heller. Jag kom in på UU via mitt högskoleprov.

För att komma in på betygen krävs väldigt bra betyg.