Visa fullständig version : Kända personer / profilers politiska engagemang
Är det bara jag som tycker det är intressant att snoka i vad och hur kända människor, som man möjligtvis ser upp till, har för sig politiskt?
Vad jag kan komma på rak arm, eller som jag har kollat upp nyligen, är:
Allan Edwall - Vänsterpartiet/kommunisterna
Cornelis Vreeswijk - Socialdemokraterna
Robert Gustavsson - Anti genusdebatten (inte så mycket politiskt över det)
Magnus Betnér - Anti allt?
Nationalteatern (typ nikke ström alt. alla) - Vänster
Om det är någon fler än jag som har detta bisarra intresse så kan ni fylla på listan :)
Edit. med att kartlägga kända människors politiska engagemang menar jag typ att hitta offentliga uttalanden eller bilder när de demonstrerar för X. Inte att koppla vissa åsikter till att "Han/hon måste ju vara en sån där [...]".
Edit2. Märkte hur konstigt det blev. detta kanske passar bättre på typ flashback.
Magnus Betnér röstade:
- F! i riksdagsvalet 2006
- Moderaterna i EU-valet
- 2010 lottade han mellan 25% M, 25% FP, 25%C och 25% MP
Öh, har du "kollat upp" att nationalteatern är vänster? :)
Jan Guillou står idag enligt egen utsago någonstans mellan vänsterpartiet och socialdemokraterna.
Leif GW Persson röstade tidigare på socialdemokraterna, men bytte till kristdemokraterna.
Filip Hammar röstar på centerpartiet, Fredrik Wikingsson röstar på miljöpartiet.
Spartansk
2012-11-14, 09:59
Sven Wollter - övertygad kommunist, röstar på KPMLR.
Alla kända politiker - röstar på sina egna partier.
Öh, har du "kollat upp" att nationalteatern är vänster? :)
Busted. För mig är de vänster för att hålla min världsbild i schack, typ. Vill minnas att de vägrat spela förrens nazistera lämnat området i vbg nån gång. Som den fanboy jag är har jag Nikke ström på fb och han uppdaterar i tid och otid med grejer som jag kopplar till vänster. Ship to gaza t.ex. Me nu drar jag ju dem över en kam som jag skrev att man inte skulle göra.
Busted. För mig är de vänster för att hålla min världsbild i schack, typ. Vill minnas att de vägrat spela förrens nazistera lämnat området i vbg nån gång.
Jag säger inte att du har fel, utan snarare att det är rätt självklart. Men ok, vi kör väl på det ;)
Hitler - NSDAP
Che Guevara - Kommunist
Mao - Maoist
Chuck Norris, Arnold Schwarzenegger och Clint Eastwood: Republikaner
Men de flesta skådespelare verkar vara demokrater.
Meatloaf... lol
0L-D6zj5U1g
Spartansk
2012-11-14, 10:35
Meatloaf... lol
Lol, gjorde han det för att driva med Romney?
Paolo Roberto röstar borgerligt sedan 2006, var innan detta posterboy för S. WIllie crawford röstar antagligen M då han kampanjar för dom.
Dee Snider har en del att säga
Y0Wl80EQy68
shut teh face
2012-11-14, 11:10
Busted. För mig är de vänster för att hålla min världsbild i schack, typ. Vill minnas att de vägrat spela förrens nazistera lämnat området i vbg nån gång. Som den fanboy jag är har jag Nikke ström på fb och han uppdaterar i tid och otid med grejer som jag kopplar till vänster. Ship to gaza t.ex. Me nu drar jag ju dem över en kam som jag skrev att man inte skulle göra.
Jag läste någon intervju med någon av gubbarna i nationalteatern för något år sedan att de inte heller var vänster. De kallade vänstern "vin-vänstern" hade inte mkt positivt att säga om dem direkt ..
filmjölk
2012-11-14, 12:57
Det skulle vara intressant att veta vart musikerna i grupperna Raubtier och Sabaton stod politiskt. Lite andra profiler jag skulle vilja veta vad de röstar på är Knutbypastorn, Åsa Waldau (kristi brud), Bingo Rimér, Charlotte Kalla och E-type. Nån som vet eller har teorier?
Herr Oberst
2012-11-14, 13:01
Pia sundhage är kommunist.
Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
Pia sundhage är kommunist.
Haha, USA´s olympiska kommitté (och motsvarande damfotbollsförbund) lär ju haft PR-dudes som hållit det locket på.
Något säger mig att fotbollskunskaper är hennes enda tillgång i livet.
Ladugårdsdörr
2012-11-14, 15:30
Det skulle vara intressant att veta vart musikerna i grupperna Raubtier och Sabaton stod politiskt. Lite andra profiler jag skulle vilja veta vad de röstar på är Knutbypastorn, Åsa Waldau (kristi brud), Bingo Rimér, Charlotte Kalla och E-type. Nån som vet eller har teorier?
Kd på de två första två såklart, Bingo skulle kunna rösta på nycentern, Kalla är högernorrlänning - dvs. sosse. E-type - farsan tidigare på SVT så det blir väl Mp på honom.
Är det bara jag som tycker det är intressant att snoka i vad och hur kända människor, som man möjligtvis ser upp till, har för sig politiskt?
Vad jag kan komma på rak arm, eller som jag har kollat upp nyligen, är:
Allan Edwall - Vänsterpartiet/kommunisterna
Cornelis Vreeswijk - Socialdemokraterna
Robert Gustavsson - Anti genusdebatten (inte så mycket politiskt över det)
Magnus Betnér - Anti allt?
Nationalteatern (typ nikke ström alt. alla) - Vänster
Om det är någon fler än jag som har detta bisarra intresse så kan ni fylla på listan :)
Edit. med att kartlägga kända människors politiska engagemang menar jag typ att hitta offentliga uttalanden eller bilder när de demonstrerar för X. Inte att koppla vissa åsikter till att "Han/hon måste ju vara en sån där [...]".
Edit2. Märkte hur konstigt det blev. detta kanske passar bättre på typ flashback.
Visst vart det konstigt !
Man får ganska starka DDR-vibbar av ditt inlägg, att "kolla upp" och kartlägga människor hoppas jag att du är relativt ensam om att vara engagerad i år 2012, vissa extremistgrupper och övertygade som lever i diktaturer har ett gemensamt intresse med dig ! ;)
Det är ju faktiskt varje persons ensak vad man röstar på och vilka ideologier man dras till men jag tycker det kan bli jävligt intressant när någon man ser upp till väljer att offentliggöra sin politiska ståndpunkt! Finns det människor som tjänar pengar och/eller får extra mycket good-will-uppmärksamhet för att säga rätt saker .... Vill man ju kanske veta om det är bullshit eller inte. Men det kanske bara är jag som sagt.
Med att "kolla upp" menade jag att typ googla "person politik", oftast kommer man till wikip och där står det om de har gått ut med något eller ej.
Blondinbella - Moderaterna, högsta dröm att bli riskkapitalist
Ignatius72
2012-11-14, 16:17
Kolla upp och kolla upp. Det är ju knappast så att tex Sven Wollter döljer sina politiska sympatier. Även om han borde det.
Jag tycker vi borde sammanställa en lista på medlemmarnas åsikter här på forumet.
Kebab-Arne
2012-11-14, 16:30
Chuck Norris, Arnold Schwarzenegger och Clint Eastwood: Republikaner
Men de flesta skådespelare verkar vara demokrater.
Tänkte säga att Bruce Willis skulle läggas till den listan men verkar vara lite mer komplicerat än så i hans fall.
In February 2006, Willis appeared in Manhattan to talk about 16 Blocks with reporters. One reporter attempted to ask Willis about his opinion on the current government, but was interrupted by Willis in mid-sentence: "I'm sick of answering this fucking question. I'm a Republican only as far as I want a smaller government, I want less government intrusion. I want them to stop shitting on my money and your money and tax dollars that we give 50 percent of... every year. I want them to be fiscally responsible and I want these goddamn lobbyists out of Washington. Do that and I'll say I'm a Republican... I hate the government, OK? I'm apolitical. Write that down. I'm not a Republican."
enligt dat dere wiki
Robert Aschberg sa för några sekunder sedan på Radio 1 att han röstade på moderaterna i senaste valet.
Nordström
2012-11-14, 18:20
Jan guillou = kommunist
Robert Aschberg = Maoist
Jan guillou = kommunist
Robert Aschberg = Maoist
Aschberg är knappast maoist. Smm du ser ovan röstar han på M
Maoist och äga ett av sveriges största produktionsbolag är svårt att kombinera utan att hyckla ihjäl sig.
Guillou har enligt honom själv varit Maoist, men man kan ju hoppas han ändrat sig. Antagligen inte, idiot som han är.
filmjölk
2012-11-16, 00:45
Nån som vet vad våra rikssilikonblondiner från förra årtiondet, Silvstedt, Linda Rosing, Carolina Gynning, Hanna Graaf (mfl) röstar på?
Wernbloom är väl kommunist. Bara 41000 om dagen i lön i Ryssland också.
Ser knappt nåt fel i den meningen :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.