handdator

Visa fullständig version : Om man skulle ta och sova lite middag?

Tap3worm
2012-11-13, 09:52
Hello!

Antar att rätt många av er känner igen frasen "Nä, man kanske skulle ta och sova lite middag".
Känns som en klassiker hos den äldre generationen. Man har väl en del minnen från när man var litet och mor/far-föräldrarna gick och la sig efter lunch.

Det jag vill komma fram till, och det jag undrar över är om detta kan vara något positivt i samband med träning?
Har aldrig reflekterat över det tidigare men idag hade jag en "ledig" dag från plugget (inga föreläsningar) och gick upp med tuppen för att gå till gymmet. Kom hem och käkade en stadig frukost och la mig sedan och powernappa i ca 40min!
Tror ni detta har någon inverkan på träningen/återhämtningen? Och i så fall, en positiv eller negativ sådan?
Fakta, tankar, ideer allt är välkommet! :-)

Tokruska
2012-11-13, 09:54
Käkade du något före du gick och la dig så kan det ju knappast ha någon negativ effekt iallafall.. :p

Philley
2012-11-13, 09:57
Det e nog inte dåligt men det är ju bättre med sammanhängande sömn.
Å andra sidan är det jäkligt skönt och "powernappa" :d

Tap3worm
2012-11-13, 10:02
Hehe jorå! Såklart man klämmde lite frulle!
Äggröra på 4 ägg och lite grädde, en rågmacka med smör och ost och ett äpple och en mandarin :-)! (Drog en proteindrink direkt efter träningen också).

Helt klart är det ju riktigt skönt! Kändes nästa som att jag var redo för ett nytt gympass när jag vaknade! :-D

Jag har för mig när jag rotar i minnet långt bak att jag hört nånting om att det inte är helt hundra för matsmältningen att gå och lägga sig direkt efter maten. Men det kanske bara är en gammal myt, eller nånting jag har hittat på själv...? :-)

Morty
2012-11-13, 10:26
Det är absolut mkt positivt för träningen med tupplurar på dagen. Sömn är prime återhämtning.

Problem blir det om du sover så länge att det stör nattsömnen. Det är inte bra.

Glutenkatt
2012-11-13, 10:28
Har ingen fakta att bidra med men när jag jobbade på ett dagis så sov jag middag med barnen 1 timme varje dag.
Detta pågick i 11månader och var huuuuuuuuuuuuur skönt som helst. Bättre energi, bättre humör :)

Tap3worm
2012-11-13, 10:38
Sover jag mer än dryga timman så känns det inge bra för min del, då blir jag nästan segare och kan ha svårt att somna på kvällen. Men allt ifrån 30min upp till en timma känns grymt bra iaf! :-) sen önskar man väl att man hade tid att ta sånna tupplurar varje dag! ;-)

Löpsko
2012-11-13, 10:38
De flesta elitskidåkare kör väll med sova lunch om ja inte missminner mig

Morty
2012-11-13, 11:02
De flesta elitskidåkare kör väll med sova lunch om ja inte missminner mig

De flesta elit-nåt i konditionssporter sover på dagen eftersom de har 2 träningspass per dag, ett förmiddag och ett eftermiddag/kväll. En nap mellan dem gör att återhämtningen går mkt snabbare och man får en bättre anpassning av träningen och kan köra hårdare, oftare!

Jag försöker ta tupplur på helgerna. På vardagarna går det ju inte riktigt :( Vilket är synd för det är GRYMT! Som glutenkatt säger känner man sig mkt bättre.

Fastback
2012-11-13, 11:47
De flesta elit-nåt i konditionssporter sover på dagen eftersom de har 2 träningspass per dag, ett förmiddag och ett eftermiddag/kväll. En nap mellan dem gör att återhämtningen går mkt snabbare och man får en bättre anpassning av träningen och kan köra hårdare, oftare!

Jag försöker ta tupplur på helgerna. På vardagarna går det ju inte riktigt :( Vilket är synd för det är GRYMT! Som glutenkatt säger känner man sig mkt bättre.

Sov på lunchrasten? :naughty:

shadowfire
2012-11-13, 12:13
Jag powernappar varje dag efter jobbet och det känns i varje fall som om jag sänker kortisilnivåerna och lugnar kroppen även om det bara är en kvarts vila. Huruvida det verkligen sker något rent kemiskt får Vedder eller någon annan guru svara på, men jag tror absolut powernaps överlag kan vara gynnsamt om man har ett hektiskt liv till vardags just för att varva ner kroppen lite mitt på dagen. Bara det inte går ut över nattsömnen, det är nog bättre med 7 timmars nattsömn än 4 timmar + 6st 30 min powernaps (spekulerar).

miaz
2012-11-13, 13:00
jag sover i princip alltid på dan, framförallt om jag tränat.
men jag kliver visserligen upp runt 5tiden också.

Sniggel
2012-11-13, 14:45
Finns säkert fördelar i vissa situationer med att "sova middag" i vissa situationer eller för vissa personer.
För egen del mår jag väldigt dåligt av att lägga mig 1 timme på eftermiddagen och sen vakna upp. Extremt irriterad (som ett mensmonster), huvudvärk, otroligt törstig och sötsugen. Låter som någon blodsockerrelaterat. Men många verkar känna sig återhämtade och frsächa av sådant. Jag måste återställa mig efter att ha gjort något sådant med att äta 250g mandelmassa, halsa en liter vatten och klaga på allt möjligt jag stör mig på i livet.
Att sova en kortare tid (slumra till och från i 15-20 minuter) och tidigt på dagen/morgonen verkar funka mycket bättre. Tror det har att göra med att jag är kvällsmänniska och min kropp mår som bäst av att vara vaken på eftermiddag/kväll.
Så det är nog olika för olika individer.

Exdiaq
2012-11-13, 14:50
Mycket vanligt i Irak fortfarande enligt en bekant. Sova 4-5h på natten och sedan sova 2-3h mitt på dagen när det är som varmast.

Slartibartfast
2012-11-13, 14:59
Jag har aldrig kunnat powernappa. Om jag nångång råkar somna under dagen, vilket händer kanske en gång om året, så är jag helt borta resten av dagen. Det räcker med att jag somnar till, så rebootar hjärnan och allt blir fuckat.

Fredszky
2012-11-13, 15:01
hem efter föreläsningar -> massa mat -> lägga sig på soffan 45-60 min och slumra till.

sen grymt taggad för gympass, känns som kroppen har fått vila upp sig på ett mkt bra sätt.

shadowfire
2012-11-13, 15:21
hem efter föreläsningar -> massa mat -> lägga sig på soffan 45-60 min och slumra till.

sen grymt taggad för gympass, känns som kroppen har fått vila upp sig på ett mkt bra sätt.

oj, 45-60 min!! går du inte in i REM?

spoonchest
2012-11-13, 15:40
Sover åtminstone en timme efter lunch varje dag. Annars är jag rökt efter kl.8 på kvällen.
Detta är under förutsättning att jag jobbat tidiga passet med uppgång vid 4.

Tap3worm
2012-11-14, 15:53

Har du inget plugg hemma att sköta människa? ;-)
Låter riktigt skönt dock!

Man kanske ska börja prioritera en liten PN då man får en lucka!

Fredszky
2012-11-14, 17:04
oj, 45-60 min!! går du inte in i REM?

Har du inget plugg hemma att sköta människa? ;-)
Låter riktigt skönt dock!

Man kanske ska börja prioritera en liten PN då man får en lucka!

nej jag hamnar någonstans mellan sovande och vaken, transsömn, som en lätt sömn men jag är "typ" medveten om att jag ligger på soffan, samtidigt som jag är någon annanstans, seglar ett vikingaskepp eller nåt annat fuffens. väldigt skönt och kroppens batterier laddas riktigt bra.

jo en del plugg, men sen är jag lat också!

Morty
2012-11-14, 17:58
nej jag hamnar någonstans mellan sovande och vaken, transsömn, som en lätt sömn men jag är "typ" medveten om att jag ligger på soffan, samtidigt som jag är någon annanstans, seglar ett vikingaskepp eller nåt annat fuffens. väldigt skönt och kroppens batterier laddas riktigt bra.

jo en del plugg, men sen är jag lat också!

Så blir det för mig också. När klockan väl ringer är jag säker på att jag inte somnat, men är sömnig i munnen (sover med öppen mun...) och när jag reser mig upp så fattar jag att jag nog sov ändå.

Sov på lunchrasten? :naughty:
I might ;)

Jag powernappar varje dag efter jobbet och det känns i varje fall som om jag sänker kortisilnivåerna och lugnar kroppen även om det bara är en kvarts vila. Huruvida det verkligen sker något rent kemiskt får Vedder eller någon annan guru svara på, men jag tror absolut powernaps överlag kan vara gynnsamt om man har ett hektiskt liv till vardags just för att varva ner kroppen lite mitt på dagen.

Joe Friel hävdar att det utsöndras en del hormoner mm som påverkar träning och återhämtning positivt.

exevision
2013-01-10, 13:49
Joe Friel hävdar att det utsöndras en del hormoner mm som påverkar träning och återhämtning positivt.

Bump

http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/somn-bra-for-inlarning