handdator

Visa fullständig version : Bra bars

lofito
2012-11-11, 16:10
Har ni några bra bars ni kan rekommendera med så lite socker som möjligt?
Är just nu inne i en deff och äter inget som har med godis, pizza, läsk etc. att göra utan bra mat. Men hade tänkt framöver, även när jag inte deffar, byta ut godiset mot bars. Proteinrika och goda är ju de flesta, men har ni några bra ni kan rekommendera som man får ut så mycket som möjligt utav?

Högt proteinvärde med så lite kolisar och socker som möjligt.

Simonbaws
2012-11-11, 16:23
Body science's proteinbars är riktigt goda och är utan socker! lätt värt 9 kr styck!

King Grub
2012-11-11, 16:25
Body science's proteinbars är... utan socker!

Nej.

mjölkproteinisolat, vassleprotein, glukossirap, fruktossirap, mörk choklad, lecitin, kakaosmör, protein crisp (vassleproteinisolat crisp), aromer

nitz
2012-11-11, 16:53
De här får väl ändå anses ha hyffsat näringsvärde:
http://shop.kolozzeum.com/sv/bars/phd-diet-whey-bar-50gr.html

lofito
2012-11-11, 17:26
King Grub: Känner du till några bars som har väldigt lite socker och kolhydrater? Alternativt mindre socker.

Rakanichy
2012-11-11, 17:34
King Grub: Känner du till några bars som har väldigt lite socker och kolhydrater? Alternativt mindre socker.

Alltså det är väl inget fel på socker eller kolhydrater. Så länge Protein kontra Kalori-ration är rimlig både i relation till sig själva samt i relation till mättnadskänslan de ger så får de ju innehålla hur mycket socker de vill? Förutsatt att du inte har eller är i riskzonen för diabetes.

Sen skadar det ju inte att de är billiga.

Därför slår jag ännu ett slag för Body Science's bars som uppfyller alla dessa krav.

King Grub
2012-11-11, 17:35
Det är kolhydraterna och sockret som gör att bars blir goda och får bra konsistens. Kolhydratfattiga och goda bars går sällan hand i hand.

lofito
2012-11-11, 22:26
Om man tänker ur "hälsosynpunkt", är bars ett bättre alternativ än godis i så fall om man är sugen på lite sött?

Bjern
2012-11-11, 22:51
Om man tänker ur "hälsosynpunkt", är bars ett bättre alternativ än godis i så fall om man är sugen på lite sött?

Proteinbars är ju inte enbart tomma kalorier. Vid rätt tillfälle kan dom nog vara användbara, efter träning till exempel. Då skadar inte lite socker.

Grotesk
2012-11-11, 22:57
Gör egna bars? Då kan du ju styra helt själv vad du vill stoppa i!

blondyz
2012-11-11, 23:03
Gör egna bars? Då kan du ju styra helt själv vad du vill stoppa i!

+1

Brorsan gjorde några, har tyvärr inte recept men de var grymt goda. Prisvärdhet jämfört med köpa bars ska vi inte ens prata om, och inget hydrolyserat gelatin och annat skräp.

Har smakat ganska få bars som faktiskt är goda, och då innehåller de ganska mycket kolhydrater och ibland även fett. Tror inte att bars är det bästa att dämpa sötsug med om jag ska vara ärlig, gör dig kvitt sötsuget och ät vad du vill, när du vill istället. Det tar inte så extremt lång tid att slopa sötsug som vissa verkar tro, om man verkligen går in för det.

nitz
2012-11-11, 23:18
Det är kolhydraterna och sockret som gör att bars blir goda och får bra konsistens. Kolhydratfattiga och goda bars går sällan hand i hand.

Håller helt med, de flesta kolhydratsfattiga bars jag har provat har varit allt annat än en trevlig smakupplevelse.
Då tycker jag personligen det är värt med lite extra socker för smaken :)

REDaction
2012-11-11, 23:39
Jag tycker bars är rätt dåligt som ersättning för godis faktiskt. Tex Body scienes bars är 206 kcal/st och dom tar ju slut på 1-2 minuter. Funkar väl såvida du nöjer dig med en men kanske inte det bästa som snacks. Däremot är det väldigt smidigt att ha med sig om man är ute och rör sig mycket på dagarna och behöver slänga i sig något snabbt och gott :)

Rahf
2012-11-12, 06:02
ABB Steel Bars är väldigt goda. Jag anser inte att man ska begränsa sig när det gäller fördelning av makronutrienter; kör på smak och/eller pris.

farsan baloo
2012-11-12, 14:21
Favoriten när det kommer till högt proteininnehåll och snålt med kolh & fett

http://shop.kolozzeum.com/sv/bars/phd-growth-factor-50-brownie-100gr.html

miaz
2012-11-12, 14:28
åt jusst en Oh Yeah Jordnöt/Sylt bar, helt sjukt jävla grym.
men man betalar för det också.
men har kanske ingen magisk prot/kolh ratio direkt

lofito
2012-11-12, 20:51

Länka?

King Grub
2012-11-12, 21:01
Gör inte det om du inte vill få en varning, om det är en webshop som säljer kosttillskott.

eiri
2012-11-12, 21:29
aldrig smakat någon bar som ens varit god, äter hellre en snickers och dricker en protte shake till.

Rahf
2012-11-12, 21:50
Länka?

"Oh Yeah!" heter dem. Googla på.

farsan baloo
2012-11-13, 08:04

Instämmer, väldigt god är den.

Dock bör TS se sig runt efter annat då den inte passar in på hans önskemål gällande innehåll (som du indirekt nämner)

z_bumbi
2012-11-13, 09:04
aldrig smakat någon bar som ens varit god, äter hellre en snickers och dricker en protte shake till.

Om man jämför med vissa märken av proteinbars så har snickers lika mycket protein i sig redan från början. :D

Knatcharn
2012-11-13, 09:22
Weiders proteinbar med smak av jordnötssmör är grymt god. Ligger runt 150-180 kcal (minns ej exakt men det var lägre än vanligt) och 18 gram protein. Tyvärr bara hittat den på ICA för ett hyfsat överpris..

Grotesk
2012-11-13, 09:51
Om man jämför med vissa märken av proteinbars så har snickers lika mycket protein i sig redan från början. :D

Du menar alltså att jag kan få smaken utav godis kombinerat med protein?! Gudars skymning! Mitt optiliv har fått mening. :d

Morty
2012-11-13, 10:13
PhD har en bar med 15g kolhydrater. Det är lågt imo.

Sen kan man göra egna med bas i havre och proteinpulver. Då blir det inget socker om man inte tillsätter det. Finns många recept online.

vicarious
2013-05-17, 10:17
Någon som har testat Body Science Diet Meal bars? Finns i två smaker än så länge, chocolate coconut och orange. Hur står de sig jämfört med BS Protein Meal?

cancion
2013-05-17, 10:50
Någon som har testat Body Science Diet Meal bars? Finns i två smaker än så länge, chocolate coconut och orange. Hur står de sig jämfört med BS Protein Meal?

Har provat Chocolate coconut. De är goda och påminner om Bounty och/eller Mums-mums i smaken. Svårt att bara äta en dock, då man slukar den snabbt. Men det kanske bara är jag *rolleyes*.

Simonbaws
2013-05-17, 10:51

Testat båda smakerna nu! och chocolate orange är klart godast! Dessvärre var de inte så mycket att hänga i granen, väldigt mjuka och lite smak. Inte ens i närheten av BS Protein Meal!

Pahwn
2013-05-17, 11:17

Endast provat chocolate coconut, dom är ganska mjuka i konsistensen men smaken är riktigt bra. Garanterat värt det.

vicarious
2013-05-17, 12:47
Tack för svar. Valet står mellan någon av dessa två, Diet Meal eller Protein Meal. Kommer köpa många på en gång (mängdrabatt) så vill inte köpa 40st Diet Meal om de är tråkiga =D

Kamp
2013-05-17, 13:02
Tack för svar. Valet står mellan någon av dessa två, Diet Meal eller Protein Meal. Kommer köpa många på en gång (mängdrabatt) så vill inte köpa 40st Diet Meal om de är tråkiga =D

Gillar Diet Meal bättre just pga att de är mjukare. Är väl en smaksak antar jag.

Depzon
2013-05-17, 17:18
Goodlife tycker jag är hur ultragoda som helst (nutty peanut samt caramel coco i synnerhet), och även de billigaste jag någonsin sett. Kan inte uttala mig om "nyttigheten" i förhållande till andra bars dock.

Body Guard
2013-05-24, 19:23
diet meal har endast 4,4 g net carbs mot 18g protein vilket bör ses som mkt ratio om man vill hålla carbs lågt?

PureWhey
2013-05-25, 16:28
diet meal har endast 4,4 g net carbs mot 18g protein vilket bör ses som mkt ratio om man vill hålla carbs lågt?

Köpte ett paket idag, grymt goda!

Thornblom
2013-05-25, 16:57
Alltså, sjävla grejen med bars är väl att de ska innehålla socker?
Om det inte var socker i dem skulle jag inte köpa dem. :D

Akada
2013-05-25, 17:04
Begreppet "net carbs" är dock förbannat fult att använda imo, skiten innehåller ändå en massa sockeralkoholer.

PureWhey
2013-05-25, 17:19
Om det inte var socker i dem skulle jag inte köpa dem. :D

Eh va, är grejen med vassle att det ska innehålla kolhydrtater då också?

vicarious
2013-05-25, 17:24

Nej det kan man väl inte påstå. Själva grejen är väl att försöka få till en form av substitut till godis som innehåller protein. Kort och gott, bars = proteinberikat godis.

Body Guard
2013-05-25, 19:12
Begreppet "net carbs" är dock förbannat fult att använda imo, skiten innehåller ändå en massa sockeralkoholer.

men vad innebär då net carbs (sockeralkoholer)? skall man räkna med dem i dagliga intaget? tas de upp av kroppen på samma vis som vanliga kolhydrater, vad är skillnaden?

vicarious
2013-05-25, 19:59
men vad innebär då net carbs (sockeralkoholer)? skall man räkna med dem i dagliga intaget? tas de upp av kroppen på samma vis som vanliga kolhydrater, vad är skillnaden?

Sockeralkoholer innehåller i regel lite mindre energi per gram. 1g kolhydrat ger ca 4kcal medans sockeralkoholer ger ungefär 2-2.5kcal per gram (det varierar från alkohol till alkohol).

Akada
2013-05-25, 20:02
Med "net carbs" syftas det väl helt enkelt på traditionella kolhydrater.

Sockeralkholer tas också upp av kroppen men ger lite mindre energi, ofta runt 2kcal/g har jag för mig.

En fördel de har är väl att de inte alltid påverkar blodsockret på samma sätt som socker & ibland är bättre för tänderna - men det är ju knappast de egenskaperna man spelar på med det valda uttryckssättet.

Maltitol (http://sv.wikipedia.org/wiki/Maltitol) har de använt här.

FitnessE
2013-05-25, 21:43
Ingen som gillar Questbars från Quest Nutrition?

Detta är min favvo: Peanut Supreme!

http://www.popeyescanada.com/images/InfoPages/QuestBar/quest-bar-peanut-butter-inf.png

vicarious
2013-06-11, 12:27
Provat Goodlifes Nutty Peanut nu. Tycker inte alls den var så speciell. Var bra pris när man köpte en hel låda, landade på strax över 9kr per bar.

Är de andra Goodlife-smakerna goda?

Edit: och då var jag ändå ganska hungrig när jag åt min bar ;)

tlk
2013-06-11, 13:29
Känner du till några bars som har väldigt lite socker och kolhydrater? Alternativt mindre socker.

Quest Bars kan vara värda att ta en titt på. Beställs med fördel från USA så man får större utbud smaker att välja på.

luckyboi
2013-06-13, 07:03
Provat Goodlifes Nutty Peanut nu. Tycker inte alls den var så speciell. Var bra pris när man köpte en hel låda, landade på strax över 9kr per bar.

Är de andra Goodlife-smakerna goda?

Edit: och då var jag ändå ganska hungrig när jag åt min bar ;)

Jag gillar de andra smakerna mer, caramel-coco samt den andra chokladbaren jag inte kommer ihåg namnet på, överlägset godaste barsen jag ätit.