handdator

Visa fullständig version : En dum fråga om kaffe

Lågpastöriserad
2012-11-11, 10:04
Hej,

Jag har läst om att kaffe är ganska bra att dricka dagligen (eller ja, bra och bra). Det stämmer väl att kaffet innehåller koffein, vilket på sikt gör dig piggare? Så, finns där någon speciell typ av kaffe man bör köpa hem, eller duger vilket som? Står ju inte så mycket på baksidan direkt.

King Grub
2012-11-11, 10:15
Man blir inte "på sikt piggare" av koffein. Koffein har en akut prestationshöjande och "upppiggande" effekt, inte på sikt. Koffein från kaffe har dock inte samma, om ens någon, prestationshöjande effekt som rent koffein.

Ulvamal
2012-11-11, 10:17
Zoegas, närmare bestämt Mollbergs blandning.
Den ger vid långvarigt bruk närmast gudalika hälsofördelar.

Nej, mer allvarligt så har jag aldrig sett någon undersöknig som benar ut vilka flavenoider (eller om det är något annat?) i kaffe som gör nytta. Så det blir svårt. Om jag inte har fel då.

Lågpastöriserad
2012-11-11, 10:24
Man blir inte "på sikt piggare" av koffein. Koffein har en akut prestationshöjande och "uppiggande" effekt, inte på sikt. Koffein från kaffe har dock inte samma, om ens någon, prestationshöjande effekt som rent koffein.

Nej, mer allvarligt så har jag aldrig sett någon undersöknig som benar ut vilka flavenoider (eller om det är något annat?) i kaffe som gör nytta. Så det blir svårt. Om jag inte har fel då.

*kissass*

Barbastark
2012-11-11, 11:53
Koffein från kaffe har dock inte samma, om ens någon, prestationshöjande effekt som rent koffein.

Vad?

Eddie Vedder
2012-11-11, 11:54
Vad?

Det finns i tusen trådar på forumet. Man ser inte den ergogena effekten av kaffe i studier helt enkelt.

Spartansk
2012-11-11, 11:55
Kaffe verkar dock vara nyttigt på många sätt: http://traningslara.se/kaffe-en-fantastisk-dryck/

gammelsmurfen
2012-11-11, 12:10
hmm. så koffeintabletter är att föredra framför en kopp kaffe innan morgonpromenaden alltså?

Eddie Vedder
2012-11-11, 12:12
hmm. så koffeintabletter är att föredra framför en kopp kaffe innan morgonpromenaden alltså?

Vad är syftet?

Fishtank
2012-11-11, 12:18

Om du behöver den erogena effekten för att prestera bättre på en morgonpromenad så.

Barbastark
2012-11-11, 12:37
Det finns i tusen trådar på forumet. Man ser inte den ergogena effekten av kaffe i studier helt enkelt.

Okok. Trodde det var tvärt om, att det var kaffet man sett effekter från men inte koffeintabletter.

Så vill man prestera bättre i gymmet(det ang fler reps med koffein), samt det ang bättre glykogeninlagring med högt koffeinintag i samband med måltiden efter träning, så har koffein intagit från kaffe ingen effekt?

TheIsh
2012-11-11, 12:42

Beror väl på vad man använder för kaffe också? Alla kaffesorter är ju inte skapade likvärdiga.

gammelsmurfen
2012-11-11, 12:48
Nu dricker jag det ju mest för att det är riktigt gott.

Upplever det ju verkligen som att jag piggnar till av det också.

Sedan har jag ju haft en bakomliggande tanke på att koffeintabletter/kaffe har ökat på "fettförbränningen" också under promenixen. Så det var det jag frågade om

Tar ju inte så mycket på krafterna att gå 1-1.5 timma så den prestationshöjande delen kan jag ju vara utan

King Grub
2012-11-11, 13:09
Beror väl på vad man använder för kaffe också?

Inte vad jag vet. Samma mängd koffein. X mg koffein från kaffe = ingen ergogen effekt. X mg rent koffein = ergogen effekt.

jokem
2012-11-11, 13:13
OTVE5iPMKLg

Videon säger rätt mycket om kaffe! Däremot känner jag mig verkligen inte piggare av kaffe, jag har många gånger druckit 1-2 kaffekoppar för att sedan direkt lägga mig och vila/sova. Till skillnad från min bror som kan hålla sig vaken en hel natt på en kopp kaffe!

Barbastark
2012-11-11, 13:36
Inte vad jag vet. Samma mängd koffein. X mg koffein från kaffe = ingen ergogen effekt. X mg rent koffein = ergogen effekt.

Sugen på att slänga fram några referenser kring detta? Skulle vara intressant att dyka lite djupare i.

Eddie Vedder
2012-11-11, 14:42
Okok. Trodde det var tvärt om, att det var kaffet man sett effekter från men inte koffeintabletter.

Så vill man prestera bättre i gymmet(det ang fler reps med koffein), samt det ang bättre glykogeninlagring med högt koffeinintag i samband med måltiden efter träning, så har koffein intagit från kaffe ingen effekt?

Vad som påverkar din prestation vet inte jag. Söker du på "ergogen" med inlägg av King Grub i Kost & Näring hittar du nog.

King Grub
2012-11-11, 15:08
Canadian Journal of Applied Physiology, vol. 19, Supplement, p. 19P, 1994.

J Appl Physiol 85: 883-889, 1998.

Chaan
2012-11-11, 15:35
Senast på 90-talet?

King Grub
2012-11-11, 16:05
Man kunde mäta om man presterar bättre för 20 år sedan.

Typexempel på studietyper där deras ålder inte spelar någon roll.

King Grub
2012-11-11, 16:09
aerobically conditioned runners performed five treadmill runs to exhaustion at approximately 85% VO2max after receiving one of the following treatments 60 minutes prior: caffeine capsules plus water, regular coffee, decaffeinated coffee, decaffeinated coffee plus caffeine in capsule form, and placebo. Caffeine in capsule form significantly increased work capacity allowing them to run an additional 2-3 km, as compared to the four other treatments.

perhaps other indistinguishable compounds within coffee rendered caffeine less effective than when consumed in anhydrous form. This suggestion was supported by de Paulis et al. in a 2002 publication which indicated derivatives of chlorogenic acids are produced from the roasting process of coffee. In turn, these derivatives may have the potential for altering the affects of caffeine as an adenosine antagonist, possibly reducing the drug's ability to diminish the inhibitory action of adenosine

J Int Soc Sports Nutr. 2010; 7: 5.

Morty
2012-11-11, 16:33

Hört om Zoegas nya rostmetod?

http://www.bioresurs.uu.se/myller/skog/skog_bild/kolmila.jpg

Ulvamal
2012-11-11, 16:35
Hört om Zoegas nya rostmetod?

Hädelse. Dieselrostat, som av hävd, ska det vara.

Chaan
2012-11-11, 16:43
J Int Soc Sports Nutr. 2010; 7: 5.

Den där var intressant, men du tror inte att det är troll science då? Centralstimulerande, utan att vara prestationshöjande?

Själv märker jag inget av kaffe, förrän det är dubbel dos ungefär, och precis som studierna säger så ger ännu mer ingen ytterligare effekt.

King Grub
2012-11-11, 17:33
Den där var intressant

Det är samma studie, den från 90-talet. Det var ett experiment från min sida för att se om datumet på reviewartikeln plötsligt gjorde 90-talsstudien relevant och intressant.

Chaan
2012-11-11, 17:46
Det som var intressant var texten, som du inte postade första gången.

Fartman
2012-11-11, 18:22
Hej,

Jag har läst om att kaffe är ganska bra att dricka dagligen (eller ja, bra och bra). Det stämmer väl att kaffet innehåller koffein, vilket på sikt gör dig piggare? Så, finns där någon speciell typ av kaffe man bör köpa hem, eller duger vilket som? Står ju inte så mycket på baksidan direkt.

Det viktiga är att man väljer vilket företag som man köper sitt kaffe ifrån. Många företag är rätt så sviniga. Tex Löfbergs lila bör man verkligen undvika som pesten då dom sponsrar Färjestad.

I övrigt tycker jag den uppiggande effekten man får av en varm kopp kaffe eller te är det enda jag behöver för att prestera bättre, ofta är man ju jävligt seg i kolan men kroppen/musklerna är fräscha.

Chaan
2012-11-11, 18:26
Precis! Det boostar ju inte allt, men i vissa lägen (oftast när jag tränat på morron) så kan det hjälpa.

King Grub
2012-11-11, 18:46
Det som var intressant var texten, som du inte postade första gången.

Jag förutsätter ju att man läser referenserna, inte tittar på fyra siffror och drar slutsatsen därefter.

Chaan
2012-11-11, 18:49
Jag förutsätter ju att man läser referenserna, inte tittar på fyra siffror och drar slutsatsen därefter.

Jag hade klickat om det funnits länkar?

Eddie Vedder
2012-11-11, 19:11
Jag hade klickat om det funnits länkar?

Du hade ju i och för sig all information som behövs för att hitta om man nu är intresserad av att läsa.

Chaan
2012-11-11, 19:19
Du hade ju i och för sig all information som behövs för att hitta om man nu är intresserad av att läsa.

Det finns ju hur mycket dåliga rapporter som helst, jag är mer intresserad av vad ni tycker om dom.

King Grub
2012-11-11, 19:21
Hade dom blivit bättre med en live link till tidskriften?

Jag skrev vilken tidskrift, vilket nummer, t o m vilka sidor. Bara att kolla upp.

Chaan
2012-11-11, 19:24
Hade dom blivit bättre med en live link till tidskriften?

Jag skrev vilken tidskrift, vilket nummer, t o m vilka sidor. Bara att kolla upp.

Det intressanta är ju hur du tolkar den, annars vet jag själv hur jag söker efter artiklar.

King Grub
2012-11-11, 19:27
Jag har redan skrivit min "tolkning", i mitt första inlägg i tråden.

Chaan
2012-11-11, 19:34
Visst, men då är frågan, varför läser du just dom artiklarna?

Här är några artiklar som inte gör den skillnaden på vart koffeinet kommer ifrån.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19924012
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7550260

PRound
2012-11-11, 19:37
KxwcQ1dapw8

King Grub
2012-11-11, 19:44
Här är några artiklar som inte gör den skillnaden på vart koffeinet kommer ifrån.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19924012
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7550260

Jaså?

Det är reviewartiklar av precis samma studier.

Chaan
2012-11-11, 20:31
Ja av dina 29 artiklar du postade.

A review of the literature revealed 29 studies that measured alterations in short-term performance after caffeine ingestion.

Men jag är vän av kosttillskottsindustrin, jag äter ju kosttillskott för 50:- om dan lätt.

Ni kan få hur många koffeintabletter ni vill.

http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSzHIXNKTLioWC33_ItHoezXVqveIRiX iUJf8Mqw07QxJl_Je0-WNrZQEYfiw

Eddie Vedder
2012-11-11, 20:44
Ja av dina 29 artiklar du postade.

Jag kollade den första av dina länkar och det var en tillskottsöversikt. Kaffestudier var med i diskussionsdelen men inte inkluderade i själva systematiska översikten.

Och det man skrev om kaffestudierna var:

During endurance exercise, Graham et al. (36) revealed that caffeine in capsule form improved performance, whereas coffee or decaffeinated coffee plus caffeine did not. These findings are supported by another study (53).

King Grub
2012-11-11, 20:46
Du läste alltså inte ens din egen referens?

Ulvamal
2012-11-11, 20:47
Med risk att gå helt off topic så är jag kluven. Jag gillar att läsa studier. Jag roar mig med att dra slutsatser från dem.

Men det mesta visar sig svårt att tillämpa (inte just den här gången, detta är ovanligt kristallklart - vilket såklart förklarar att det inte finns några nyare studier också).

Det blir för många variabler väldigt fort helt enkelt. Ett tjog studier att optimera efter. Ugh.

Så inte är det konstigt att många vill ha dem tolkade och korskorrelerade?

King Grub
2012-11-11, 20:49
Absolut, inget konstigt med det. Här verkar det inte vara några tveksamheter i resultaten, dock, som du påpekar. Och 1994-98 är inte gammalt i sammanhanget. Det lär knappast ha dykt upp några nya metoder att se om folk orkar hålla på med aktiviteten längre sedan dess.

NNIF
2012-11-11, 20:55
nu kommer jag med en töntfråga, men vad betyder "ergogen"? Ordet finns inte med i SAOB

King Grub
2012-11-11, 21:02
Prestationsförbättrande.

Beelz
2012-11-11, 21:03
nu kommer jag med en töntfråga, men vad betyder "ergogen"? Ordet finns inte med i SAOB

prestationshöjande

http://tyda.se/forum?id=180057

NNIF
2012-11-11, 21:05
Prestationsförbättrande.

dvs man tar högre vikter, kan träna längre? kvantifiera?

Beelz
2012-11-11, 21:10

Du presterar bättre

King Grub
2012-11-11, 21:11

Beror väl helt på vad vi talar om för aktivitet.

NNIF
2012-11-11, 21:14
Du presterar bättre

i allt?

Beror väl helt på vad vi talar om för aktivitet.

tung styrketräning

Chaan
2012-11-11, 21:21
Du läste alltså inte ens din egen referens?

Jo jag läste 29 artiklar på 5 minuter.

Det finns mer också, man får tycka vad man vill.

Energidryck med koffein går tydligen bra.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22569090
Det är alltså inte vätskan det beror på.

Och oj, kaffe!
In summary, it can be concluded that the majority of high-level Canadian athletes consume dietary caffeine primarily in the form of coffee.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19088792
Kaffe är nytt och oprövat inom broscience-industrin.

TheIsh
2012-11-11, 21:40
OTVE5iPMKLg

Videon säger rätt mycket om kaffe! Däremot känner jag mig verkligen inte piggare av kaffe, jag har många gånger druckit 1-2 kaffekoppar för att sedan direkt lägga mig och vila/sova. Till skillnad från min bror som kan hålla sig vaken en hel natt på en kopp kaffe!

.. För att allt kaffe inte är tillverkat likvärdigt :p Nästan allt kaffe innehåller gifter som inte är bra för kroppen. Ytterst få sorter som inte innehåller det (några få procent kanske). Inte testat dessa sorter, men planerar på det.

Wiizra
2012-11-11, 22:16
Inga frågar är dumma! :)

Glutenkatt
2012-11-11, 23:28
Läst nånstans att kaffe ska innehålla antioxidanter, och att kaffedrickare lever längre än de som inte dricker kaffe.

tjing
2012-11-12, 00:33
Läst nånstans att kaffe ska innehålla antioxidanter, och att kaffedrickare lever längre än de som inte dricker kaffe.

Ja sett till korrelation och inte nödvändigtvis kausala samband, så vitt jag vet. Om de lever längre beror ju dessutom på vad de hittar på i övrigt i livet.

Koffein ökar greppstyrka, intensitet och tid till utmattning. Dessutom ökar det testosteron och kortisol akut, vilket också kan bidra till träningseffekt.

Huruvida effekt fås av koffein i form av kaffe jämfört med koffein i pillerform, kan ju också teoretiskt sett påverkas av att man får ett piller eller en kopp kaffe i handen. En kopp kaffe har ju också stimulatoriska effekter, precis som rent koffein.

Kanske det handlar det om hur snabbt koffeinet går ut i blodet och når maximal nivå, vilket kan påverkas av andra ämnen i kaffe. Kanske är det helt enkelt så att koffein i ren form är mer potent medan koffein i kaffe ger en mildare effekt och inte når samma topp på samma tid.

Men det står säkert i någon artikel, som jag inte orkar läsa nu.

NNIF
2012-11-12, 09:13
intensitet i styrketräningssamband brukar betyda förmåga att lyfta nära sitt 1RM, menar du detta?

ByggBobbarna
2012-11-12, 09:29

Måste bara rätta lite här. Det är INTE samma mängd koffein i alla "sorters" kaffe.

Robustabönan innehåller ca dubbla mängden koffein jämfört med arabicabönan. Nu är ju vi svenskar otroligt kvalitets - och smakmedvetna när det gäller kaffe vilket gör att över 90% av det kaffe som dricks i Sverige är 100% arabica. Robustan kostar på en höft bara en tredjedel av vad arabican kostar, främst pga. den betydligt sämre smaken men också för att den är så mycket lättare att odla. Dock så har ju robustan sina användningsområden inom espresso där den faktiskt uträttar en funktion som är positiv för smaken. Sen används den såklart också flitigt i lågpriskaffe.

Så om du vill ha mycket koffein och inte är så petig med hur ditt kaffe ska smaka, så köp ett riktigt billigt lågpriskaffe (emv kanske?) så får du mycket mer koffein för pengarna :P

Spartansk
2012-11-12, 09:35
Det är INTE samma mängd koffein i alla "sorters" kaffe.

Det skrev han inte heller.

Edit: Åh, det gjorde han visst.

Langster
2012-11-12, 10:22
Det skrev han inte heller.

Edit: Åh, det gjorde han visst.

Nej han gjorde ju inte det. Hans mening var samma mängd koffein från kaffe oavsett sort ger inte samma effekt som samma mängd koffein från rent koffein.

inter
2012-11-12, 10:42
Och oj, kaffe!

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19088792
Kaffe är nytt och oprövat inom broscience-industrin.

Vad hade den undersökning med eventuell ergogen effekt att göra? Den undersökte ju bara koffeinvanorna hos kanadensiska atleter vad jag kunde utläsa.

Chaan
2012-11-12, 11:02
Att dom använder det?

En annan undersökning visar att inget i kaffe inhiberar effekten av koffein.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15657474

ByggBobbarna
2012-11-12, 11:34
Nej han gjorde ju inte det. Hans mening var samma mängd koffein från kaffe oavsett sort ger inte samma effekt som samma mängd koffein från rent koffein.

Jag måste ha missuppfattat det grovt.

Trodde att Grub svarade:
"Inte vad jag vet. Samma mängd koffein."
på frågan
"Beror väl på vad man använder för kaffe också?"

Så uppfattade jag det. Å andra sidan påstod han ju absolut ingenting eftersom han bara svarade vad han vet/inte vet.

Men skit samma, missuppfattar gör vi alla och det ska man stå för. Ni fick lära er lite om kaffe i alla fall :)

King Grub
2012-11-12, 12:29
Trodde att Grub svarade:
"Inte vad jag vet. Samma mängd koffein."
på frågan
"Beror väl på vad man använder för kaffe också?"

Nope.

ByggBobbarna
2012-11-12, 12:52
Nope.

Roger that kungen!

gammelsmurfen
2012-11-12, 15:14
så om vi backar diskussionen ett par steg...

Att ta en balja java eller koffeintabletter innan morgonpromenaden fyller egentligen ingen funktion om mitt önskemål/vilja är att öka förbränningen?

Sverker
2012-11-12, 17:08
.. För att allt kaffe inte är tillverkat likvärdigt :p Nästan allt kaffe innehåller gifter som inte är bra för kroppen. Ytterst få sorter som inte innehåller det (några få procent kanske). Inte testat dessa sorter, men planerar på det.

Vilka gifter då ?

Livsmedelsverket har akkrylamid på gång:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Fyra-lander-begar-ny-riskvardering-av-akrylamid-/

Källorna här i Sverige är främst knäckebröd, chips, pommes frittes och kaffe:(
http://www.slv.se/upload/bilder/nyheter/2012/2012_akrylamid.pdf?epslanguage=sv

Fritterad potatis kan jag vara utan men inte kaffe*gah!*

tjing
2012-11-12, 17:45
intensitet i styrketräningssamband brukar betyda förmåga att lyfta nära sitt 1RM, menar du detta?

Intensitet, d v s ökad styrka.

tjing
2012-11-12, 17:51
Att dom använder det?

En annan undersökning visar att inget i kaffe inhiberar effekten av koffein.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15657474

Nä det visar den inte.

Den visar att prestationen förbättrades av koffein i ren form. Jag är fortfarande inne på att koffein i koncentrerad form (och dessutom i kapselform/tabletter) är mer potent på kortare tid helt enkelt, oavsett om man druckit kaffe innan eller inte.

En analogi: Jämför en folköl (kopp kaffe) med en stor shot (rent koffein).

Folkölen känner du av en aning, shoten känner du garanterat av mer, fastän båda har samma verksamma substans; alkohol.

Nebuchadnezzar
2012-11-12, 18:11
En analogi: Jämför en folköl (kopp kaffe) med en stor shot (rent koffein).

Folkölen känner du av en aning, shoten känner du garanterat av mer, fastän båda har samma verksamma substans; alkohol.

Ja, för mängden alkohol i en folköl är ju samma som i en stor shot. *rolleyes*

tjing
2012-11-12, 20:16
Ja, för mängden alkohol i en folköl är ju samma som i en stor shot. *rolleyes*

Ja, men med likvärdig alkoholmängd (starköl) då.

Det var mer för att illustrera att alkohol/kaffe i koncentrerad form är mer potent.

Eddie Vedder
2012-11-12, 20:22
Jo jag läste 29 artiklar på 5 minuter.

Det finns mer också, man får tycka vad man vill.

Energidryck med koffein går tydligen bra.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22569090
Det är alltså inte vätskan det beror på.

Ja varför skulle det inte göra det? Är det kaffe? Svar nej

TheIsh
2012-11-12, 20:52
Vilka gifter då ?

http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Fyra-lander-begar-ny-riskvardering-av-akrylamid-/

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Mogelgifter/Mykotoxiner--exponering-och-intag/

Scrolla ner till "What The Science Says About Bulletproof Upgraded Coffee"
http://www.bulletproofexec.com/coffee/

Mycket forskning länkat där.

Perramja
2012-11-13, 10:21
Vilka gifter då ?

Det här med akrylamid i kaffe har helt gått förbi mig, har missat detta. Vet du om det har utfärdats några riktlinjer eller gränsvärden på hur mycket kaffe man ej bör överskrida att konsumera på en daglig basis?

andeem
2012-11-13, 10:26
Koffein från kaffe har dock inte samma, om ens någon, prestationshöjande effekt som rent koffein.I did not know this. Tråkiga nyheter. Jag har upplevt en tydlig placeboeffekt av intag av kaffe, en effekt som kan komma att hämmas kraftigt av denna nya kunskap.

Must resort to anecdotal evidence.

Morty
2012-11-13, 10:56
Det här med akrylamid i kaffe har helt gått förbi mig, har missat detta. Vet du om det har utfärdats några riktlinjer eller gränsvärden på hur mycket kaffe man ej bör överskrida att konsumera på en daglig basis?

Drick inte zoegas extraextra superrrost är min gissning - hårdare rostning lär leda till mer akrylamid. Slow roast ger nog mkt mindre.

Barbastark
2012-11-13, 12:38

En liter verkar det röra sig om:

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Storkonsumenter-av-kaffe-far-i-sig-mycket-akrylamid/

tjing
2012-11-13, 13:28
I did not know this. Tråkiga nyheter. Jag har upplevt en tydlig placeboeffekt av intag av kaffe, en effekt som kan komma att hämmas kraftigt av denna nya kunskap.

Must resort to anecdotal evidence.

Nej, men alltså kaffe har också stimulatoriska effekter precis som koffeinpiller.

Att det inte visar sig ge prestationsförbättring i studier beror som sagt på andra aspekter än bara koffein; t ex koncentration, andra ämnen i kaffe osv.

Jag kan också intyga att jag presterar bättre med en stark kopp kaffe innan ett pass och det kan nog en mängd människor till, så jag är rätt skeptisk för närvarande. Att dessutom kalla kaffe för placebo när det har potenta effekter på katekolaminer och hormoner (vilka såklart kan ge en högst märkbar träningseffekt), blir märkligt.

Det kan vara så koffein i form av kaffe är mer potent vid kort och intensiv träning och koffein i koncentrerad form ger mer effekt på utdragen träning som konditionsträning.

De här rönen knappast vara så svartvita som görs gällande.

clavain
2012-11-13, 13:46
Nej, men alltså kaffe har också stimulatoriska effekter precis som koffeinpiller.

Att det inte visar sig ge prestationsförbättring i studier beror som sagt på andra aspekter än bara koffein; t ex koncentration, andra ämnen i kaffe osv.

Jag kan också intyga att jag presterar bättre med en stark kopp kaffe innan ett pass och det kan nog en mängd människor till, så jag är rätt skeptisk för närvarande. Att dessutom kalla kaffe för placebo när det har potenta effekter på katekolaminer och hormoner (vilka såklart kan ge en högst märkbar träningseffekt), blir märkligt.

Det kan vara så koffein i form av kaffe är mer potent vid kort och intensiv träning och koffein i koncentrerad form ger mer effekt på utdragen träning som konditionsträning.

De här rönen knappast vara så svartvita som görs gällande.

+1 på ovanstående. Klar skillnad på pass där jag druckit kaffe före jämfört dom då jag glömt termosmuggen hemma på byrån i hallen.

NNIF
2012-11-13, 13:50
jag tänker "hellre koffein från kaffe än inget koffein alls"

Sverker
2012-11-13, 19:00
http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Mogelgifter/Mykotoxiner--exponering-och-intag/

Scrolla ner till "What The Science Says About Bulletproof Upgraded Coffee"
http://www.bulletproofexec.com/coffee/

Mycket forskning länkat där.

Mögelgifter alltså.

Antar att det är brister i torkningen som gör att det finns mögelgifter på kaffebönonrna. Troligen värt några kronor extra för att köpa kaffe av dyrare råvara.

Perramja
2012-11-13, 21:58
En liter verkar det röra sig om:

http://www.slv.se/sv/grupp3/Nyheter-och-press/Nyheter1/Storkonsumenter-av-kaffe-far-i-sig-mycket-akrylamid/

Ojdå. Då behöver jag nog inte noja iaf, min konsumtion ligger på ett par koppar om dagen och så får det bli fortsättningsvis med:) cofffee

Supermicke
2012-11-17, 16:41
är det koffeinet eller hur mörk rostning är som gör att man skiter? :D om man kan utvärdera koffeinhalten efter hur risig kaggen blir tänka jag :P

Perramja
2012-11-17, 16:47
är det koffeinet eller hur mörk rostning är som gör att man skiter? :D om man kan utvärdera koffeinhalten efter hur risig kaggen blir tänka jag :P

Tror det mer har med garvsyran i kaffet att göra. För oss med känsliga magar finns kaffet av märket Idee där garvsyran tagits bort. Kör alltid på det och blir aldrig dålig i magen. Av vanligt kaffe tvingas jag springa på muggen efter max en halvtimma*gah!*

exevision
2017-12-12, 20:19
https://s18.postimg.org/kx1tleucp/kaffe.png
http://www.testfakta.se/sv/kaffe/article/vaxtskyddsmedel-i-allt-testat-kaffe

Vad anses om nyttigheten hos kaffe med detta i åtanke?

Frystabar
2017-12-13, 19:36
Tror det mer har med garvsyran i kaffet att göra. För oss med känsliga magar finns kaffet av märket Idee där garvsyran tagits bort. Kör alltid på det och blir aldrig dålig i magen. Av vanligt kaffe tvingas jag springa på muggen efter max en halvtimma*gah!*

Är det så pass? Då måste jag prova det. Drar Idee inte igång magen överhuvudtaget på dig?

När jag har diskuterat kaffe och forskning med folk från andra länder, så har ett par av dem påpekat att svenska studier är bra mycket mer positivt inställda till kaffe och koffein än, låt säga USA, Frankrike och Polen. Det är de tre länder jag hört folk säga att forskning tycks skilja sig. Deras teori var att Sverige är en kaffenation och att man därför säger vad folk vill höra.

Huruvida ovanstående är sant låter jag vara osagt, men efter ett par googlingar så verkar det inte vara en omöjlighet att det stämmer.