handdator

Visa fullständig version : Förevigt sänkta leptinnivåer?

Horkas
2012-11-10, 21:58
Läste i en Body för några år sedan att man efter en diet försänkt sina leptinnivåer förevigt. Hur är det med denna domedagsprofetia? Jag har 6 veckor kvar på diet och har gått ner 8 kg - kommer min ämnesomsättning föralltid vara kass nu och kommer jag alltid ha sänkta leptinnivåer?

Nutrid
2012-11-11, 05:19
http://en.wikipedia.org/wiki/Leptin

Där kan du läsa en del om leptin.

maqan
2012-11-11, 20:33
Det finns en del studier som tyder på det ja.

Horkas
2012-11-12, 11:45
Kul insikt..

Spartansk
2012-11-12, 11:50
D'oh. Hur undviker man detta, då?

stridis
2012-11-12, 12:05
D'oh. Hur undviker man detta, då?

Bli inte fet till att börja med, då behöver du inte deffa ned dig...

Horkas
2012-11-13, 10:09
Är det någon som vet hur det här påverkar alla oss som gått dieter (och framförallt tävlingsmässiga dieter) i praktiken?
Hur mycket lägre fettförbränning har jag, permanent sett, efter två riktiga dieter där jag tappat 8-10 kg (gått från ca 95 till 85)?

Den enda studien jag sett är gjord på väldigt överviktiga människor som gått ner 10% av sin vikt och efter ett år haft sänkta leptinnivåer.king grub gör entré!

Nutrid
2012-11-16, 11:49
Är det någon som vet hur det här påverkar alla oss som gått dieter (och framförallt tävlingsmässiga dieter) i praktiken?
Hur mycket lägre fettförbränning har jag, permanent sett, efter två riktiga dieter där jag tappat 8-10 kg (gått från ca 95 till 85)?

Den enda studien jag sett är gjord på väldigt överviktiga människor som gått ner 10% av sin vikt och efter ett år haft sänkta leptinnivåer.king grub gör entré!

Man är väl överens om att ifall man haft oturen och ens fått någon sämre effekt på ämnesomsättningen så handlar det om kanske 100-150 kcal tror jag det var.

Jag tror dock att sånt här ska tas med en nypa salt. Kroppen är så jävla bra på att anpassa sig och ifall man kan förskjuta sin setpoint (vilket många inkl jag själv tror) så kan kroppen säkert lösa ett sådant här problem också.

Det sistnämnda är dock bara en spekulation och absolut ingen fakta.