Visa fullständig version : Sömn och återhämtning
En snabb fråga.. Idag kunde jag bara sova 4,5😂timmar. Orolig över hur mycket nytta mitt benpass igår gjorde. Gör det inget om man sover dåligt en dag? Kroppen sover väl så mycket den behöver?
Provrörsbarn
2012-11-10, 08:45
Jag tror o har känt att en dag skadar inte, memory börjar det bli regelbundet lite sömn varje natt så tär det ju på en tycker jag iaf! MEN på nyhetsmorgon var det faktiskt en "sömn" läkare som berättade att om man sover dåligt/för lite en natt så håller sig kroppen i djupare sömn under en längre period nästa gång man sover. Man säger ju att man inte kan ta igen sömn men det var iaf så han sa. Man sover effektivare hektiskt enkelt.
Jag tror o har känt att en dag skadar inte, memory börjar det bli regelbundet lite sömn varje natt så tär det ju på en tycker jag iaf! MEN på nyhetsmorgon var det faktiskt en "sömn" läkare som berättade att om man sover dåligt/för lite en natt så håller sig kroppen i djupare sömn under en längre period nästa gång man sover. Man säger ju att man inte kan ta igen sömn men det var iaf så han sa. Man sover effektivare hektiskt enkelt.
Då är de inte så farligt, kan nu va vaken med gott samvete
Kroppen brukar signalera tydligt under dagen ifall den lider av sömnbrist. Främst sinnet kommer bli trögt och sömnigt; resten av kroppen brukar ha dålig finmotorik, ibland kan man till och med känna som att en förkylning är på gång.
Om du sover dåligt någon gång spelar det ingen roll i den långa rundan, oroa dig inte i onödan :)
King Grub
2012-11-10, 12:09
Kroppen sover väl så mycket den behöver?
Nej, det finns otaliga faktorer som kan göra att man inte får den sömn man behöver.
aldoschadewitz
2012-11-10, 14:38
jag tror inte att muskeluppbygganden kommer drabbas mycket. därimot kanske prestationsförmågan på nästapass blir lite sämmre. (beroende på när det är såklart)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.