handdator

Visa fullständig version : Vad gäller vid hemförsäkring och cykelstöld

Einar
2012-11-10, 00:38
Hej!

En fråga gällande hemförsäkring. Om jag har en hemförsäkring på min bostad och min sambos cykel har blivit stulen. Vad är det som gäller, gäller försäkringen för den även om hemförsäkringen är tecknad på mig? Vi bor ju i samma hem, cykeln stod låst utanför bostaden.

Jag har aldrig utnyttjat någon hemförsäkring så jag är lite grön på vad som gäller. Jag tänkte ringa mitt försäkringsbolag imorgon och kolla, men tänkte att någon här kanske vet vad som gäller?

Olegh
2012-11-10, 00:47
Det står i försäkringsbrevet hur många personer (i hushållet) som inkluderas av försäkringen. Om du bodde själv när du tecknade den (för en person) så gäller den inte för din sambo.

Einar
2012-11-10, 00:54
Det står i försäkringsbrevet hur många personer (i hushållet) som inkluderas av försäkringen. Om du bodde själv när du tecknade den (för en person) så gäller den inte för din sambo.

Jag kollade på min försäkring och där står det 1 person, så det var ju ingen höjdare. Jag har inte tänkt på att jag skulle ändra den... smarta jag ;(

Det hade kanske varit lugnt om jag fyllt i försäkringslappen när cykeln köptes för ett halvår sedan men det gjorde ju min sambo så då står den registrerad till henne. Det var ju jäkligt surt. Frågan är om det finns möjlighet att försäkringsbolaget är snälla när jag ändå skrivit upp omfattningen på summan som jag försäkrat.

Bläää.. vad trött man blir.

Fyllot
2012-11-10, 01:00
Kan du inte bara säga att det är din cykel eller registrerar man även cyklar på enskilda personer?

Alternativt ändrar du din försäkring så den täcker ALLA i hushållet och så anmäler du i efterhand. (moralkaka)

Olegh
2012-11-10, 01:04
Det är klart att det går att "komma runt" problemet om man är lite kreativ. Men att föreslå försäkringsbedrägeri rakt ut är inte kosher någonstans.

Einar
2012-11-10, 01:09
Det är klart att det går att "komma runt" problemet om man är lite kreativ. Men att föreslå försäkringsbedrägeri rakt ut är inte kosher någonstans.

Nej, det är klart. Det vill jag inte, men om den ändå på något sätt räknades till min försäkring. Inser dock att så nog inte var fallet.

Fyllot
2012-11-10, 01:09

Som jag även skrev, om jag köper en cykel till hushållet så tillhör den hemförsäkringen oavsett vem som nyttjar den?

Einar
2012-11-10, 01:11
Kan du inte bara säga att det är din cykel eller registrerar man även cyklar på enskilda personer?

Alternativt ändrar du din försäkring så den täcker ALLA i hushållet och så anmäler du i efterhand. (moralkaka)

Man anmäler ägare när man köper cykel.