Visa fullständig version : Styrketränings skador vs fotbolls skador. +Träning för 13 åring.
antonwiberg
2012-11-09, 18:13
Har haft en jävla diskussion med halv morsan om dels att man KAN träna styrketräning även fast man är under 16 år (lillebrorsan vill börja träna 13 år)
och även att det inte sker lika mycke skador inom styrkelyft som i tex fotboll procentuellt.
För hon tycker att det är bättre att vara ute och springa eller spela fotboll än att styrketräna om man är under 16 år men det håller jag fan inte med om. Lyfter man rätt så kan man träna även om man är yngre!
Så vad tycker ni ang detta?
Om ni har någon länk till någon studie där man fått fram vilken sport som det sker mest skador i procentuellt (styrkelyft inräknat) så länka den!
Jag har börjat träna lillberorsan nu för några veckor sen och han tycker att det är riktigt roligt! Så jag är med och ser till att han gör rätt.
Vilken repitions intervall tycker ni att man ska köra på som 13 åring?
När började ni själv att styrketräna?
BelowAverage
2012-11-09, 19:04
http://www.velocitysp.com/multimedia/docs/lehi/Hamill,_Relative_Safety-3.pdf
Scrolla ned till bilden sida 4 av 5.
Rätt mycket mer skador per nedlagd timme inom fotboll än inom styrketräning enligt den.
Sen kan man kanske ha i åtanke att man får olika skador, fotbollsspelare mer knä/fot skador och styrketränande skadar sig kanske oftare i ryggen av marklyft, muskelinflammationer i armar etc.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1322916/
Skolidrotten har jag tränat sen före tonåren antar jag. Vissa saker man gör i skolidrotten är jäkligt tungt och har hög skaderisk, går inte att jämföra med högreps styrketräning med en kunnig tränare som jag tror är mycket säkrare.
Började själv med lättare styrketräning i 15-års åldern, mer seriöst vid 18 års ålder. Skador verkar väldigt många få men det går nog att undvika bra om man inte tränar för tungt för ofta och har koll på det tekniska.
Då tränade jag oftast 10 reps 3 set och skadade mig aldrig, det har kommit mer det senaste året då jag tränat tyngre 1-5 reps.
Som nybörjare i träning tror jag det är bra med 10-15 RM 3-6 set de första månaderna. Lär utvecklas bra ändå :)
EDIT: med tanke på hur många människor i min närhet inklusive mig själv + vad jag läser här på forumet så skulle jag aldrig få för mig att kalla tung styrketräning för hälsosamt. Vill man vara säker bör man nog hålla sig närmare 15 RM
Mvh
De kommunala gymmen i Göteborg har följt Stockholms exempel och sänkt minimiåldern för gymträning till 13 år från och med 31/10 -11.
Börjar det inte bli mer och mer allmänt känt att gymträning inte är akut dödligt och hemskt? Det går att anpassa efter individen.
pezrulezhaakon
2012-11-09, 22:42
Gymträning är lika "skadligt" oavsett ålder.
antonwiberg
2012-11-09, 22:56
Tack för alla svar!
Så om jag ska träna lillebror så ska jag köra så han ligger runt 12-15 reps 3 set?
Tränar med han hemma så vi har inte så mycket utrustning. Kör bänk, böj, rodd, chins, axelpress, situps :)
pezrulezhaakon
2012-11-11, 22:19
antonwiberg
Två krav bör iaf uppfyllas.
Ha kul, och träna med bra utförande.
King Grub
2012-11-11, 22:21
http://www.rf.se/ImageVault/Images/id_1228/ImageVaultHandler.aspx
Började när jag var 14.
dem gains
Scratch89
2012-11-13, 01:02
Det går inte ens att jämföra antalet skador från fotboll och andra konditionsidrotter med antalet skador från styrketräning.
Ladugårdsdörr
2012-11-13, 08:59
Tack för alla svar!
Så om jag ska träna lillebror så ska jag köra så han ligger runt 12-15 reps 3 set?
Tränar med han hemma så vi har inte så mycket utrustning. Kör bänk, böj, rodd, chins, axelpress, situps :)
Några tankar om högreps till nybörjare:
Högreps är i sig ingen garant för minimerad skaderisk. Alltför ofta kämpar nybörjare med att hålla formen genom hela settet. Därför förespråkar jag färre repetitioner med full fokus och flera set även för nybörjare. I setvilan kan man sedan diskutera igenom varje enskild repetition och den tränande lär sig snabbt att "minnas" settet, något som är nära på omöjligt om man matar på med femton repetitioner. Jag tror det går snabbare att lära sig ett korrekt utförande med denna metod.
Märk väl att detta inte innebär tyngre vikter i någon större utsträckning!
Fotboll är förövrigt anledningen till att jag började styrketräna: Ständigt stukade vrister, knäproblem och ryggont.
antonwiberg
2012-11-13, 11:37
Okej! Så om jag ska träna lillebrorsan på 13 år som vill bli starkare och bygga muskler. Men bara om tekniken sitter som den ska så ska man väl ändå inte bra mys köra? Eller?
// Anton från iphonen!
pezrulezhaakon
2012-11-13, 16:46
antonwiberg
Sålänge tekniken sitter så är inte belastningen ett problem. I början är tekniken klart viktigast så man lär känna kroppen och banar in bra rörelser.
Okej! Så om jag ska träna lillebrorsan på 13 år som vill bli starkare och bygga muskler. Men bara om tekniken sitter som den ska så ska man väl ändå inte bra mys köra? Eller?
Det är ett stort steg mellan att mysköra och att maxa varje pass med dålig teknik som de flesta nybörjare gör men kan man bromsa personen så föredrar jag helt klart att ligga åt myshållet i början. Det går i alla fall så snabbt att öka i träningsvikterna att man inte behöver pressa någon att lyfta mer och mer. Det gäller "bara" att förklara att så länge träningsvikterna ökar i skaplig takt så är det ingen större mening med att träna mer och tyngre.
Klarar man inte av att bromsa det helt så kan man köra enklare övningar som den tränande kan pressa sig i (t ex lårcurl, bicepscurl, pushdowns, armhävningar) och sedan behålla totalkontrollen över reps och set på de större och aningen tekniskt svårare övningarna.
Senare tar man ett skapligt program som är bra för att öka styrkan och då kommer personen att vara bättre tränad och får ut mycket mer av det.
Br J Sports Med. 2010 January; 44(1): 56–63.
Published online 2009 November 27. doi: 10.1136/bjsm.2009.068098
Resistance training among young athletes: safety, efficacy and injury prevention effects
A D Faigenbaum1 and G D Myer2,3,4
burkmannen
2012-11-14, 22:05
Ställer en snabb fråga. Kan styrketräning för yngre vara bra eftersom att man som ung tenderar att var väldigt mjuk och rörlig och på så sätt minskar rörligheten? Man kanske har överrörliga leder som man märker väldigt sent annars. Kanske tänker knasigt.
pezrulezhaakon
2012-11-14, 22:39
burkmannen
Vad menar du med att man får minskad rörlighet?
Ställer en snabb fråga. Kan styrketräning för yngre vara bra eftersom att man som ung tenderar att var väldigt mjuk och rörlig och på så sätt minskar rörligheten? Man kanske har överrörliga leder som man märker väldigt sent annars. Kanske tänker knasigt.
Blir knappast minskad rörlighet utav styrketräning, däremot kan muskelstyrkan och den ökade neuromuskelära förmågan göra att kroppen blir bättre på att stabilisera leden och så sätt minska överansträngsningsskador.
burkmannen
2012-11-14, 23:18
Blir knappast minskad rörlighet utav styrketräning, däremot kan muskelstyrkan och den ökade neuromuskelära förmågan göra att kroppen blir bättre på att stabilisera leden och så sätt minska överansträngsningsskador.
Tänkte inte på att ROM stretchar.. Men om man kör med begränsad ROM då som i ryggresningar?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.