Visa fullständig version : Lärare som inte kan engelska, är dom vanliga?
kalle_banan
2012-11-08, 17:43
Jag har haft fler än en lärare på universitetsnivå som har varit värdelösa på engelska, det handlar inte stavfel utan om groteska meningsuppbyggnader och grammatik som inte hänger ihop. Det kan vara plural blandat med singular, dåtid med nutid etc. "Får" det vara så? Är det vanligt att lärare är så dåliga på engelska? Svensken i mig säger att jag inte får klaga men vad f*n!? *gah!*
Borde man inte kunna kräva att ha en lärare som kan lära ut så man förstår så man slipper fråga om hen menar en, flera, då, nu eller sen?
Ska det vara så?!
http://www.mkeriksson.se/wp-content/uploads/2010/02/sverker-olofsson-plus.jpg
På universitetsnivå finns det, vad jag vet, inget krav på att föreläsare ska vara duktigt rent pedagogiskt.
Rätta mig gärna om jag har fel, men annars är det väl där problemet ligger!
filmjölk
2012-11-08, 19:40
Därför att det är svårt att lära sig Engelska på Svenska när ens modersmål är Persiska, trots att Svenskan är mycket god och man även pratar Arabiska.
Nebuchadnezzar
2012-11-08, 20:06
Det är vanligt.
HMS Laestander
2012-11-08, 20:59
Kan bara tala från min egna erfarenhet.
Går på en internationell gymnasieskola vilket innebär att all undervisning (förutom Svenska samt Moderna språk) sker på just Engelska. Detta till trots så finns det lärare vars Engelska är omöjlig att förstå, med grammatiska fel, taskig meningsuppbyggnad och pissigt uttal.
Tror det är vanligare än man vill tro.
Just det, en till rolig sak. Helt normal, svensk är jag i grund och botten. I fyran fick jag rätta min Engelsklärare för att hon sa fel... Vart fan är planen?
Fatalist
2012-11-08, 21:00
Vad pluggar du för något och vilken högskola? Jag har än så länge inte stött på en lektor med undermålig engelska.
Eddie Vedder
2012-11-08, 21:13
Vad pluggar du för något och vilken högskola? Jag har än så länge inte stött på en lektor med undermålig engelska.
Inte jag heller, ingen svensk i alla fall. Vi hade besök från en japansk professor för några år sedan och han kunde knappt ett ord engelska. Som svensk forskare är man ju i princip tvungen att vara bra på engelska om man vill publicera forskning som någon utanför Sverige ska kunna läsa. Så ordförrådet är i alla fall bra hos de flesta svenskarna, uttalat kan ju skifta mer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.