handdator

Visa fullständig version : Tips på god fisk?

Timme
2012-11-08, 04:26
Gärna fisk med lägre fetthalt än lax.

Tänkte ha fisk som grund i den fortsatta deffen efter Bänk SM ^^

StarkaUlf
2012-11-08, 08:18
Öring, torsk, harr, abborre, sik :) Dom är riktigt goda tycker jag.
Röding är ju också väldigt god, men är väl nästan lika fet som lax tror jag.

tommie-92
2012-11-08, 08:25
Torsk, rödspätta, abborre

REDaction
2012-11-08, 10:28
Alaska pollock. Billigt och bra. För mig som inte är någon fiskfantast är det kryddorna som är viktigast då jag öser på så pass mycket att fisken knappt märks. ^^

Fishtank
2012-11-08, 10:28
Abborre kan man göra allt med, grejen är bara att det är kopiöst dyrt att köpa sist jag tittade och man bör fiska den själv.

LizaK
2012-11-09, 02:47
Flundra.

..& lycka till med deffen! :)

Timme
2012-11-09, 04:38
Tack för era svar :) Torsk äter jag nu under panikdeffen och det smakar väl inge vidare men dränker den i curry ^^Jag älskar curry och har det typ på allt lol!

Surt att jag inte är någon fiskare :/ Aborre kan nog va ganska sweet annars. Vad tror ni om Svärdfisk?

Alaska pollock. Billigt och bra. För mig som inte är någon fiskfantast är det kryddorna som är viktigast då jag öser på så pass mycket att fisken knappt märks. ^^

Finns typ på Maxi? Måste kolla upp denna!

Flundra.

..& lycka till med deffen! :)

Flundra kan bli sweet! Mycket ben?
Tack! Skönt att komma igång på allvar med deff.

TIMPA
2012-11-09, 04:49
Käkade riktigt god svärdfisk i Italien en gång, minns dock inte vad dom gjort med stackarn.

Fishtank
2012-11-09, 07:08
Svärdfisk kan vara nice.
Priset ligger högt däremot.
Hel tonfisk lär också funka.

Pollock är ok om man kryddar den, smaklös men billig och bra deffmakros.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

NNIF
2012-11-09, 08:48
strömming är najs, lite fett men inte så mkt som lax

Pepz
2012-11-09, 09:15
makrill (fryst/färsk)
sjukt gott, dock har jag svårt att få tag på det

Numse
2012-11-09, 09:19
Jag gissar att du inte vill lägga ut en förmögenhet på fisk och då är torsk, sej, kolja och alaska pollack bra fettsnåla alternativ. Inte de godaste dock. Om du är stenrik så rekommenderar jag gös 7 dagar i veckan, nomnom :)

Annars funkar ju nästan all fisk. Håll dig borta från lax, öring, röding, forell, sill och makrill om du vill undvika fettet.

Tompann
2012-11-09, 09:19
Färsk tonfisk är grymt. Annars är makrill och abborre alltid bra också. Helst ska man dra upp dom själv och slänga dom på grillen samma dag.

Får fan se till att göra det i sommar.. Va för länge sen...

Fishtank
2012-11-09, 09:34
Numse öring är ju dock bara 3 gram fett.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Numse
2012-11-09, 09:45
@Fishtank
Kollade inte statsen, men ädelfisk är rent generellt mer fettrikt än vitfisk. Men 3 gram är inte mycket.. frågan är om han får tag på öring i fiskbilen varje dag :)

Spartansk
2012-11-09, 09:47
"Fettfri" fisk går att göra mycket godare genom att panera den, men jag antar att det inte är ett alternativ? Lär öka kalorierna en del. :)

StarkaUlf
2012-11-09, 09:52
Ja om du tycker att torsk inte smakar något vidare, så lär du inte tycka om alaska pollock heller. Betydligt sämre (smakmässigt) men billigare variant av torsk ungefär.

Fugly
2012-11-09, 09:57
Torsk!

LizaK
2012-11-09, 10:28
Tack för era svar :) Torsk äter jag nu under panikdeffen och det smakar väl inge vidare men dränker den i curry ^^Jag älskar curry och har det typ på allt lol!

Surt att jag inte är någon fiskare :/ Aborre kan nog va ganska sweet annars. Vad tror ni om Svärdfisk?

Finns typ på Maxi? Måste kolla upp denna!

Flundra kan bli sweet! Mycket ben?
Tack! Skönt att komma igång på allvar med deff.

Brukar köpa urbenade filéer så är inte helt 100..men tror att fisken är relativt rik på ben.

Anders The Peak
2012-11-09, 10:58
tilapia, är ett bra tips på lättäten fisk...

Gober
2012-11-09, 11:02
makrill (fryst/färsk)
sjukt gott, dock har jag svårt att få tag på det

ICA Maxi vet jag har det i sitt sortiment.

Angående torsk så är ett enkelt och gott recept att lägga ett block i foliepapper, slänga ner hackad purjolök, en liten klick smör, massor av pressad citron, salt, vitppeppar, lite caynepeppar och en liten klick chilisås. In i ugnen sen är det klart. Det blir gott och man får en schyst sås på köpet.

Timme
2012-11-10, 02:06
Ja om du tycker att torsk inte smakar något vidare, så lär du inte tycka om alaska pollock heller. Betydligt sämre (smakmässigt) men billigare variant av torsk ungefär.

Försökte äta det idag. Gick inte :p tog proteinpulver istället

Timme
2012-11-10, 02:08
tilapia, är ett bra tips på lättäten fisk...

Får kolla upp denna! Annars blir det hamburgardeffen igen ;)

Numse
2012-11-10, 11:15
får kolla upp denna! Annars blir det hamburgardeffen igen ;)

:d

StarkaUlf
2012-11-10, 11:20

I dont blame you! ;)

REDaction
2012-11-10, 12:04

Då kryddade du för lite ;) Om du bara kryddade direkt på fisken och stekte den kan jag tänka mig att det inte var något vidare. Gör jag alaska pollock nu för tiden gör jag en liten blandning på minifraiche med någon god krydda (curry, saffran eller annat passande) och häller över fisken sen in i ugnen bara. Då tar kryddan över helt och det blir riktigt gott! Hade samma reaktion som du första gången jag testade alaska pollock men det gäller att hitta vägar runt, om man nu tycker det är värt det.

Fishtank
2012-11-10, 12:19
@Fishtank
Kollade inte statsen, men ädelfisk är rent generellt mer fettrikt än vitfisk. Men 3 gram är inte mycket.. frågan är om han får tag på öring i fiskbilen varje dag :)

Nej tänkte det var ett ärligt misstag.
Öring är en lurig firre, den enda ädelfisken som är relativt låg i fett.
Bra att veta däremot.

Timme
2012-11-10, 16:05
Då kryddade du för lite ;) Om du bara kryddade direkt på fisken och stekte den kan jag tänka mig att det inte var något vidare. Gör jag alaska pollock nu för tiden gör jag en liten blandning på minifraiche med någon god krydda (curry, saffran eller annat passande) och häller över fisken sen in i ugnen bara. Då tar kryddan över helt och det blir riktigt gott! Hade samma reaktion som du första gången jag testade alaska pollock men det gäller att hitta vägar runt, om man nu tycker det är värt det.

Jag hade typ ett kilo krydda på ^^

Timme
2012-11-10, 16:07
Men jag öste dock crydda rakt i stekpannan över le fishy

snap3
2012-11-10, 16:19
Sej är helt ok med högt protein och lågt fett!

Tomas W
2012-11-10, 19:10
Sej är helt ok med högt protein och lågt fett!

Gillar också sej men den smakar lite mer "fiskig" så vet inte om det är rätt fisk för TS. Men perfekt att steka eller ha i grytor!

Timme
2012-11-12, 03:33
Hittade asnice färdiggrillad kebab fryst. Riktig pizzeriakebab! På maxi! ^^ 20% protein, 5% kolhydrat och 15% fett. 235kcal/100g. Kommer deffa på detta underbara istället. Fuck fish! :D