handdator

Visa fullständig version : Löparknä och skoval

Arnesson
2012-11-07, 19:24
Hej,

Fick helt plötsligt känningar i mitt knä som efter googlingar verkar vara "löparknä". Tränar en del och hur mycket löpning det blir varierar väldigt mycket, fick känningarna efter ganska många pass på kort tid.

Jag springer idag i Adizero Adios och Inov8 talon 212, det har fungerat bra tidigare så har inte tänkt på att så mycket på det.

Men om jag nu vill öka dosen löpning, anser ni att jag bör kika på ett par mer dämpade skor som komplement?

Är det troligt att mina ganska odämpade skor förvärrar löparknät?

Jag kör givetvis stretch/träning/rumble roller etc. för att fixa problemet också.

Morty
2012-11-07, 21:39
Nej, jag tror inte att det är dina skor som gör det. Problematiken är ju stelhet i gluteus maximus & Tensor Fascia latae som gör att ITB gnuggas mot femurkondylen på knäts utsida. Man behöver stretcha och foamrolla samt minska löpvolymen. Jag kunde ersätta löpningen med typ obegränsat med cykling, men blev aldrig helt av med problem (opererad nu).

Se till att foamrolla Tensor & gluteus lika mycket som bandet. Det ska göra ont.

z_bumbi
2012-11-08, 11:18
Skor kan självklart ha en inverkan men om du har kört många pass på kort tid och att du inte brukar göra det så skulle jag börja nysta i den delen dvs sänk belastningen och volymen rejält och se till att fixa skadan. Sen bygger du upp volymen som vanligt igen men var gärna lite extra försiktig med ökningstakten och struntar i att göra några stora förändringar.
Att köra ersättningsträning utan att göra en vettig uppbyggnad av den och att tro att det går att köra på obegränsat är bara dumt.

Morty
2012-11-08, 11:23
Ja, jag var ju redan rätt tränad cyklist när jag ersatte löpning med ytterligare cykling.

Rickrude
2012-11-09, 08:12
Tjenare,

Jag har dragit på mig löparknä ett par gånger av löpning, men även av omfattande cykelträning utan löpträning. För egen del var det inte stelhet i baksidan av benet utan framsidan som var problemet. Har inte kännt av det senaste åren. Besök en naprapat eller motsvarande och få hjälp med din skada så du tar reda på skadeanledning och lär dig jobba proaktivt. Ett besök eller tre är en försvinnande liten kostnad i tid och pengar jämfört med att gå skadad eller återfå skador.

Arnesson
2012-11-09, 13:34
Jag går redan hos sjukgymnast för en sned höft och har ganska bra koll på var jag är stel (och jag jobbar med det). Men var inreserad av att höra om tunna skor kunde förenkla att få löparknä eller om det bara var en marginell sak.

Cykling/Spinning funkar bra men löpning längre sträckor (10km+) går inte så bra. Ska försöka springa lite kortare sträckor och öka långsamt :)