handdator

Visa fullständig version : Åsikter om att skolka för att göra skolarbete?

Doolie
2012-11-06, 23:54
Gokväll kolo! Tänkte fråga vad ni tycker om att skolka för att stanna hemma och plugga? Menar alltså typ i gymnasiet att man stannar hemma en dag om man t.ex bara har jobbiga håltimmar eller kollar på film på lektionen.

Vad är er ståndpunkt på detta? cofffee

hampfuz
2012-11-06, 23:55
Gör't! Behöver du böja några småregler för att lyckas bättre; always do it.

C.E.J.
2012-11-07, 00:01
Jag tycker absolut att det är ok. Känner man inte att man behöver gå på lektionerna finns det bara en anledning att inte skolka: man har redan skolkat så mycket att man riskerar att bli av med studiebidraget. Enjoy your sleep in!

Quint
2012-11-07, 01:47
Skrivs inte skolk ut på beygen nuförtiden? Kan väl annars vara värt att ha i åtanke om man väljer att skolka.

Kål
2012-11-07, 01:53
Är det inte lättare att bara sjukskriva sig?

feyin
2012-11-07, 08:32
Gör vad som får dig att lära dig det som behövs. Dock kanske det är smartare att sjukskriva dig så du slipper problem.

Morty
2012-11-07, 08:36
Är man 18+ så sjukskriver man sig.

Är man under så kan man be en förälder göra det.

Annars är det bara att skolka. Problemet är väl att man hamnar en lektion bakom i vissa ämnen. lol who cares

Ladugårdsdörr
2012-11-07, 08:36
eller kollar på film på lektionen.

Jag hade nog inte varit lämplig som lärare i dagens skolsystem. Eller lärare kanske inte längre förekommer på lektionerna i någon större utsträckning?

dooh
2012-11-07, 08:37
Sjukskriv, men annars är det ju bara att smälla in fridagar när man känner för det. sköter man sig i övrigt är det ju chill. och ont i huvudet kan man ha när som helst och ofta pga stress för att man tar skolan så seriöst ;)

Ladugårdsdörr
2012-11-07, 08:41
Annars kan kan det vara lämpligt att studera enskilt under dessa "jobbiga håltimmar", förslagsvis i skolans bibliotek.

apfel
2012-11-07, 09:10
Skrivs inte skolk ut på beygen nuförtiden? Kan väl annars vara värt att ha i åtanke om man väljer att skolka.
Nej, det skrivs inte in i betygen.

Skolka på tycker jag. Jag hade själv gjort det.

Mental
2012-11-07, 09:14
Nej, det skrivs inte in i betygen.

Skolka på tycker jag. Jag hade själv gjort det.

Ja, och nej. Det skrivs inte in i slutbetyget. Så på sin höjd kan man få problem med päronen, men antagligen inte framtida arbetsgivare. Om de inte kommer på något annat fint system.

Ska ogiltig frånvaro föras in i betygen?
I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan ska terminsbetyget från och med 1 juli 2012 i förekommande fall innehålla uppgift om omfattningen av den frånvaro som eleven har haft utan giltigt skäl under terminen.

I gymnasie- och gymnasiesärskolan ska eleverna från och med 1 juli 2011 få ett utdrag ur betygskatalogen minst två gånger per läsår. Utdraget ska i förekommande fall innehålla uppgift om omfattningen av den frånvaro som eleven har haft utan giltigt skäl under terminen.

Uppgift om frånvaro utan giltigt skäl ska däremot inte föras in i slutbetyg från grundskolan eller i examens- eller studiebevis från gymnasieskolan.

LeBron
2012-11-07, 10:16
Akta så CSN inte drar in dina pengar bara :)

apfel
2012-11-07, 10:19
Ja, och nej. Det skrivs inte in i slutbetyget. Så på sin höjd kan man få problem med päronen, men antagligen inte framtida arbetsgivare. Om de inte kommer på något annat fint system.

Ska ogiltig frånvaro föras in i betygen?
I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan ska terminsbetyget från och med 1 juli 2012 i förekommande fall innehålla uppgift om omfattningen av den frånvaro som eleven har haft utan giltigt skäl under terminen.

I gymnasie- och gymnasiesärskolan ska eleverna från och med 1 juli 2011 få ett utdrag ur betygskatalogen minst två gånger per läsår. Utdraget ska i förekommande fall innehålla uppgift om omfattningen av den frånvaro som eleven har haft utan giltigt skäl under terminen.

Uppgift om frånvaro utan giltigt skäl ska däremot inte föras in i slutbetyg från grundskolan eller i examens- eller studiebevis från gymnasieskolan.
tack för informationen, detta visste jag inte. Det fetstilta kan jag ju på rak arm att det fungerar inte. I min betygskatalog står det ingenting om frånvaro.

Doggeh
2012-11-07, 10:33
Jag är "sjukskriven" idag. Jag vill göra 3 inlämningar & plugga körkort istället för 1 lektion med elevers Powerpoint-redovisningar.

Just do it.

StarkaUlf
2012-11-07, 11:14
Shit vad ont i huvudet du just fick, am I right? :naughty:

C.E.J.
2012-11-07, 11:36
Varför ska han sjukskriva sig, det är gymnasiet.

Mental
2012-11-07, 11:41
Varför ska han sjukskriva sig, det är gymnasiet.

För att få behålla CSN?

C.E.J.
2012-11-07, 11:44
För att få behålla CSN?

Man måste skolka väldigt mycket för att bli av med det. Några få dagars skolk är inte tillräckligt.

Mental
2012-11-07, 11:46
Man måste skolka väldigt mycket för att bli av med det. Några få dagars skolk är inte tillräckligt.

Tidigare var det 20%, men även det är ändrat.

Vad räknas som skolk?
All ogiltig frånvaro räknas som skolk. Från och med den 1 januari 2012 ska skolan rapportera till CSN om du skolkar mer än några enstaka timmar under en månad och om det sker vid upprepade tillfällen.

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/krav/skolk

Min lillkusin blev av med CSN för 5 frånvarotimmar, då de var utspridda men regelbundet upprepade (hon skolkade från en tidig mattelektion varje fredag)

StarkaUlf
2012-11-07, 11:53
Min lillkusin blev av med CSN för 5 frånvarotimmar, då de var utspridda men regelbundet upprepade (hon skolkade från en tidig mattelektion varje fredag)

Det hade hon inte räknat med, va?