Visa fullständig version : Åsikter om att skolka för att göra skolarbete?
Gokväll kolo! Tänkte fråga vad ni tycker om att skolka för att stanna hemma och plugga? Menar alltså typ i gymnasiet att man stannar hemma en dag om man t.ex bara har jobbiga håltimmar eller kollar på film på lektionen.
Vad är er ståndpunkt på detta? cofffee
Gör't! Behöver du böja några småregler för att lyckas bättre; always do it.
Jag tycker absolut att det är ok. Känner man inte att man behöver gå på lektionerna finns det bara en anledning att inte skolka: man har redan skolkat så mycket att man riskerar att bli av med studiebidraget. Enjoy your sleep in!
Skrivs inte skolk ut på beygen nuförtiden? Kan väl annars vara värt att ha i åtanke om man väljer att skolka.
Är det inte lättare att bara sjukskriva sig?
Gör vad som får dig att lära dig det som behövs. Dock kanske det är smartare att sjukskriva dig så du slipper problem.
Är man 18+ så sjukskriver man sig.
Är man under så kan man be en förälder göra det.
Annars är det bara att skolka. Problemet är väl att man hamnar en lektion bakom i vissa ämnen. lol who cares
Ladugårdsdörr
2012-11-07, 08:36
eller kollar på film på lektionen.
Jag hade nog inte varit lämplig som lärare i dagens skolsystem. Eller lärare kanske inte längre förekommer på lektionerna i någon större utsträckning?
Sjukskriv, men annars är det ju bara att smälla in fridagar när man känner för det. sköter man sig i övrigt är det ju chill. och ont i huvudet kan man ha när som helst och ofta pga stress för att man tar skolan så seriöst ;)
Ladugårdsdörr
2012-11-07, 08:41
Annars kan kan det vara lämpligt att studera enskilt under dessa "jobbiga håltimmar", förslagsvis i skolans bibliotek.
Skrivs inte skolk ut på beygen nuförtiden? Kan väl annars vara värt att ha i åtanke om man väljer att skolka.
Nej, det skrivs inte in i betygen.
Skolka på tycker jag. Jag hade själv gjort det.
Nej, det skrivs inte in i betygen.
Skolka på tycker jag. Jag hade själv gjort det.
Ja, och nej. Det skrivs inte in i slutbetyget. Så på sin höjd kan man få problem med päronen, men antagligen inte framtida arbetsgivare. Om de inte kommer på något annat fint system.
Ska ogiltig frånvaro föras in i betygen?
I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan ska terminsbetyget från och med 1 juli 2012 i förekommande fall innehålla uppgift om omfattningen av den frånvaro som eleven har haft utan giltigt skäl under terminen.
I gymnasie- och gymnasiesärskolan ska eleverna från och med 1 juli 2011 få ett utdrag ur betygskatalogen minst två gånger per läsår. Utdraget ska i förekommande fall innehålla uppgift om omfattningen av den frånvaro som eleven har haft utan giltigt skäl under terminen.
Uppgift om frånvaro utan giltigt skäl ska däremot inte föras in i slutbetyg från grundskolan eller i examens- eller studiebevis från gymnasieskolan.
Akta så CSN inte drar in dina pengar bara :)
Ja, och nej. Det skrivs inte in i slutbetyget. Så på sin höjd kan man få problem med päronen, men antagligen inte framtida arbetsgivare. Om de inte kommer på något annat fint system.
Ska ogiltig frånvaro föras in i betygen?
I grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan ska terminsbetyget från och med 1 juli 2012 i förekommande fall innehålla uppgift om omfattningen av den frånvaro som eleven har haft utan giltigt skäl under terminen.
I gymnasie- och gymnasiesärskolan ska eleverna från och med 1 juli 2011 få ett utdrag ur betygskatalogen minst två gånger per läsår. Utdraget ska i förekommande fall innehålla uppgift om omfattningen av den frånvaro som eleven har haft utan giltigt skäl under terminen.
Uppgift om frånvaro utan giltigt skäl ska däremot inte föras in i slutbetyg från grundskolan eller i examens- eller studiebevis från gymnasieskolan.
tack för informationen, detta visste jag inte. Det fetstilta kan jag ju på rak arm att det fungerar inte. I min betygskatalog står det ingenting om frånvaro.
Jag är "sjukskriven" idag. Jag vill göra 3 inlämningar & plugga körkort istället för 1 lektion med elevers Powerpoint-redovisningar.
Just do it.
StarkaUlf
2012-11-07, 11:14
Shit vad ont i huvudet du just fick, am I right? :naughty:
Varför ska han sjukskriva sig, det är gymnasiet.
Varför ska han sjukskriva sig, det är gymnasiet.
För att få behålla CSN?
För att få behålla CSN?
Man måste skolka väldigt mycket för att bli av med det. Några få dagars skolk är inte tillräckligt.
Man måste skolka väldigt mycket för att bli av med det. Några få dagars skolk är inte tillräckligt.
Tidigare var det 20%, men även det är ändrat.
Vad räknas som skolk?
All ogiltig frånvaro räknas som skolk. Från och med den 1 januari 2012 ska skolan rapportera till CSN om du skolkar mer än några enstaka timmar under en månad och om det sker vid upprepade tillfällen.
http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp/krav/skolk
Min lillkusin blev av med CSN för 5 frånvarotimmar, då de var utspridda men regelbundet upprepade (hon skolkade från en tidig mattelektion varje fredag)
StarkaUlf
2012-11-07, 11:53
Min lillkusin blev av med CSN för 5 frånvarotimmar, då de var utspridda men regelbundet upprepade (hon skolkade från en tidig mattelektion varje fredag)
Det hade hon inte räknat med, va?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.