Logga in

Visa fullständig version : Köpte kyckling på willys

Germai
2012-11-06, 19:13
Var på Willys häromdagen och köpte ett paket "kycklingöverlår med ryggben, mörad med saltlake" av märket Eldorado och märkte en grej efter jag hade tillagat det och käkat upp det. 100g av varan innehåller 300 kcal. Tittade närmre och märkte att den innehöll 28g fett och 14g protein i det. Vad har jag köpt för ohälsosam kyckling? Någon annan som har liknande erfarenheter?

Fyllot
2012-11-06, 19:14
Fullsprutad med vatten och massa skit? Brukar vara standard med lågpris-varor.

Germai
2012-11-06, 19:19
Fullsprutad med vatten och massa skit? Brukar vara standard med lågpris-varor.

Precis vad jag trodde, har för mig att saltlakemarinerade produkter används enbart för att tynga ner ämnet? Tog bort skinnet men vet inte om det gjorde någon större skillnad, 300 kcal per 100g är ju helt sjukt, särskilt när fettinnehållet är dubbelt så stort som proteininnehållet!

dauit
2012-11-06, 19:24
http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/shopping/article15327065.ab

ironiskt nog så var just eldorade en av de märkena som förlorade mest vikt vid tillagning där icas egna kom först.

såg nu att det handlade om kycklinglår, men jag antar att det är samma sak med dem.

Germai
2012-11-06, 19:29
http://www.aftonbladet.se/nyheter/minekonomi/shopping/article15327065.ab

ironiskt nog så var just eldorade en av de märkena som förlorade mest vikt vid tillagning där icas egna kom först.

såg nu att det handlade om kycklinglår, men jag antar att det är samma sak med dem.

Ja, du ser, jag som tänkte använde det köttet till deffen, får kolla noggrannare nästa gång innan jag handlar och köpa bättre kött.. :)

MilkmaN
2012-11-06, 19:33
Det handlar inte om att eldorados kyckling är så kass - även det är möjligt att den är det - det handlar i det här fallet om att du köpt kycklinglår - och inte kycklingbröst. Stor skillnad i fettinnehåll...

Germai
2012-11-06, 19:41
Jo, du har nog rätt i att det beror på båda faktorerna, visste dock inte att det var så stor skillnad mellan kycklinglår och kycklingfilé.. Menmen, då har man lärt sig något för idag iallafall!

blondyz
2012-11-06, 19:45
Kycklingbröst är den mest magra delen antar jag.. Kollar du kycklingklubbor, lår eller de som kallas kycklingdelar så är fetthalten mycket större.

Jag kör hårt på klubbor, blir riktigt goda i ugnen :)

vicarious
2012-11-06, 19:48
det handlar inte om att eldorados kyckling är så kass - även det är möjligt att den är det - det handlar i det här fallet om att du köpt kycklinglår - och inte kycklingbröst. Stor skillnad i fettinnehåll...

+1.