Visa fullständig version : Svenska dagen i Finland
130kg finsk sisu
2012-11-06, 13:28
Idag firas svenska dagen i Finland. http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenska_dagen
Jag önskar alla finlandssvenskar som är på kolo en bra dag.
Kopierar in mitt facebooksstatus här för att ge mina känslor om dagen, som vanligt skrivet med en blandning av allvar,bitterhet och humor:
"Idag firas svenska dagen. Firar med lite halsont och bitterhet över det. Men jag är även stolt över att vara en svenskspråkig finländare. Min släkt från båda sidor har sedan många 100 år bott här i Finland. De har på samma sätt som de finskspråkiga kämpat,gråtit,skrattat,sörjt för sin vardag och för sitt levebröd. Flera är även de som dött eller sårats i strid för vårt gemensamma fosterland. De försvarade sitt land oavsett modersmål. Nu då fennomanins snuskiga bakdel åter visat sitt rätta jag i dagspolitiken hoppas jag att vi finlandssvenskar vågar vara stolta över vårt gemensamma arv och även påpeka detta för fennomanerna. Och som krigstokig kommer jag ihåg att det var på svenska dagen 2003 som undertecknad och Robert Sand blev befodrade till sergeanter i ärorika finska armèn. Ha en bra dag alla finländska bröder och systrar."
130kg finsk sisu
2012-11-06, 13:29
Och låter det världsberömda Malax-bandet Tombstone framföra nationalsången på våra 2 nationalspråk.
fdL6OFivJ-8
Andy.da.wohoo
2012-11-06, 13:31
Intressant med lite Finlandssvensk historia! :)
Vad säger man, "Glad Svensk dag!"? Eller helt enkelt bara "Ha en bra dag"?
Tycker det är väldigt intressant med dina uppdateringar om finlandssvenska händelser/historier, fortsätt gärna med dem!
130kg finsk sisu
2012-11-06, 13:35
Intressant med lite Finlandssvensk historia! :)
Vad säger man, "Glad Svensk dag!"? Eller helt enkelt bara "Ha en bra dag"?
Tycker det är väldigt intressant med dina uppdateringar om finlandssvenska händelser/historier, fortsätt gärna med dem!
Mja, det firas med lite olika fester för grädden och sjungs modersmålets sång.
Samma sak i skolor.
Finlandssvenskar befodras i det svenska truppförbandet.
Bland "allmogen" firas det inte så mycket, man bara kommer ihåg sitt modersmål och tänker på de hotbilder som finns mot svenskan i Finland.
Andy.da.wohoo
2012-11-06, 13:40
Synd, jag gillar högtider som binder samman Finland och Sverige.
Woho, fakk je! Finland <3
130kg finsk sisu
2012-11-06, 13:42
Men såpass mycket firas det att Republikens President Sauli Niinistö håller tal vid den officiella svenska dagen festen.
Andy.da.wohoo
2012-11-06, 13:45
Men såpass mycket firas det att Republikens President Sauli Niinistö håller tal vid den officiella svenska dagen festen.
:hbang:
Silencer
2012-11-06, 14:04
Tummen upp för detta!
Tricklew
2012-11-06, 14:14
Finland är ett bra land, länkar in min favorit version av deras nationalsång.
JGWqtwhS2KY
Järvskan
2012-11-06, 14:17
Svenska dagen är väl mer betydelsefull i städer som Helsingfors, Åbo och andra orter med finlandssvensk minoritet. Själv förhåller jag mig ganska likgiltig inför dagen.
Är datumet med svenska dagen knutet till att det är Gustav Adolfsdagen också idag?
Bra dag att fylla år på :-)
Den här dagen hade jag glömt bort:em:
Men det här ju ändå gått närmare 33år sedan jag flyttade till Sverige:cool:
130kg finsk sisu
2012-11-06, 15:57
Är datumet med svenska dagen knutet till att det är Gustav Adolfsdagen också idag?
Svar JA. Från Wiki:
Svenska dagen firas bland finlandssvenskarna den 6 november samtidigt som man i Sverige firar Gustav Adolfsdagen. Dagen instiftades av Svenska folkpartiet och firades första gången år 1908. Dagen var avsedd att verka för den finlandssvenska befolkningens sammanhållning och har sedan dess fungerat som ett slags nationaldag för den svenskspråkiga befolkningen i Finland.
Svenska dagen är således äldre än både Svenska flaggans dag (sedermera Sveriges nationaldag), som instiftades 6 juni 1916, och Finlands nationaldag Självständighetsdagen instiftad 6 december 1917.
På Svenska dagen sjungs Modersmålets sång, med text och musik av Johan Fridolf Hagfors. Dagen är också en stor festdag med middagsbjudningar och underhållning i de större städerna och aktiviteter i föreningar, på daghem och skolor i hela Svenskfinland. Numera talar man sällan om att dagen också är Gustav Adolfsdagen, även om minnet av hjältekonungen från början uttryckligen var en del av tanken bakom festdagen:
” Gustaf II Adolf är vår historias största minne, väl värt att bliva den medelpunkt, kring vilken Finlands svenska befolkning skrider till samling på en dag, då denna ur sina hävder vill hämta nytt mod och nya krafter i striden för sin rätt att vara sig själv, att bevara sin nationalitet „
— Axel Lille, Svenska folkpartiets grundare, i en tidningsartikel 6 november 1908
130kg finsk sisu
2012-11-06, 15:59
Finland är ett bra land, länkar in min favorit version av deras nationalsång.
JGWqtwhS2KY
:hbang:
Svenska dagen är väl mer betydelsefull i städer som Helsingfors, Åbo och andra orter med finlandssvensk minoritet. Själv förhåller jag mig ganska likgiltig inför dagen.
Dagen var väl viktig i skolan då det hände något extra.
Men på senare år har den blivit allt viktigare då man inser hur hotat vårt modersmål börjar bli...
Den här dagen hade jag glömt bort:em:
Men det här ju ändå gått närmare 33år sedan jag flyttade till Sverige:cool:
Från vilken ädel svenskbygd i Finland är ni sprungen?
MathiasF
2012-11-06, 17:52
Ei saa peittää
Tror inte sverigefinnar lite mycket om sig själva i Finland? Jag är ju halvfinne och har en massa finska släktingar, men de enda svenska namn man stöter på verkar finnas i Helsingforsområdet.
Festade med ett gäng svenskfinska brats från Helsingfors på en nattklubb i Krakow, Polen en gång. Visst var de trevliga osv, men kändes också inte alls finska och lite diviga.
filmjölk
2012-11-06, 18:42
Tror inte sverigefinnar lite mycket om sig själva i Finland? Jag är ju halvfinne och har en massa finska släktingar, men de enda svenska namn man stöter på verkar finnas i Helsingforsområdet.
Festade med ett gäng svenskfinska brats från Helsingfors på en nattklubb i Krakow, Polen en gång. Visst var de trevliga osv, men kändes också inte alls finska och lite diviga.
Finland var ju bara ett träsk innan Svenskarna kom dit, och utan Sverigefinnar hade regionen vart en liten del i Ryssland (sedan låååångt innan ww2), utan eget språk.
What.
Du talar som du har förstånd till.
130kg finsk sisu
2012-11-06, 18:50
Sverigefinnar är finländare bosatta i Sverige.
Finlandssvenskar är svenskspråkiga finländare som bor generation efter generation på Finlands kustremsor.
Ja, jag syftade på finlandssvenskar.
130kg finsk sisu
2012-11-06, 19:05
Ganska intressant att du drar dina slutssatser av att du inte sett några svenska skyltar i mitten av Finland(?) och för att du träffat några överklassungar från hufvudstaden då du var i Polen.
En kort lektion om svenskspråkiga i Finland.
- utgör en minioritet på 6% ca.300 000.
- Bosatta i på Österbottens från Karleby i norr till Kristinestad i söder. I södra Finland längs kusterna. Från Åbo med omnejd till Borgå i öster.
- Finland har 2 likställda språk. Finska och svenska.
- Finlandssvenskarna går i skolan,armèn,vården osv osv på svenska.
Hoppas att svenskan inte dör ut i Finland. Vad många, svenskar som finnar, brukar glömma att svenska har talats i Finland sedan Birger Jarls tid och inte alls är något slags främmande språk som inte hör dit.
filmjölk
2012-11-06, 20:13
What.
Du talar som du har förstånd till.
Men det är ju så. Finland hade inte ens funnits om det inte vore för Sverige. Läs lite historia om vad som hände före 1900-talet. Faen de riktiga finnarna har ju ingenting egentligen, ingen avancerad mytologi, ingen gemensam historia värd namnet, ingen kultur, bara sumpmark, ett konstigt språk och misär. Det Finland är idag är tack vare Svenskar.
Från vilken ädel svenskbygd i Finland är ni sprungen?
Föddes i Borgå, bodde utanför Lovisa och flyttade till Sverige via Mariehamn.
Ganska "svenska" områden :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.