Visa fullständig version : Om du hette Xi Jinping, vem skulle du följa?
Mrs Robinson
2012-11-06, 02:07
Diskutera Kinas framtid här!
Jintao om jag måste välja, en mer moderat och mindre totalitär ledare enligt mig helt enkelt, om än relativt anonym. Och Ej inblandad i himmelska fridens torgs-massakern till skillnad från Zemin. Båda har ju i olika steg fört kina mot någons lags totalitär kapitalism, så ser inte riktigt de stora skillnaderna.
Mrs Robinson
2012-11-06, 14:00
Vågar man hoppas på en liberalisering, eller tror ni det blir några steg tillbaka?
Sen så är det beklagligt att svensk/västerländsk media inte rapporterar något om de inre stridigheterna. Det här valet är nog av större vikt för världen än det amerikanska.
Fatalist
2012-11-06, 18:02
Lätt Hu Jintao om hans förnamn skrivs med hû de lâohû :D
Jockefoten
2012-11-06, 19:13
Jag förstår inte frågeställningen. Att Xi Jinping blir president är ju redan klart och inget tyder på att han kommer släppa tyglarna.
Mrs Robinson
2012-11-06, 19:25
Jag förstår inte frågeställningen. Att Xi Jinping blir president är ju redan klart och inget tyder på att han kommer släppa tyglarna.
Puppet != puppet master. Medvedev var ju president i Ryssland, men inte var det han som drog i tyglarna. Samma sak gäller presidenten i Kina (och USA, för den delen). :naughty: I Kina är det ju kommunistiska partiet som styr, eller falangen inom partiet med störst makt.
Jockefoten
2012-11-06, 19:32
Puppet != puppet master. Medvedev var ju president i Ryssland, men inte var det han som drog i tyglarna. Samma sak gäller presidenten i Kina (och USA, för den delen). :naughty: I Kina är det ju kommunistiska partiet som styr, eller falangen inom partiet med störst makt.
Det är jag fullt medveten om, och partiet önskar att Xi sitter på samtliga poster så beslut kan tas så fort som möjligt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.