handdator

Visa fullständig version : Relationsproblem!

Maaattias
2012-11-05, 01:12
Hejsan! Jag sitter just nu i en svår valsituation.. Skulle gärna vilja ha lite råd/tips/synpunkter/tankar på följande situation:

Jag har träffat en tjej under en tid ca 1.5 månader... I början umgicks vi mycket enkelt å spelade lite spel ihop för att sedan successivt trappa upp umgänget..

Jag och denna tjej trivs bra ihop och jag upplever att vi har mycket att prata om och klickar på många sätt.. En dag frågade hon hur jag ser på alkohol och jag svarade ärligt att jag inte dricker så ofta men tycker det kan vara trevligt att berusa sig ibland... Då blev hon alldeles tyst som om hon inte alls uppskattade det jag berättade.. Tiden gick och vi umgicks alltmera. För lite drygt en vecka sedan pratade vi om processen att vi umgåtts mycket. Vi konstaterade då att vi båda två såg varandra som en "potentiell" Och att vi hädanefter skulle umgås på lite andra premisser ( Lära känna varandra mer för att utvärdera om vi är något för varandra)... Kort efter kom alkohol-frågan upp på nytt... Hon berättade då att hon hade ett traumatiskt förflutet rörande alkohol.. Hon ställde då ett kompromisslöst krav på mig att om vi skulle inleda ett förhållande så skulle jag aldrig kunna berusa mig.. Hon skulle inte känna sig trygg då... Jag bedyrade då att jag kan dricka alkohol med måtta men hon tyckte att det inte spelade någon roll....

Jag gillar ju denna tjej och tycker hon är intressant osv. Jag är ingen stor alkohol-pimplare men festar några gånger per år och dricker mig således berusad.. Jag har några fest-kompisar som besöker mig då och då.. När de är på besök är en utgång med alkohol-förtäring en given punkt på agendan osv...
Dessa polare skulle således bli rätt paffa om jag plötsligt bara skulle dricka vatten i dessa sammanhang.... Det skulle således bli lite en del lite knepiga situationer av detta.

jag har försökt prata med tjejen och diskutera olika alternativ men hon är kompromisslös med berusning och hänvisar till sin historia.. Samtidigt har jag en nära kompis som ringer hela tiden och föreslår olika fest-evenemang..

Vet för närvarande inte hur jag skall handskas med situationen..

Tacksam för svar! MVH

Fishtank
2012-11-05, 01:15
Inte för att vara sån men vi har en jättestor relationstråd som är väldigt aktiv.
Samma sak med datorfrågorna som dyker upp dagligen också.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

blondyz
2012-11-05, 01:25
Inte för att vara sån men vi har en jättestor relationstråd som är väldigt aktiv.
Samma sak med datorfrågorna som dyker upp dagligen också.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

+1

OT: Du har ju några alternativ som jag ser det..

1, Förklara att du gillar att festa ibland, hon behöver inte vara med eller i närheten och bevisa att du kan sköta det snyggt.

2, Ge upp polarna, vilket du inte verkar vilja och jag därför tycker verkar vara en dum idé. Relationer bygger ofta på kompromisser, men frågar du mig ska det vara kompromisser ni inte behöver tänka två gånger om.

3, Dumpa och festa, vilket också verkar dumt eftersom ni tycker om varandra som ni gör.

Tycker att du ska ha respekt för henne och vad hon nu kan ha varit med om, och mitt förslag är att ni bygger tillit och kan lära er hantera det tillsammans. Att ställa ultimatum är inte en lösning, det är att ignorera problemet. Det gör man enligt mig när det öht. inte finns andra utvägar, vilket det finns i detta fall.

Maaattias
2012-11-05, 01:32
+1

OT: Du har ju några alternativ som jag ser det..

1, Förklara att du gillar att festa ibland, hon behöver inte vara med eller i närheten och bevisa att du kan sköta det snyggt.

2, Ge upp polarna, vilket du inte verkar vilja och jag därför tycker verkar vara en dum idé. Relationer bygger ofta på kompromisser, men frågar du mig ska det vara kompromisser ni inte behöver tänka två gånger om.

3, Dumpa och festa, vilket också verkar dumt eftersom ni tycker om varandra som ni gör.

Tycker att du ska ha respekt för henne och vad hon nu kan ha varit med om, och mitt förslag är att ni bygger tillit och kan lära er hantera det tillsammans. Att ställa ultimatum är inte en lösning, det är att ignorera problemet. Det gör man enligt mig när det öht. inte finns andra utvägar, vilket det finns i detta fall.

nr 1. Har jag jobbat för men inget hon går med på! Hon är väldigt tydlig med att det är en kompromisslös fråga!

eternallord
2012-11-05, 01:44
Det är väl oerhört skönt med någon som bara är klar och direkt? Det är uppenbarligen kompromisslöst viktigt för henne, så du har ett simpelt val, antingen väljer du henne eller alkohol då och då. Vad är viktigare för dig?

blondyz
2012-11-05, 01:46
nr 1. Har jag jobbat för men inget hon går med på! Hon är väldigt tydlig med att det är en kompromisslös fråga!

Som sagt, bara att välja då. Det är helt upp till dig, och det är ju svårt att ge råd eftersom man värderar saker olika. Jag hade nog reagerat om någon hade ställt ultimatum mot mig, men samtidigt hade jag gett upp mycket för att få vara med den jag tycker om.

LeBron
2012-11-05, 02:06
Hon tänker inte ens ge dig en chans och låta dig bevisa att du kan hantera alkohol?

ducedo
2012-11-05, 02:17
Förstår inte tänket. På bl.a. blondyzs kommentar låter det som att man måste dricka alkohol eller säga upp bekantskapen med vänner och sluta festa. Antingen betyder hon inte så mycket som du hävdar eller så bör du se över din relation till alkohol.

Fartman
2012-11-05, 02:38
Hm, gillar inte kompromisslöst ultimatum redan innan ni påbörjar något.. man får lite vibbar av att det kan komma mer sånt här längre fram. Men samtidigt så om du dricker sällan så är det ju inte så mycket att ge upp kanske. Blir det samma som att dumpa polarna om du dumpar drickat? Du fick aldrig berusa dig men får du "ta en öl"/"dricka lite vin till maten"?

eternallord
2012-11-05, 03:28
Hm, gillar inte kompromisslöst ultimatum redan innan ni påbörjar något.. man får lite vibbar av att det kan komma mer sånt här längre fram.
Om man nu har såna grejer som är helt essentiellt för en så är det väl bättre att säga det direkt? Såvida hon inte är någon manipulativ psykopat som bara gillar att styra och ställa (vilket jag inte ser några tecken på med tanke på att hon bara fokuserat på denna frågan specifikt och uppvisade motvilliga tendenser mot det omedelbart när den dök upp) så är allt i sin ordning tycker jag.

Man kan definitivt tycka att det är ett orimligt ultimatum, men då är det ju bara att gå vidare om man inte gillar det. Ser inte problemet.

Maine_Cat
2012-11-05, 06:12
om man nu har såna grejer som är helt essentiellt för en så är det väl bättre att säga det direkt? Såvida hon inte är någon manipulativ psykopat som bara gillar att styra och ställa (vilket jag inte ser några tecken på med tanke på att hon bara fokuserat på denna frågan specifikt och uppvisade motvilliga tendenser mot det omedelbart när den dök upp) så är allt i sin ordning tycker jag.

Man kan definitivt tycka att det är ett orimligt ultimatum, men då är det ju bara att gå vidare om man inte gillar det. Ser inte problemet.

+1

blondyz
2012-11-05, 10:02
Förstår inte tänket. På bl.a. blondyzs kommentar låter det som att man måste dricka alkohol eller säga upp bekantskapen med vänner och sluta festa. Antingen betyder hon inte så mycket som du hävdar eller så bör du se över din relation till alkohol.

Det var ju precis det som var poängen, att han vill träffa festpolare och dricka. Han skriver även att det inte blir alls samma sak om han dricker vatten, utan alkoholen tycker han om när han festar. Det är väl inget konstigt att gilla alkohol och det sociala liv som tydligen följer med i detta fall?

hallar
2012-11-05, 10:10
Ok, detta låter rätt märkligt. Precis som någon tidigare sagt är ultimatum ett stort varningstecken. Tycker att du skall fråga henne mer om vad det är som har hänt henne som har med alkohol att göra. För att förstå vad detta handlar om behöver du förstå henne.

blondyz
2012-11-05, 10:25
Ok, detta låter rätt märkligt. Precis som någon tidigare sagt är ultimatum ett stort varningstecken. Tycker att du skall fråga henne mer om vad det är som har hänt henne som har med alkohol att göra. För att förstå vad detta handlar om behöver du förstå henne.

Ligger mycket i det du säger, och det är det jag menar med att bygga tillit också. Sådant tar dock tid, och de verkar vara ganska tidigt i sin relation, samtidigt som man vill göra sitt bästa för att hjälpa till måste man ha stor respekt för att allt inte går snabbt.

Fråga: Hur ställer hon sig till hallar's förslag? Låter hon dig förstå henne, eller är det blankt nej? Ett blankt nej kan lösa upp sig, men räkna inte blint med det.

Maaattias
2012-11-05, 10:43
Ligger mycket i det du säger, och det är det jag menar med att bygga tillit också. Sådant tar dock tid, och de verkar vara ganska tidigt i sin relation, samtidigt som man vill göra sitt bästa för att hjälpa till måste man ha stor respekt för att allt inte går snabbt.

Fråga: Hur ställer hon sig till hallar's förslag? Låter hon dig förstå henne, eller är det blankt nej? Ett blankt nej kan lösa upp sig, men räkna inte blint med det.

Jag har fått vissa uppgifter om hennes bakgrund rörande alkohol vilka är traumatiska samt att det finns alkoholism i hennes släkt!

Lachrillo
2012-11-05, 10:47
Tycker det låter överdrivet om du inte kan dricka ett par gånger på år, jag känner en som har en flickvän som inte dricker mycket och de gör helt enkelt så att tjejen inte brukar följa med när han dricker så det hade ju kunna vara ett alternativ för dig..

Viktigaste är ju att veta om du känner dig kär och tror på något riktigt så ni inte är ihop i ett halvår och inser det här är omöjligt och så känner du att du bara skippat roliga saker som kan ha dykt upp.

Asdf
2012-11-05, 10:47
Hejsan! Jag sitter just nu i en svår valsituation.. Skulle gärna vilja ha lite råd/tips/synpunkter/tankar på följande situation:

Jag har träffat en tjej under en tid ca 1.5 månader... I början umgicks vi mycket enkelt å spelade lite spel ihop för att sedan successivt trappa upp umgänget..

Jag och denna tjej trivs bra ihop och jag upplever att vi har mycket att prata om och klickar på många sätt.. En dag frågade hon hur jag ser på alkohol och jag svarade ärligt att jag inte dricker så ofta men tycker det kan vara trevligt att berusa sig ibland... Då blev hon alldeles tyst som om hon inte alls uppskattade det jag berättade.. Tiden gick och vi umgicks alltmera. För lite drygt en vecka sedan pratade vi om processen att vi umgåtts mycket. Vi konstaterade då att vi båda två såg varandra som en "potentiell" Och att vi hädanefter skulle umgås på lite andra premisser ( Lära känna varandra mer för att utvärdera om vi är något för varandra)... Kort efter kom alkohol-frågan upp på nytt... Hon berättade då att hon hade ett traumatiskt förflutet rörande alkohol.. Hon ställde då ett kompromisslöst krav på mig att om vi skulle inleda ett förhållande så skulle jag aldrig kunna berusa mig.. Hon skulle inte känna sig trygg då... Jag bedyrade då att jag kan dricka alkohol med måtta men hon tyckte att det inte spelade någon roll....

Jag gillar ju denna tjej och tycker hon är intressant osv. Jag är ingen stor alkohol-pimplare men festar några gånger per år och dricker mig således berusad.. Jag har några fest-kompisar som besöker mig då och då.. När de är på besök är en utgång med alkohol-förtäring en given punkt på agendan osv...
Dessa polare skulle således bli rätt paffa om jag plötsligt bara skulle dricka vatten i dessa sammanhang.... Det skulle således bli lite en del lite knepiga situationer av detta.

jag har försökt prata med tjejen och diskutera olika alternativ men hon är kompromisslös med berusning och hänvisar till sin historia.. Samtidigt har jag en nära kompis som ringer hela tiden och föreslår olika fest-evenemang..

Vet för närvarande inte hur jag skall handskas med situationen..

Tacksam för svar! MVH

Bros before hoes. Har hon haft diverse historier i bagaget är det hennes problem inte ditt. Är väl inte du som ska ändra på dig för att hon ser det som en självklarhet att diktera villkoren om hon nu är så tvungen att ha ett förhållande med någon. Stå på dig.

Edit : Vad är egentligen problemet med brudar som ska skylla alla sina problem på sina ex? Jag hade dragit öronen åt mig direkt och anat oråd.

Maaattias
2012-11-05, 11:06
Tycker det låter överdrivet om du inte kan dricka ett par gånger på år, jag känner en som har en flickvän som inte dricker mycket och de gör helt enkelt så att tjejen inte brukar följa med när han dricker så det hade ju kunna vara ett alternativ för dig..

Viktigaste är ju att veta om du känner dig kär och tror på något riktigt så ni inte är ihop i ett halvår och inser det här är omöjligt och så känner du att du bara skippat roliga saker som kan ha dykt upp.

Inga former av kompromisser tex att hon inte ska följa med när jag festar verkar aktuella. Hon vill inte ha någon som kan tänka sig att berusa sig

G_lund
2012-11-05, 11:10
Hon vill med andra ord bestämma över vad du ska göra och hur du ska förhålla dig till olika saker?

Jag hade sagt hejdå direkt.

Neco
2012-11-05, 11:19
Jag tycker inte att det är så svårt att förstå. Det medför väl ett alldeles för stort obehag för henne.
Men kan hon inte acceptera en kompromiss med att du inte är berusad i hennes närhet så får du väl vara precis lika rak med att du inte kan ta ett sånt ultimatum, och helt enkelt hitta någon annan. Även om det känns bra, så har man ju inte hunnit investera så mycket i någon på så kort tid.

Succes
2012-11-05, 11:36
Jag hade sagt att jag kommer dricka de gånger jag vill dricka men ändå vill jag vara med dig. Där är jag kompromisslös

Madame
2012-11-05, 11:36
Varför ska du behöva ge efter och låta dig styras av hennes issues? Rena curlingen.
Jag tycker inte man kan kräva att ens omgivning ska rätta sig efter ens issues.
Hon har en ångest relaterad till alkohol, hon får ta itu med sitt problem. Att folk dricker lite now and then är liksom inga konstigheter.

Att ge henne utrymme för att utöva och förstärka sin ångest inför alkohol kommer aldrig att hjälpa henne på sikt, det kommer snarare bara hjälpa henne att bygga ännu större rädsla för alkohol och berusade människor, vem vet hur denna rädsla kan arta sig på sikt? Skicka henne till en psykolog och visa att du gärna stöttar henne att bearbeta sina problem. Hennes problem ska inte bli ditt problem.

Ulvamal
2012-11-05, 11:48
Men vafan. Tjejen får väl ha precis vilka krav som helst på en presumtiv partner? Hon tvingar ju inte killen gå med på något, hon väljer bara bort ickenykterister.

Själv väljer jag exempelvis bort tablettmissbrukare. Behöver jag psykologhjälp? =)

Asdf
2012-11-05, 11:53
Men vafan. Tjejen får väl ha precis vilka krav som helst på en presumtiv partner? Hon tvingar ju inte killen gå med på något, hon väljer bara bort ickenykterister.

Själv väljer jag exempelvis bort tablettmissbrukare. Behöver jag psykologhjälp? =)

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/7/78/Trollface.svg/200px-Trollface.svg.png

egge
2012-11-05, 11:57
Hårt ultimatum att ställa men på ett sätt är det ju bra att hon tar upp det så pass tidigt om det nu är så viktigt för henne. Jag hade nog kunnat lova att aldrig vara berusad framför henne men att aldrig kunna ta en bira eller ett glas vin hade inte funkat.

Du skulle ju kunna gå med på att testa ett halvår. Det kan ju bli så att ni blir hopplöst förälskade och vill leva med varandra resten av livet och då kanske det kan vara värt att ge upp alkoholen.

Poxeman
2012-11-05, 11:57
Jag hade testat att skippa drickandet och hängt med tjejen.
Efter ett tag lär du ha tillräckligt mkt kött på benen för att utvärdera om "det är värt det".

Chrbo
2012-11-05, 12:03
Kanonbra av henne att vara ärlig med det. Ultimatumet i sig är jag dock tveksam till, att du ska lastas för vad hon har varit med om tidigare gillar jag inte. Du har ett svårt beslut att fatta.

mangemani
2012-11-05, 12:03
är väl bara att hon inte är med dig då du ska ut och supa och om hon nu är rädd för tanken hur du kommer att bli, så träffas ni inte efter att du har supit heller, ser inte problemet.
hon kan ju berätta och tycka vad hon vill, men du behöver absolut inte lyda om du nu inte vill ge upp spriten för henne(vilket isf är lite dumt då du själv gillar att supa lite).
drick vidare du och om hon sen inte kan acceptera, så får hon ta itu med sina problem eller så får ni helt enkelt sätta er ned och prata igenom om ett framtida förhållande verkligen är möjligt om ingen utav er kan kompromissa.

Maaattias
2012-11-05, 12:47
Om man går med på detta ultimatum från tjejen och satsar på henne. Hur kan man då motivera det för polarna i så fall? Jag dricker inte av hänsyn till min flickväns historia och upplevelser! Hur låter det?

Poxeman
2012-11-05, 12:47
Orka borka bry sig om vad polarna tycker.

14K
2012-11-05, 12:57
Låter inte vettig krav i mina öron.

Asdf
2012-11-05, 13:00
Om man går med på detta ultimatum från tjejen och satsar på henne. Hur kan man då motivera det för polarna i så fall? Jag dricker inte av hänsyn till min flickväns historia och upplevelser! Hur låter det?

Jag tycker du gör en spettet, det kommer gå riktigt illa och du kommer sitta här återigen om 6 månader

shadowfire
2012-11-05, 13:04
Jag ställer mig lite emot skaran och tar tjejens parti lite då, särskilt då jag själv upplevt och sett överjävliga saker i mitt liv pga alkoholmissbruk i nära omgivning.

Har man som barn behövt släcka föräldrar som fattat eld, bevittnat misshandel, kanske själv blivit slagen, som tjej våldförd, våldtagen, blivit mordhotad av personer under alkoholpåverkan som i vanliga fall är ens föräldrar och trygga närvaro etc etc - listan går att göra lång på saker som många av oss i livet har fått uppleva av just personer, som växlat personlighet under berusning. Är det då så jäkla märkligt om en sådan människa ställer ett krav på en tänkt partner att denne ger fan i att bli redlös?

För en person som upplevt sådana/liknande saker så innebär det att en partner som kommer hem redlös väcker en hel del obehagskänslor till liv.

På samma sätt ställer ju säkert flera i den här tråden ett ultimatum på att en knarkande partner är "big nono", men har man en tidigare sargad relation till alkohol så har jag full respekt och förståelse för att man inte vill se sin partner dräpfull.

Frågan kretsar mer om det är nolltolerans till alkoholen som hon har eller om det är nolltolerans till "fylla". Likaså, precis som flera har varit inne på, vad är viktigast fyllan eller tjejen/kärleken för dig? Å måste du bli dräpfull om du umgås med vännerna eller kan du nöja dig med att dricka lite och bara ha kul? Det är mycket möjligt att hon accepterar tillvaron om du dricker med måtta och har roligt, men måste du bli dräpfull så kanske det blir svårare att jämka.

14K
2012-11-05, 13:09
Jag ställer mig lite emot skaran och tar tjejens parti lite då, särskilt då jag själv upplevt och sett överjävliga saker i mitt liv pga alkoholmissbruk i nära omgivning.

Har man som barn behövt släcka föräldrar som fattat eld, bevittnat misshandel, kanske själv blivit slagen, som tjej våldförd, våldtagen, blivit mordhotad av personer under alkoholpåverkan som i vanliga fall är ens föräldrar och trygga närvaro etc etc - listan går att göra lång på saker som många av oss i livet har fått uppleva av just personer, som växlat personlighet under berusning. Är det då så jäkla märkligt om en sådan människa ställer ett krav på en tänkt partner att denne ger fan i att bli redlös?

För en person som upplevt sådana/liknande saker så innebär det att en partner som kommer hem redlös väcker en hel del obehagskänslor till liv.

På samma sätt ställer ju säkert flera i den här tråden ett ultimatum på att en knarkande partner är "big nono", men har man en tidigare sargad relation till alkohol så har jag full respekt och förståelse för att man inte vill se sin partner dräpfull.

Frågan kretsar mer om det är nolltolerans till alkoholen som hon har eller om det är nolltolerans till "fylla". Likaså, precis som flera har varit inne på, vad är viktigast fyllan eller tjejen/kärleken för dig? Å måste du bli dräpfull om du umgås med vännerna eller kan du nöja dig med att dricka lite och bara ha kul? Det är mycket möjligt att hon accepterar tillvaron om du dricker med måtta och har roligt, men måste du bli dräpfull så kanske det blir svårare att jämka.

"Ts skrev detta i första post"

Hon ställde då ett kompromisslöst krav på mig att om vi skulle inleda ett förhållande så skulle jag aldrig kunna berusa mig.. Hon skulle inte känna sig trygg då... Jag bedyrade då att jag kan dricka alkohol med måtta men hon tyckte att det inte spelade någon roll....

Så.. låter som nej... hon går inte med på det. Jag säger att det är inget lätt löfte o hålla...

shadowfire
2012-11-05, 13:15
"Ts skrev detta i första post"

Hon ställde då ett kompromisslöst krav på mig att om vi skulle inleda ett förhållande så skulle jag aldrig kunna berusa mig.. Hon skulle inte känna sig trygg då... Jag bedyrade då att jag kan dricka alkohol med måtta men hon tyckte att det inte spelade någon roll....

Så.. låter som nej... hon går inte med på det. Jag säger att det är inget lätt löfte o hålla...

Ts skriver också att han förklarat att han träffar kompisar och dricker sig berusad. Det är nog rätt svårt i tjejens situation att veta vad man kan förvänta sig då. Hur kommer TS att vara och agera? Vad innebär dricka med måtta? Å vad innebär "berusad". Är det två glas vin, eller ett två tredjedelars helrör?

I tjejens sits är hon antagligen antingen rädd/skeptisk/misstänksam till hur TS agerar under alkoholpåverkan. Jag hade nog försökt få en jämkan, att be tjejen om en chans där hon öppet och ärligt får tycka till om det bara inte fungerar, men samtidigt också respekterat hennes bakgrund och gett fan i att kanske ta en dyngfylla där man ramlar in hem till henne med en snodd GB-gubbe under armen och en blåtira efter en uppretad kioskägare.

timoat
2012-11-05, 13:16
det är ju en jävla stor skillnad på bruk och missbruk. Det är ju inte alkoholen i sig som får dem att tutta eld etc, det är individen i sig som dricker det.

Om hon hade sett nån som hade kört ihjäl sig, hade hon velat att du aldring fick köra bil?

shadowfire
2012-11-05, 13:20
det är ju en jävla stor skillnad på bruk och missbruk. Det är ju inte alkoholen i sig som får dem att tutta eld etc, det är individen i sig som dricker det.

Om hon hade sett nån som hade kört ihjäl sig, hade hon velat att du aldring fick köra bil?

Hur tänker du nu?
Alkohol över en viss berusningsnivå påverkar ju det mentala tillståndet rejält. Folk tenderar att göra riktigt dumma saker på fyllan som det inte finns en endaste chans att de skulle göra i nyktert tillstånd.

Om tjejen varit med om en trafikolycka där föraren kört vårdslöst så skulle jag ha full förståelse för om hon blivit nervös om hon åkt med en ny förare och denne börjat visa sådana tendenser. Av respekt för en sådan person får man kanske dra ner på hastigheten lite och köra lite lugnare - vad vinner man på att stressa upp vederbörande?

Thelvino
2012-11-05, 13:24
Bros before hoes. Har hon haft diverse historier i bagaget är det hennes problem inte ditt. Är väl inte du som ska ändra på dig för att hon ser det som en självklarhet att diktera villkoren om hon nu är så tvungen att ha ett förhållande med någon. Stå på dig.

Edit : Vad är egentligen problemet med brudar som ska skylla alla sina problem på sina ex? Jag hade dragit öronen åt mig direkt och anat oråd.

Väx upp va, om han gillar henne så blir det ju ett problem som angår honom, varav tråden. Ska de ska ha ett gemensamt liv så blir det ju inte "hennes problem". Hur skulle det funka om man har den synen i ett förhållande?

TS kommer hem och fråga tjejen.
TS: Hur är det idag?
Tjej: Jag mår lite dåligt.
TS: För det som hände för ett par år sedan?
Tjej: Ja.
TS: SORRY INTE MITT PROBLEM...
:d

Man måste vara beredd på att kompromissa i ett förhållande, eller åtminstone kunna diskutera det. Men med det sagt, i detta fallet så tror jag inte att det är en bra lösning att anpassa sig efter henne. Madame har nog gett bäst råd hittills.

Varför ska du behöva ge efter och låta dig styras av hennes issues? Rena curlingen.
Hon har en ångest relaterad till alkohol, hon får ta itu med sitt problem. Att folk dricker lite now and then är liksom inga konstigheter.

Att ge henne utrymme för att utöva och förstärka sin ångest inför alkohol kommer aldrig att hjälpa henne på sikt, det kommer snarare bara hjälpa henne att bygga ännu större rädsla för alkohol och berusade människor, vem vet hur denna rädsla kan arta sig på sikt? Skicka henne till en psykolog och visa att du gärna stöttar henne att bearbeta sina problem. Hennes problem ska inte bli ditt problem.

Orka borka bry sig om vad polarna tycker.

Fast man måste ju kunna se på helheten, klart att ens vänner spelar roll. Visst beror det lite på vad det är för vänner man har (ålder/mognad/relation) men annars så finns det ingen anledning till att inte bry sig om vad ens vänner tycker eller tänker. De känner ofta en väldigt bra och i den bästa av världar så bryr de sig väldigt mycket om en och då känns det dumt att helt förkasta deras åsikter. (har jag lärt mig flera år försent...)

shadowfire
2012-11-05, 13:27
Är hon verkligen totalt benfast vid att det är nolltolerans till alkohol och inte går med på en testperiod, så är det upp till TS att avgöra vad som känns mest värt. Prova vara helnykter och se hur det livet känns - eller att bryta redan nu om det känns som om det inte är ett alternativ.

Vad kompisarna tycker osv skulle jag sätta sekundärt, det är ju vad som gör en själv mest lycklig man ska reflektera över och leva efter.

shadowfire
2012-11-05, 13:29
...Fast man måste ju kunna se på helheten, klart att ens vänner spelar roll. Visst beror det lite på vad det är för vänner man har (ålder/mognad/relation) men annars så finns det ingen anledning till att inte bry sig om vad ens vänner tycker eller tänker. De känner ofta en väldigt bra och i den bästa av världar så bryr de sig väldigt mycket om en och då känns det dumt att helt förkasta deras åsikter. (har jag lärt mig flera år försent...)

... fast en bra vän, som vill mitt bästa, hade ju haft total förståelse om jag sagt att jag har träffat en fantastisk människa som jag verkligen vill dela mitt liv med och att hon tyvärr har tråkiga erfarenheter från alkohol. Därmed tar jag det lugnt idag, jag hakar på över ett par glas, men jag vill inte komma hem till henne berusad av respekt för det hon genomlevt.

En kompis som hade ifrågasatt det hade jag ifrågasatt tillbaka. :)

Oxe
2012-11-05, 13:29
skall dom flytta ihop eller ?, hur svårt skall det vara att inte träffas när man är berusad ? Ifall det nu är så jobbigt...

Knatcharn
2012-11-05, 13:34
Hmm tänk hur många som har problemet åt andra hållet, flickvännern blir sur för att de skippar alkoholen for da gainzz.. Men jobbigt problem hursom, kan inte bidra med annat än att du borde försöka få henne att inse att man kan dricka utan att bli våldsam/otäck. Men glorifiera inte alkoholen!

Drfg
2012-11-05, 13:37
skall dom flytta ihop eller ?, hur svårt skall det vara att inte träffas när man är berusad ? Ifall det nu är så jobbigt...

Håller med, är väl bara att komma överens om att inte träffas när du har druckit. Om det är 5-6 gånger om året borde det ju inte vara några problem.

Asdf
2012-11-05, 14:43
Väx upp va, om han gillar henne så blir det ju ett problem som angår honom, varav tråden. Ska de ska ha ett gemensamt liv så blir det ju inte "hennes problem". Hur skulle det funka om man har den synen i ett förhållande?

TS kommer hem och fråga tjejen.
TS: Hur är det idag?
Tjej: Jag mår lite dåligt.
TS: För det som hände för ett par år sedan?
Tjej: Ja.
TS: SORRY INTE MITT PROBLEM...
:d

Man måste vara beredd på att kompromissa i ett förhållande, eller åtminstone kunna diskutera det. Men med det sagt, i detta fallet så tror jag inte att det är en bra lösning att anpassa sig efter henne. Madame har nog gett bäst råd hittills.

Du har totalt missförstått poängen med mitt inlägg. Han är inte hennes pappa och kommer aldrig vara det. Om det är något som behövs förändras är det för hennes skull, det är inte samma sak som att kompromissa i detta fallet

Thelvino
2012-11-05, 15:38
... fast en bra vän, som vill mitt bästa, hade ju haft total förståelse om jag sagt att jag har träffat en fantastisk människa som jag verkligen vill dela mitt liv med och att hon tyvärr har tråkiga erfarenheter från alkohol. Därmed tar jag det lugnt idag, jag hakar på över ett par glas, men jag vill inte komma hem till henne berusad av respekt för det hon genomlevt.

En kompis som hade ifrågasatt det hade jag ifrågasatt tillbaka. :)

Det var därför jag nämnde ålder/mognad/relation på vännerna :)
Jag tycker bara att det är viktigt att man inte får det till att antingen är man med tjejen eller med vännerna. Man behöver ett socialt liv där man fungerar även utan tjejen. Bara för att man har någon så behöver man inte låsa in sig.

Du har totalt missförstått poängen med mitt inlägg. Han är inte hennes pappa och kommer aldrig vara det. Om det är något som behövs förändras är det för hennes skull, det är inte samma sak som att kompromissa i detta fallet

Jag störde mig mest på att du skrev bros before hoes. TS har ju startat en seriös tråd och ett sånt inlägg förminskar problemet. Jag tyckte att det var respektlöst.

Maaattias
2012-11-05, 15:47
Håller med, är väl bara att komma överens om att inte träffas när du har druckit. Om det är 5-6 gånger om året borde det ju inte vara några problem.

Fast det går ju inte. Hon kan inte tänka sig att inleda ett förhållande med någon som kan tänka sig att bli berusad. Så att inte träffas de gånger jag tänkt berusa mig räcker inte

Spettet
2012-11-05, 15:57
Fast det går ju inte. Hon kan inte tänka sig att inleda ett förhållande med någon som kan tänka sig att bli berusad. Så att inte träffas de gånger jag tänkt berusa mig räcker inte

Ibland måste man göra val som inte känns rätt men ändå är det smartaste att göra, känns det värt att ge upp spriten för denna tjej?

Hemma Gymmaren
2012-11-05, 15:59
Finns andra sätt att bli berusad på....

Oxe
2012-11-05, 16:11

Hur skulle det vara att påbörja en psykolog kontakt för henne, det är ju ett sjukligt beteende.

Amfksp
2012-11-05, 16:31

Hon har ett maniskt och fullt ologiskt kontrollbehov. Om hon inte redan träffar professionell hjälp så säg att hon bör göra det.
Går du med på detta(vilket i sig är sjukt) så kommer det komma andra saker, det garanterar jag.
Inget bra förhållande bygger på sådana ultimatum. En gissning är att hon testar hur hårt hon kan köra med dig, medvetet eller undermedvetet.

Amfksp
2012-11-05, 16:34

Väljer du även bort dom som då tar en alvedon när dom har huvudvärk 5 ggr om året eller tar en voltaren efter en sträckning?
Det är bättre jämförelse i TS fall.

Linnet
2012-11-05, 16:39

En vettig psykolog skulle se hennes inställning till alkohol som fullt logisk. Inte att beblanda med frågan om ultimatum. Däremot är det viktigt att poängtera att om en person har ett annat förhållningssätt i en fråga än gemene man är detta inte nödvändigtvis felaktigt eller konstigt.

timoat
2012-11-05, 16:59
Hur tänker du nu?
Alkohol över en viss berusningsnivå påverkar ju det mentala tillståndet rejält. Folk tenderar att göra riktigt dumma saker på fyllan som det inte finns en endaste chans att de skulle göra i nyktert tillstånd.

Om tjejen varit med om en trafikolycka där föraren kört vårdslöst så skulle jag ha full förståelse för om hon blivit nervös om hon åkt med en ny förare och denne börjat visa sådana tendenser. Av respekt för en sådan person får man kanske dra ner på hastigheten lite och köra lite lugnare - vad vinner man på att stressa upp vederbörande?

Enligt hennes krav så hade du ju inte fått köra bil överhuvudtaget, aldrig någonsin, eller hur?

Sen kära vän får du ju inte glömma hur många som konsumerar alkohol i vårt land dagligen, och hur sällan rent statisktst grova brott är förknippade med dem. Eller är det 100% anarki varje helg? Idioter finns det alltid, och deras impulser förstärks av alkoholen, ingen har sagt påstått någoit annat, men hur många tusentals människor sköter sig? Ska alla lida för att idioter inte kan hantera sprit? ALLA som konsumerar alkohol kommer blir ju inte hustrumisshandlare eller mordbrännare, eller hur?

Också stor skillnad på "dumma saker" som alla gör, även i nykter tillstånd, och de brott du räknade upp, eller?

Det är en barnsligt och omoget krav hon ställer på honom.

stora_starka_jätten
2012-11-05, 23:45
En aspekt av detta kan ju vara att tjejen ifråga har mkt alkoholism i släkten och således är genetiskt känslig! Därav vill hålla sig undan allt vad alkohol heter. Alkoholism är väl väldigt genetiskt betingat? Vissa individer är klart känsligare för att åka dit än andra?

Olegh
2012-11-05, 23:55
Är nog mest inne på Madames spår.

Att försöka fjärma sig från den faktiska världen och allt vad det innebär, både gott och ont, är ingen eftersträvansvärd egenskap. Verkligheten är. Hantera det.

tomccc
2012-11-06, 00:13

Har man som barn behövt släcka föräldrar som fattat eld, bevittnat misshandel, kanske själv blivit slagen, som tjej våldförd, våldtagen, blivit mordhotad av personer under alkoholpåverkan som i vanliga fall är ens föräldrar och trygga närvaro etc etc Alltså detta, förstår inte varför halva tråden ifrågasätter hennes ställningstagande att hon inte vill ha alkohol i sitt liv. Det är väll jättebra att hon klargör i ett tidigt stadium vad hon vill och inte vill.

Vad du ska säga till polarna? Hur vore det om du sa som det är, din partner vill inte att du dricker och du vill satsa på förhållandet. Dissar de dig för det så kan du förslagsvis hitta några bättre polare som kan umgås med dig utan att du behöver vara bäng.

Olegh
2012-11-06, 00:31
Alltså detta, förstår inte varför halva tråden ifrågasätter hennes ställningstagande att hon inte vill ha alkohol i sitt liv. Det är väll jättebra att hon klargör i ett tidigt stadium vad hon vill och inte vill.

Vad du ska säga till polarna? Hur vore det om du sa som det är, din partner vill inte att du dricker och du vill satsa på förhållandet. Dissar de dig för det så kan du förslagsvis hitta några bättre polare som kan umgås med dig utan att du behöver vara bäng.

Jag vill inte ha cigaretter i mitt liv.

14K
2012-11-06, 00:59
Sååååå om de är tillsammans 15-20 år får han inte röra alchohol alls? Låter ju friskt. Jag dricker inte alls ofta... 1 drink då o då hemma efter jobb.. eller en öl... va fan... hade aldrig gått med på så absurd ultimatum. Kvittar vem tjejen är. Men det är jag det.

MrBoris
2012-11-06, 01:14
Jag förstår henne men tycker också TS ska våga vägra toffla. Ställs alldeles för mycket ultimatum på män idag, men åt andra hållet?*popcorn*

tomccc
2012-11-06, 01:22
Jag vill inte ha cigaretter i mitt liv.
Precis, alltså är det rimligt att du väljer en partner som är villig att avstå curt. Själv slutade jag när jag träffade min nuvarande tjej som tyckte att det luktade förjävla illa. Allvarligt talat ett av de bättre valen jag gjort i mitt liv. Nu tycker jag också rökare luktar pesten.

Poxeman
2012-11-06, 08:22
Lustigt hur känsligt det är med just alkohol.

Hur många här har satt ett ultimatium till pojk/flickvän ang. rökning?
Jag har det iaf.

mikaelj
2012-11-06, 09:14
Lustigt hur känsligt det är med just alkohol.

Jag har haft en liknande syn på alkohol tidigare - nolltolerans. På senare tid har jag tänkt efter lite och kommit fram till att det beror på mönster. Någon som inte kan dricka alkohol med måtta och/eller måste dricka alkohol vid varje social tillställning för att ha kul är en person jag inte vill umgås med.

Hur många här har satt ett ultimatium till pojk/flickvän ang. rökning?
Jag har det iaf.

Jag gick ifrån mina principer och jag mådde mest dåligt av det, med min förra flickvän. Såg henne aldrig röka och hon slutade faktiskt med det efter några månader (vilket är strongt), men jag gillar inte oron för att hon skulle börja. Dessutom är rökare äckliga.

Skulle jag skaffa en flickvän är hon icke-rökare och skulle så alltid förbli, annars hade hon inte varit min flickvän längre. Inkl. s.k. "fest-rökning". Helt vidrigt.

Ulvamal
2012-11-06, 21:05
Väljer du även bort dom som då tar en alvedon när dom har huvudvärk 5 ggr om året eller tar en voltaren efter en sträckning?
Det är bättre jämförelse i TS fall.

Det är inte jämförelsen som är poängen, det är var och ens okränkbara rättighet att välja bort en presumptiv partner på precis vilka villkor som helst. Vilket nu verkar vara vad tråden närmar sig.

Fast låt mig säga såhär; minsta misstanke om ett dolt missbruk är nog för min del. Det är en dyrköpt erfarenhet hur lite det kan märkas.

Fatalist
2012-11-06, 21:16
Förstår inte hur tråden kunnat bli så lång när etarnallord redan sagt allt som finns att säga i ämnet och som är det enda vuxna sättet att resonera på.

Amfksp
2012-11-06, 21:18
Det är inte jämförelsen som är poängen, det är var och ens okränkbara rättighet att välja bort en presumptiv partner på precis vilka villkor som helst. Vilket nu verkar vara vad tråden närmar sig.

Fast låt mig säga såhär; minsta misstanke om ett dolt missbruk är nog för min del. Det är en dyrköpt erfarenhet hur lite det kan märkas.

Givetvis har man den rätten. Det är det nog ingen som ifrågasätter. Förstår dock inte varför du tar upp missbruk, killen säger att han dricker 5-6ggr/år.

timoat
2012-11-07, 01:32
sen kan man ju tänka sig att när den initiella attraktionen och nyförälskelsen lagt sig, (tiden då det inte finns något viktigare än den andra) kommer du att vilja gå ut med polarna igen för en öl eller nåt, och då kommer du att få ljuga för henne bara för att få festa lite, och till sist kommer förhållandet ätas upp av det faktum att du kommer börja bli mer och mer förbannad för att hon "tvingar" dig att ljuga för henne, och till sist kommer du att komma hem skitpackad och då är det ditt fel och du är världens största skit ect.