handdator

Visa fullständig version : The Body Transformation Guide + övriga frågor kring min första deff

arthax
2012-11-04, 12:15
I morgon är det så dags för mig att tappa mina trivselkilo och se om det finns en skaplig grund där under. Jag har i dagsläget tränat 1½-2år (förutom kampsport under ca 9år innan dess). 29år 185ca/87kg.

Jag har köpt Joachim Bartolls The Body Transformation Guide och tänkte att följa hans principer. Han delar in dagens måltider efter ex."Frukost: 4 portioner protein, 1 fettkälla + grönsaker"

Exempel på EN protein portion är; ett helt ägg, 75g kyckling, 50g nötfärs, lax 75g. Exempel på EN fettportion är; Olivolja 1msk, en halv avokado, valnötter 25g

En frukost kan för min del då se ut enligt följande;

150g kyckling, 2 koka ägg, en halv avokado + grönsaker (sallad, spenat, broccoli etc)

Dagens övriga 5 mål är uppbyggda på liknande sett men med vissa ändringar i hur många "portioner" man äter av varje livsmedel.
Kost (och träningsschemat) sträcker sig 12v och under den tiden så lägger han in kolhydratportioner lite längre fram och även frukt.

Jag är helt grön på detta med deff då jag egentligen är en gourmand! :)
I mina ögon känns det som lite lite mat? Eller är det helt enkelt så att jag jämför med hur jag ätit tidigare?

Han rekommenderar en stor rad av kosttillskott i form av vitamin, mineral, matsmältningsenzymer, omega-3, leucin etc.
Jag kanske begår ett generalfel, men har endast köpt BS multivitamin och ZMA. Jag kommer äta fisk en till två ggr per dag, så omega-3 är kanske inget måste då?

Jag är måttligt orolig för att tappa muskler då jag upplever matintaget som otroligt lågt? En annan fråga är om man kan cykla med kreatin under deff fasen, eller om det skulle begärnsa eller hämma något?:smash:

Alla era tankar och råd är jag hjärtligt tacksam för!

Rova
2012-11-04, 14:12
150g kyckling, 2 koka ägg, en halv avokado + grönsaker (sallad, spenat, broccoli etc)

Om det där är din frukost, så kan man tänka sig att lunch och middag är lite större? tycker det ser bra ut, ca 450 kcal till frukost gånger 3 då jag antar att det inte äter mindre till lunch och middag. Plus 3 mellanmål? borde du komma upp kring 2000kcal

Eddie Vedder
2012-11-04, 14:49
Han rekommenderar en stor rad av kosttillskott i form av vitamin, mineral, matsmältningsenzymer, omega-3, leucin etc.
Jag kanske begår ett generalfel, men har endast köpt BS multivitamin och ZMA. Jag kommer äta fisk en till två ggr per dag, så omega-3 är kanske inget måste då?

Du gör inget generalfel. Du gör generalrätt i att inte bry dig om det kosttillskottsupplägget. :)

arthax
2012-11-04, 19:03
Om det där är din frukost, så kan man tänka sig att lunch och middag är lite större? tycker det ser bra ut, ca 450 kcal till frukost gånger 3 då jag antar att det inte äter mindre till lunch och middag. Plus 3 mellanmål? borde du komma upp kring 2000kcal

Tack för ditt svar!
Här kommer hur min "matsedel" ser ut enligt schemat!

Frukost: (direkt efter uppstining)
Protein 4 portioner
Fett 1 portion
Grönsaker

Förmiddagsmål: (3-4h efter frukost)
Protein 3 portioner
Fett/mjölkprodukt 1 portion
Grönsaker

Lunch: (2-3h efter mellanmål)
Protein 4 portioner
Fett 1 portion
Grönsaker

Eftermiddagsmål: (2-3h efter lunch)
Protein 3 portioner
Grönsaker/fiberersättare

Kvällsmål: (2-3h efter mellanmål)
Protein 4 portioner
Fett 1 portion
Grönsaker

Innan sänggående:
Protein 3 portioner
Grönsaker

Efter träning 40g vassle.

Hur ser detta ut? Om du gör en överslagsräkning, hur mycket kcal tror du jag kommer upp i per dag, ungefär? Har inte räknat på protein per kilo kroppsvikt, men det torde bli skapligt?

arthax
2012-11-04, 19:04
Du gör inget generalfel. Du gör generalrätt i att inte bry dig om det kosttillskottsupplägget. :)

Tack för den bekräftelsen! :) då kan jag andas ut och lägga studentpengarna på mat istället!