handdator

Visa fullständig version : Harris n Benedict equation, hur ska man tolka?

midwinterholes
2012-11-03, 23:25
Jag tycker det är svårt att fylla i den då jag inte vet vilken målgrupp den riktar sig till.

Sin vikt t.ex. Är det en 75kg tränad individ eller är det en otränad? Skiljer ju sig på mängd muskelmassa mellan dessa två och mer muskelmassa drar mer energi.

Dessutom aktivitetsfaktorn. Jag tränar 6-7 dagar/veckan, men på tiden då den skrevs kanske folk hade mer fysiskt arbete vilket gör att jag kanske borde ta den lägre faktorn för att få ett realistiskt resultat.

Sen så spelar det ju roll på individnivå ändå men man vill ju gärna ha så rätt från början som det går.

Eller så äter jag som jag gjorde när jag tränade varannan dag då jag gick ned 0.5 i veckan, bara två extra mackor med messmör per dag så kanske det blir lagom mot den extra träningsmängden? Jag vill fortsätta gå ned 0.5. Vad tror ni?

Ramrod
2012-11-03, 23:36
Eller så äter jag som jag gjorde när jag tränade varannan dag då jag gick ned 0.5 i veckan, bara två extra mackor med messmör per dag så kanske det blir lagom mot den extra träningsmängden? Jag vill fortsätta gå ned 0.5. Vad tror ni?

Det är en mycket bättre idé än att hålla på att krångla med att räkna kcal, väg dig dagligen, håll kåll på vikten veckovis, går du inte ner, dra ner lite på maten, går du ner för mycket öka lite på maten.

Eddie Vedder
2012-11-04, 10:49
Den är baserad på normalviktiga i alla fall. Att det finns småsaker mellan individer är inte särskilt intressant för du kan ändå inte räkna helt rätt.