Visa fullständig version : Mat innan träning
Jag har en fundering som är ganska straight forward. Om jag äter innan träning, varför är det då så viktigt att äta direkt efter?
Om jag äter en stor måltid ca 1 timme innan jag tränar kommer då all denna näring vara borta när passet är slut? Det förbryllar mig att många säger att det är dödsviktigt att äta efter gymmet, men det förutsätter ju att det man åt innan är borta?
De flesta brukar inte kunna prestera på gymmet en timme efter en stor måltid.
Rent spekulativt är det lagrat glykogen som är din energikälla under träningen. Maten som skvalpar i magen och tarmen kommer istället bli exogena kolhydrater som musklerna plockar från blodet. Gissar att det upptaget är trögare vid mycket intensiv träning. Att exogena kolhydrater kan spara glykogenet under konditonsträning är en annan sak.
Vet inte riktigt om jag fick svar på min fråga. Jag är inte ute efter individuella fall utan fakta.
Det är en enkel fråga: om jag äter en stor måltid 1 timme innan jag tränar, kommer jag då ha nytta av den näringen EFTER mitt pass(eller går den upp i rök) då proteinsyntesen är hög? I sådanna fall är det onödigt att stressäta när man kommer hem från träningen.
Jag har väldigt svårt att tänka mig att man förbränner och utnyttjar all den näring man får ut av en måltid under ett styrkepass.
Ja, jag skriver att det du äter precis innan träningen kommer mest till nytta efteråt. Alltså inget krav att äta precis innan. Bättre att äta snabb näring efteråt eller äta bra resten av dygnet.
Man Borde väl ha det man behöver även efter träningen om man ätit en Stor måltid innan. Jag skulle själv ta EAA eller något efteråt ändå för att säkerställa en maximal stimulans av proteinsyntesen om det nu händer något magiskt men ändå..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.