Visa fullständig version : Kaseinprotein + vassleprotein och proteinsyntes
Hej hej
Jag har sökt en del om kaseinprotein och vassleprotein och proteinsyntesen. Jag har förstått att en kombination är bra för att delvis bryta den nedbrytande fasen samt för att bygga nytt.
Sedan är jag också medveten om att 20-25 g protein vassle "maxxar" proteinsyntesen.
Men vi säger att vi tar 20 g kaseinprotein kl 12. Sedan tar vi Vassleprotein kl 14. Är det fortfarande 20-25 g vassle man ska ta? Eller kan man "räkna bort" de 2-4 gram kasein som kroppen kan ta upp? Bör man alltså ta (räknat på 3 g kasein per timme) 17 - 22 g vassle?
Min fråga är helt enkelt. Hur påverkar kasein och vassle varandra sett från proteinsyntesen?
WHITEFOLKS
2012-11-03, 14:39
Känns som ett väldigt teoretiskt resonemang.
Varför tar du enbart kasein först? Om jag skulle dela upp de i två rena intag skulle jag nog göra tvärtom, ta vassle först och sedan kasein men du kan ju även blanda vassle och kasein.
Hur är det med övrigt födointag efter träningen?
Eddie Vedder
2012-11-03, 14:43
Min fråga är helt enkelt. Hur påverkar kasein och vassle varandra sett från proteinsyntesen?
Hur menar du?
Känns som ett väldigt teoretiskt resonemang.
Varför tar du enbart kasein först? Om jag skulle dela upp de i två rena intag skulle jag nog göra tvärtom, ta vassle först och sedan kasein men du kan ju även blanda vassle och kasein.
Hur är det med övrigt födointag efter träningen?
Jag tar aldrig ett kaseintillskott, känns onödigt. Men det kommer från maten och äter jag mat kl 12, tar en shake kl 16:00 så har jag kasein kvar från måltiden kl 12. Så att jag tar vassle efter kasein det är för att kasein finns kvar så pass länge. Tar aldrig kasein och sedan vassle direkt.
Hur menar du?
Ja, det kanske jag inte riktigt vet själv verkar det som.
Men för att börja i rätt ände. Har jag rätt när jag säger att man med fördel fördelar proteinintag på doser av 20-25 g? Om målet är att bygga muskler (större/starkare) och jag siktar på att få i mig 2 g protein/kg per dag totalt sett.
Eller kan jag lika gärna ta 4 * 50 g ?
Eddie Vedder
2012-11-03, 15:54
Ja, det kanske jag inte riktigt vet själv verkar det som.
Men för att börja i rätt ände. Har jag rätt när jag säger att man med fördel fördelar proteinintag på doser av 20-25 g? Om målet är att bygga muskler (större/starkare) och jag siktar på att få i mig 2 g protein/kg per dag totalt sett.
Eller kan jag lika gärna ta 4 * 50 g ?
Ptja det kanske man skulle kunna tänka sig. Men det finns ingen riktigt bra grund att stå på där. Det är populärt att snacka om små intag av x gram leucin med si och så många timmars mellanrum men faktum är att man vet ganska lite där.
Men om du menar att många gram långsamt protein i måltid A kommer innebära mindre stimulerad MPS från vassledrinken vid tidpunkt B så är det väldigt rimligt ja. Men det är ju inte en effekt av kasein per se utan utan den allmänna effekten av att ha uppnått mättnaden av aminosyror i blodet. Så det beror på o du frågar om den allmänna effekten av långsam aminosyratillförsel eller att kasein har en unik effekt.
Ptja det kanske man skulle kunna tänka sig. Men det finns ingen riktigt bra grund att stå på där. Det är populärt att snacka om små intag av x gram leucin med si och så många timmars mellanrum men faktum är att man vet ganska lite där.
Men om du menar att många gram långsamt protein i måltid A kommer innebära mindre stimulerad MPS från vassledrinken vid tidpunkt B så är det väldigt rimligt ja. Men det är ju inte en effekt av kasein per se utan utan den allmänna effekten av att ha uppnått mättnaden av aminosyror i blodet. Så det beror på o du frågar om den allmänna effekten av långsam aminosyratillförsel eller att kasein har en unik effekt.
Ja, okej. Men om man skulle sätta upp ett rent generellt schema för protein. Vad tror du om vassle när man vaknar om man tränat dagen efter? Sedan frukost med det protein man kommer över. Sen äter man en riktig måltid innan gymmet. Tar lite extra vassle/aminosyror innan styrketräning och efter. Sedan mat efter gymmet när man kommer hem. Sen beroende på när på dygnet man tränar, så får man kanske fylla på med mer. Men det viktiga är att man kommer upp i 2 g/kg + att man har i sig lite protein före och efter styrketräning?
Eddie Vedder
2012-11-03, 19:28
Ja, okej. Men om man skulle sätta upp ett rent generellt schema för protein. Vad tror du om vassle när man vaknar om man tränat dagen efter? Sedan frukost med det protein man kommer över. Sen äter man en riktig måltid innan gymmet. Tar lite extra vassle/aminosyror innan styrketräning och efter. Sedan mat efter gymmet när man kommer hem. Sen beroende på när på dygnet man tränar, så får man kanske fylla på med mer. Men det viktiga är att man kommer upp i 2 g/kg + att man har i sig lite protein före och efter styrketräning?
Vassledrinken före frukost och intaget av protein/AA för passet kan vara rätt onödigt tror jag.
Vinsterna i att pilla på det här sättet är så otroligt försumbara. Jag tror knappast du skulle se skillnad på en person som använde uteslutande vassle och en som använde kasein med övriga parametrar lika.
Vassledrinken före frukost och intaget av protein/AA för passet kan vara rätt onödigt tror jag.
Jo, håller väl med. Dock kör jag vassle för att det känns bra och har fungerat för mig so far. Sedan om jag har styrketränat för va 12 timmar sedan tycker jag ändå att vassle drinken borde ge något? Om än "försumbar".
Angående AA så tror jag det beror på när man senast åt innan. Men kommer man över protein 1-2 timmar innan är det nog bara waste.
Målet är väl att under passet och 3 timmar efter det ha en proteinsyntes likt den i vila då den inte kan bli positiv då? Vad krävs för att hålla den så om man kör 30 set per pass, ca 90 minuter pass?
Vinsterna i att pilla på det här sättet är så otroligt försumbara. Jag tror knappast du skulle se skillnad på en person som använde uteslutande vassle och en som använde kasein med övriga parametrar lika.
Så kan det nog vara, har inte koll på alla siffror. Men vassle är rent generellt både billigare och mättar mindre. Därför känns det fortfarande vettigt om man ska ta något.
Så kan det nog vara, har inte koll på alla siffror. Men vassle är rent generellt både billigare och mättar mindre. Därför känns det fortfarande vettigt om man ska ta något.
Ta det som är godast för du kommer se skillnaden genom mikroskopet. Över.
Ta det som är godast för du kommer se skillnaden genom mikroskopet. Över.
Det känns som om att det är otroligt mycket som inte spelar någon roll - angående kosten.
1. Ät 2 g protein per kg
2. Kolhydrater innan och efter styrketräning (du känner om du har för lite innan)
Här på kolozzeum talas det även mycket om att en kombination är den bästa av vassle/kasein och tror det var Grub som nämnde att en 50/50 kombination kunde tänkas vara bra. Det känns som om lite vassle-tillskott för att komma upp till 50/50 in är helt fel? Om man som mig som student har svårt att få i mig ordentligt med lagad mat.
WHITEFOLKS
2012-11-04, 19:11
Det finns ju givetvs något upplägg som är bättre än det andra men vilket som är bäst för just dig är svårt att säga.
Det är ju inte så märkligt att man söker svar egentligen men det finns tyvärr inte någon sanning att hitta atm. När det gäller kost så har man svårt att hitta skillnader som är stora så länge upplägget är vettigt, precis som med träningen i sig egentligen.
Det är ju i vår natur att söka svar och utveckling och det är inte så tillfredställande att behöva acceptera att inte veta.
Det finns ju givetvs något upplägg som är bättre än det andra men vilket som är bäst för just dig är svårt att säga.
Det är ju inte så märkligt att man söker svar egentligen men det finns tyvärr inte någon sanning att hitta atm. När det gäller kost så har man svårt att hitta skillnader som är stora så länge upplägget är vettigt, precis som med träningen i sig egentligen.
Det är ju i vår natur att söka svar och utveckling och det är inte så tillfredställande att behöva acceptera att inte veta.
Känns lättande att höra. Haha. Men jagar man många detaljer kan man nog vinna lite + placebo.
1. EAA istället för vassle i samband med styrketräning
2. Vassle istället för kasein
3. Man behöver inte äta 100 g protein åt gången om proteinsyntesen inte gillar det, utan 40-50 g kanske är vettigt att hålla vid?
4. Vassle morgonen dagen innan - om man vill vinna 0.005% ?
Eddie Vedder
2012-11-04, 19:20
Det känns som om att det är otroligt mycket som inte spelar någon roll - angående kosten.
Snarare att man inte vet hur stor roll, om någon. Och genom att då snöa in sig på smådetaljer som man vet väldigt lite om riskerar man kanske att tappa fokus från det man vet är allra viktigast. Och överlägset mest viktigt. Men visst kan du ta din vassledrink på morgon. Det finns absolut inget negativt med det. Vassledrink före kostintag har en del positiva effekter på blodsockersvar om inte annat. :)
WHITEFOLKS
2012-11-04, 19:26
Problemet är att ingen utav de där tycker jag är direkt "sanning".
1. man vet inte om om EAA faktiskt är bättre eller om det bara stimulerar mer atm, så det beror nog lite på hur man äter i allmänhet.
2. vassle är billigare och har andra hälsofördelar. Eftersom man inte kan säga bu eller bä om "matchen" så kan man lika gärna köra på det man vet och det är fördel vassle prismässigt och div. andra hälsofördelar.
3. Att slänga i sig 100g vassle är nog ganska onödigt men det är inte samma sak som att det skulle vara bättre/sämre med 100g "matprotein" på en gång vs. 2x50g "matprotein".
4. morgonen dagen innan vad? att träna fastande vs. "matad" har lite olika fördelar/nackdelar. Det tycks som om man har mindre muskelnedbrytning med mat men å andra sidan tycks man "svara kraftigare" på föda efter fastande träning.
Så du ser, det är väldigt mycket "det beror på" och tjänar man någonting någonstans så tycks de kompenseras lite någon annanstans. Inte för att säga att det är meningslöst att bry sig men det är svårt att ge fördel åt olika scenarion.
Progressiv styrketräning och adekvat näringsintag, det i kombination med "gener" verkar stå för absolut största delen, resten blir som du säger antagligen placebo.
Ja, okej. Då är jag med! Tackar för alla svar, har bringat klarhet i att man inte vet något :)
Sentax
Om man tar vassle och kasein i en o samma drink, går det då bra att ta 30 gram av varje (alltså 60 sammanlagt)? Eller gäller "30 grams regeln" som för om man enbart tar vassle?
Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Om man tar vassle och kasein i en o samma drink, går det då bra att ta 30 gram av varje (alltså 60 sammanlagt)? Eller gäller "30 grams regeln" som för om man enbart tar vassle?
Syftet med detta är att höja totala proteinintaget.
WHITEFOLKS
2012-11-04, 22:10
Syftet med detta är att höja totala proteinintaget.
Det ser jag inga problem med.
30g per gång gäller främst två scenarion, vassle på tom mage och/eller hur mycket som behövs för att stimulera proteinsyntesen till max akut.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.