handdator

Visa fullständig version : Maglyftregln försvinner.

345.5 i bänk
2012-11-01, 10:03
Äntligen man tror knappt det är sant det bästa IPF gjort på länge. Skönt att balett regler försvinner.

http://kraftsport.nu/index.php?option=com_ccboard&view=postlist&forum=1&topic=493&Itemid=62

Mapa
2012-11-01, 10:06
oj, det trodde jag inte den skulle göra.

sweetkarolina
2012-11-01, 10:09
Coolt? Såg inte ens att det fanns på förslag inför kongressen.

O.W.
2012-11-01, 10:12
Äntligen man tror knappt det är sant det bästa IPF gjort på länge. Skönt att balett regler försvinner.

http://kraftsport.nu/index.php?option=com_ccboard&view=postlist&forum=1&topic=493&Itemid=62

Sugen på det där VM-guldet nu?:)

spoon
Trist. Nu kommer det bli trängre skjortor och fler bommar.

345.5 i bänk
Den regeln har kostat mig många EM och VM guld. Synd det inte försvann för en 5år sedan men bättre sent än aldrig:)

Kommer bli väldigt bra för publiken särkilt dom oinsatta. Många har sett sig frågande? lätta fina lyft är 3 röda.

Deceiver85
2012-11-01, 10:14
Intressant.

345.5 i bänk
2012-11-01, 10:14
Trist. Nu kommer det bli trängre skjortor och fler bommar.

knappast. kommer bli mer godkända lyft.

345.5 i bänk
2012-11-01, 10:17
Sugen på det där VM-guldet nu?:)

Jag skulle ju ljuga om jag sa att jag inte blev sugen. Denna regel har ju satt käpar i hjulen för mig i hela karriären. Men vet inte om jag kan komma tillbaka i samma styrkeform efter alla skador.

O.W.
2012-11-01, 10:22
Jag skulle ju ljuga om jag sa att jag inte blev sugen. Denna regel har ju satt käpar i hjulen för mig i hela karriären. Men vet inte om jag kan komma tillbaka i samma styrkeform efter alla skador.

Jag förstår det. Det är klart skador är en stort hinder *grr* men det är bara att kämpa på och göra en ordentlig och smart satsning så kanske...

345.5 i bänk
2012-11-01, 10:26
Jag förstår det. Det är klart skador är en stort hinder *grr* men det är bara att kämpa på och göra en ordentlig och smart satsning så kanske...

Jag har varit som bäst när jag vägt 146-148 väger 144 nu så har nästan matchvikt. Men är -40kg i både raw bänk och tröj bänk. Men kommer väl med tiden. Bara nöta på.

Deceiver85
2012-11-01, 10:28
Jag har varit som bäst när jag vägt 146-148 väger 144 nu så har nästan matchvikt. Men är -40kg i både raw bänk och tröj bänk. Men kommer väl med tiden. Bara nöta på.
En sista tjurrusning mot guldet klarar du allt! :)

hurril
2012-11-01, 10:31
Skönt, regeln var inte bra eftersom den var orättvis.

O.W.
2012-11-01, 10:45
Skönt, regeln var inte bra eftersom den var orättvis.

Nu kan stor maugen Andersson göra en storsatsning på bänkpress.

hurril
2012-11-01, 10:59
Nu kan stor maugen Andersson göra en storsatsning på bänkpress.

Första svensk att göra 162.5kg i magpress!

Dreas
2012-11-01, 11:50
Jag vette tusan vad jag tycker. Känns som om att Kamikazelyftarna på VM och EM nu får en större möjlighet att klara sig.

Leomax
2012-11-01, 12:00
det var droppen för mig! tänker köra RAW hädanefter eller sluta med tävlandet helt och hållet. IPF skulle ju lika bra ha kunnat göra en ny knäböj regel som tillåter grundare böjar!

Stefan J
2012-11-01, 14:01
Jag är glad att jag inte är en plussare och kommer att behöva tävla mot dem. Kommer ju bli en hel del fläskpressar nu i Brian Siders stil i tyngsta klassen kan jag tänka mig när det blir legitimt att använda magen som en katapult. Ni som aldrig testat, prova lägga en stång på buken, sjunka in och Obelixa upp den. Blir ett sjuhelvetes skjut. :)

DgwraPExnLM

hurril
2012-11-01, 14:02
Problemet tycker jag själv är godtycket i vilka lyft som blir godkända och vilka som inte blir det.

Stefan J
2012-11-01, 14:05
Problemet tycker jag själv är godtycket i vilka lyft som blir godkända och vilka som inte blir det.

Med nuvarande regel? Jo absolut, godtycket där har ju varit ett stort problem. Jag tycker dock att det är trist att fläskpressar av den här kalibern (se filmen ovan) kommer att bli legitima. Men såklart kommer många andra att hurra.

mini
2012-11-01, 14:09
Jag är glad att jag inte är en plussare och kommer att behöva tävla mot dem. Kommer ju bli en hel del fläskpressar nu i Brian Siders stil i tyngsta klassen kan jag tänka mig när det blir legitimt att använda magen som en katapult. Ni som aldrig testat, prova lägga en stång på buken, sjunka in och Obelixa upp den. Blir ett sjuhelvetes skjut. :)

Så kallad heaving kommer inte att vara tillåtet. Vad det innebär är fortfarande inte tydligt åtminstone för mig, men det kommer att komma en tydligare förklaring då protokollet från kongressen blir klart. Jag skulle dock gissa att ovanstående press skulle falla inom ramen för just heaving.

Stefan J
2012-11-01, 14:13
Så kallad heaving kommer inte att vara tillåtet. Vad det innebär är fortfarande inte tydligt åtminstone för mig, men det kommer att komma en tydligare förklaring då protokollet från kongressen blir klart. Jag skulle dock gissa att ovanstående press skulle falla inom ramen för just heaving.

Ah ok. Det är bra isåfall.

Rikard Jansson
2012-11-01, 14:34
Kanske istället blir att FMB inte längre är tillåtet, vilket förstås vore sugigt.

the_PL_man
2012-11-01, 16:28

DgwraPExnLM

Nu kör ju Brian utan bänktröja här....:)

Heaving är om jag minns rätt översatt med onormal satsning i svenska regelboken. Denna företeelse var mkt vanligare på 80-talet innan tröjorna (baserat på det jag sett, Lasse Hedlund var väl ganska duktig på detta), men med tröjornas inmarsch så försvann det.

mvh
the_PL_man

Mats Loefstroem
2012-11-17, 16:08
Om jag förstått rätt slutade också Lasse Hedlund tävla i bänk då de nya, styvare stängerna kom. Har man mer är 300 kilo på en tyngdlyftningsstång och är duktig på att fjonka till den så händer det grejjer.

Landström
2012-11-17, 16:37
Bra! Stora magar ska löna sig..!

Karlos
2012-11-17, 18:32
Ambivalent. Även om det finns ett godtycke så tycker jag regeln i grunden är bra. Alla vet ju att det är mer fördelaktigt med magträff i tighta tröjor. Kan man inte träffa bröstkorgen i en tröja får man väl använda en annan? Svårt att säga hur det kommer bli, men man kan ju ana en del cirkuslyftande och kanske ett och annat tvivelaktigt VR.

Zacke
2012-11-18, 21:06
Eftersom att det är omöjligt att se var bröstbenet sitter under en bänkpresströja och en trikå så är det bra att den här regeln försvinner.

Det går helt enkelt inte att döma som regeln ser ut i dag.

Herman H
2012-11-18, 22:15
Har själv blivit bortdömd pga magträff när jag vet att jag har träffat rätt, regeln är godtycklig och kass men å andra sidan vet jag inte om det blir något bättre nu när den försvinner... Det utvecklas ju oftast till något annat skumt när en regel ändras eller försvinner.
I stort känner jag mig rätt glad för min egen skull så jag förmodar att det är mest possitivt att regeln försvinner.

Nitrometan
2012-11-19, 13:55
Jag har läst protkollet från årsmötet nu. Där nämns inget om att maglyftsregeln ska tas bort. Men jag kan ha missat det.

sweetkarolina
2012-11-19, 14:32
Jag tänkte detsamma nitro så frågade på ipf's Facebook och Johnny graham bekräftade att magbänkregeln ska bort och parage skrev att mer info komma skall. Antar vi får vänta på nästa upplaga av regelboken.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

mikaelj
2012-11-19, 15:54
Det är ett gäng saker som har dykt upp via Finlands styrkelyftförbund, men ingenting officiellt via IPF. Kommer det ut ett mötesprotokoll snart, månne?

sweetkarolina
2012-11-19, 16:01
Det är ett gäng saker som har dykt upp via Finlands styrkelyftförbund, men ingenting officiellt via IPF. Kommer det ut ett mötesprotokoll snart, månne?

Årsmötesprotokollet är ute.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2

FinnPower
2012-11-19, 16:06
Kanske man i Sverige kör med den vanligt förekommande halvårsintegreringen av nya regler "så att domarna ska hinna skola om sig" :)

Angående Siders video så kör han just "heaving" vilket innebär att han knuffar till med magen. Dessutom låser han inte ut, som vanligt...

Man kommer att få låta stången sjunka in i magen men domarna kommer att titta på hur satsningen ser ut efter pressignalen. Som Stefan skrev, att Obelixa upp stången, ger rött. Om man nästan lättar med rumpan i samma ögonblick som stången rörs från bröstet/magen så blir det nog sannolikt rött. Denna regel har väl funnits hela tiden men sällan kommit på tal men det blir säkert fler såna fall efter årsskiftet.

Själv gillar jag inte regeländringen, det blir cirkus nu. Det tar nog ett par år innan man vänjer sig vid att se spektaklet när de utpräglade magfantomerna visar sina tricks.

mikaelj
2012-11-19, 16:08
Årsmötesprotokollet är ute.

Jo, det läste jag redan när det kom ut. Men sakerna som magbänksregeln är inte (publikt) protokollfört.

Lind79
2012-11-19, 19:33
Kanske man i Sverige kör med den vanligt förekommande halvårsintegreringen av nya regler "så att domarna ska hinna skola om sig" :)

Angående Siders video så kör han just "heaving" vilket innebär att han knuffar till med magen. Dessutom låser han inte ut, som vanligt...

Man kommer att få låta stången sjunka in i magen men domarna kommer att titta på hur satsningen ser ut efter pressignalen. Som Stefan skrev, att Obelixa upp stången, ger rött. Om man nästan lättar med rumpan i samma ögonblick som stången rörs från bröstet/magen så blir det nog sannolikt rött. Denna regel har väl funnits hela tiden men sällan kommit på tal men det blir säkert fler såna fall efter årsskiftet.

Själv gillar jag inte regeländringen, det blir cirkus nu. Det tar nog ett par år innan man vänjer sig vid att se spektaklet när de utpräglade magfantomerna visar sina tricks.

Förstår att du inte tycker om denna ändring. Du lyfter så pass stilrent och jag antar att du aldrig har fått en röd lampa för magträff. Problemet som jag ser det är att domarna INTE har friat då de har varit osäker. Vem kan vara säker på när stången ligger på magen eller inte. Jag skulle nog ha dömt rött om stången låg överdrivet långt ner, och inte bara långt ner. Med den nya regeln så får man bort tveksamheterna här. Däremot så kan man tycka att en stång som ligger på naveln bara måste vara maglyft, men jag antar att även detta är godkänt. Det finns alltså båda positiva sidor och negativa sidor med ändringen enligt mig.

FinnPower
2012-11-19, 20:24
Förstår att du inte tycker om denna ändring. Du lyfter så pass stilrent och jag antar att du aldrig har fått en röd lampa för magträff. Problemet som jag ser det är att domarna INTE har friat då de har varit osäker. Vem kan vara säker på när stången ligger på magen eller inte. Jag skulle nog ha dömt rött om stången låg överdrivet långt ner, och inte bara långt ner. Med den nya regeln så får man bort tveksamheterna här. Däremot så kan man tycka att en stång som ligger på naveln bara måste vara maglyft, men jag antar att även detta är godkänt. Det finns alltså båda positiva sidor och negativa sidor med ändringen enligt mig.
Visst har du rätt i att det är svårt när det är på gränsen och då borde/ska domarna fria. Det är en svår regel att döma.
Nå, i fortsättningen är det nya spelregler som gäller och lyftarna får försöka anpassa sig så gott det går och då menar jag förstås att försöka utnyttja regelverket så långt man kan.

Deceiver85
2012-11-19, 20:36

En annan som gillar klassisk lyftning mer skulle redan säga att det redan är cirkus när det kommer till tröjlyftningen. Nu när det blir en enklare regelbok och magbänksregeln försvinner så slipper man åtminstone cirkusen i bedömningen. Jag skulle säga att den är ett större problem än magbänkandet i sig.

345.5 i bänk
2012-11-19, 22:26
Har varit rätt mycket cirkus också när domarna haft maglyftshysteri.

filmjölk
2012-11-20, 11:51
Bänkpress kommer att bli ytterst publikvänligt med maglyft i en shrugsliknande rörelse på 5cm där armarna knappt böjs.

mikaelj
2012-11-20, 12:03
I praktiken blir bara "cirkus" i 120 och 120+, så vad är problemet?

sattersta
2012-11-20, 12:20
Kommer inte problemet kvarstå med bedömningen? Nu skall det ej bedömas om det är mage eller ej utan nu skall det bedömas om det är "heaving" eller inte istället?????

345.5 i bänk
2012-11-20, 12:38
Kommer inte problemet kvarstå med bedömningen? Nu skall det ej bedömas om det är mage eller ej utan nu skall det bedömas om det är "heaving" eller inte istället?????

Tror det är betydligt enklare att se och inte lika diffust.

Stefan J
2012-11-20, 13:08
I praktiken blir bara "cirkus" i 120 och 120+, så vad är problemet?

Det är ju de enda intressanta klasserna. :) Vi andra är bara utfyllnad.

the_PL_man
2012-11-20, 14:27
Jo, det läste jag redan när det kom ut. Men sakerna som magbänksregeln är inte (publikt) protokollfört.

http://iof3.idrottonline.se/SvenskaStyrkelyftforbundet/Nyheter/Egnanyheter/VadsaspaIPF-kongressen/

the_PL_man
2012-11-20, 14:28

Regeln om heaving har alltid funnits, och det är ganska enkelt att se i jämförelse med bröstbenets placering.

filmjölk
2012-11-20, 20:26
Är man såpass rund om magen att det är svårt att avgöra vad som är tuttar och vad som är mage, kanske man skulle tvingas att lägga stången högt för att underlätta maglyftsbedömning istället för att ändra regeln?

Bröstbenet kan man tom känna på mig som är rejält fet. För att underlätta bedömning kanske man skulle köra i bar överkropp:)

Nitrometan
2012-11-20, 21:26
Bröstbenet kan man tom känna på mig som är rejält fet. För att underlätta bedömning kanske man skulle köra i bar överkropp:)
Ska huvuddomaren känna var du har bröstbenet medan du sänker stången?

Nitrometan
2012-11-20, 21:26
Jag tänkte detsamma nitro så frågade på ipf's Facebook och Johnny graham bekräftade att magbänkregeln ska bort och parage skrev att mer info komma skall. Antar vi får vänta på nästa upplaga av regelboken.
Som domare vill jag gärna se det skriftligt så att jag vet hur jag ska döma.

Lillgrabben
2012-11-20, 21:37
Det är ju jäkligt synd att IPF.s reglemente gällande lyftens utförande ändras varenda år, även om just den här förändringen är bra!

Finns det ingen önskan / strävan hos de som bestämmer, om någon form av hållbart och förenklat regelverk som faktiskt gäller mer än ett par år? Jobba för fasen fram ett vettigt regelverk för lyftens utförande, som får gälla framöver & håll fast vid det!

Hur jäkla svårt kan det vara att sluta hoppa mellan alla möjliga spännande regler & tolkningar av dessa...

sweetkarolina
2012-11-20, 21:44
Det är intressant dock att det inte är med i congress protokollet. Jag kan bara tolka det som att det inte var en punkt på själva kongressen. Ev har beslutet fattats av Tek.kommitten och offentliggjorts på kongressen/SL-VM. Jag kan också tycka att frågor om lyftens utförande inte heller hör hemma på en kongress att fatta beslut om.

filmjölk
2012-11-20, 23:07
Ska huvuddomaren känna var du har bröstbenet medan du sänker stången?

Hon får känna innan lyftet "aha där" och helt enkelt gissa. Är jag så tjock att det är svårt att avgöra, får jag helt enkelt sänka stången så att det är väldigt uppenbart att jag sänker till bröstet och inte till magen.

Zacke
2012-11-20, 23:19
Ett alternativ kan ju vara att införa eget avlyft. Jag har ingen aning om det skulle kunna innebära att axelskadorna ökade dramatiskt, men jag tror ju att problem med "extrema" bryggor skulle minska.

Jag vet att jag själv skulle bli ordentligt handikappad om jag tvingades lyfta av stången själv, och det blir svårare att brygga upp lika mycket.

Men innan man inför eget avlyft så måste det naturligtvis utredas om det är ett problem för axlarna. Skulle det leda till mer axelskador så är det bara att glömma.

smolov
2012-11-20, 23:53
Ett alternativ kan ju vara att införa eget avlyft. Jag har ingen aning om det skulle kunna innebära att axelskadorna ökade dramatiskt, men jag tror ju att problem med "extrema" bryggor skulle minska.

Jag vet att jag själv skulle bli ordentligt handikappad om jag tvingades lyfta av stången själv, och det blir svårare att brygga upp lika mycket.

Men innan man inför eget avlyft så måste det naturligtvis utredas om det är ett problem för axlarna. Skulle det leda till mer axelskador så är det bara att glömma.

Om ipf har avlyft borde de ha monolift till böjen.

the_PL_man
2012-11-21, 07:01

Nej.

joseferiksson
2012-11-21, 09:11
Nej.

+ hahaha

smolov
2012-11-21, 10:06
Nej.

Varför? Utgång är inte en del av lyftet.

jokem
2012-11-21, 10:11

Monolift till bänkpressen?

"Men då måste man göra en utlåsning för att de ska kunna dra bort monoliften och det ingår inte i lyftet!!!"

hurril
2012-11-21, 10:30

Du kan få avlyft i böjen också.

the_PL_man
2012-11-21, 10:51

Per regelboken så är det så att ingång och utgång är en del av knäböj:
"Efter att ha lyft av stången från ställningen och förflyttat sig bakåt, intar lyftaren en upprätt startposition (en mindre framåtlutning är tillåten) med låsta knän.
Startsignal avges när lyftaren står stilla och korrekt med stången i rätt läge."

"Från denna ställning och utan dubbelsatsning eller ytterligare sänkning av
stången skall lyftaren resa sig till upprätt ställning med raka knän och stå still i väntan på signal från huvuddomaren.
När denna ges flyttar sig lyftaren framåt och lägger tillbaks stången.
Med hänsyn till lyftarens säkerhet får han ta hjälp av skivpåsättarna för att
lägga tillbaks stången.
Om lyftaren tappar balansen av någon anledning efter rack signalen i knäböj så är det ett godkänt."

/the_PL_man

hurril
2012-11-26, 12:39
http://www.liveleak.com/view?i=a79_1353870664

spoon
2012-11-26, 12:54

:d

Mark_Lyft
2012-11-26, 13:25

Hade ingen aning om att Kalle Moraeus är så stark!

Stefan J
2012-11-26, 14:22
Hahaha!

Nitrometan
2012-11-26, 22:14
Nu har det kommit ett "IPF Newsletter" där förändringarna nämns.

http://www.powerlifting-ipf.com/fileadmin/data/Downloads/IPFNewsletter.December2012.Version4.0.pdf