handdator

Visa fullständig version : Biceps femoris, caput longum tränas otillräckligt vid styrketräning

Järvskan
2012-10-31, 21:39
Jag sträckte m. biceps femoris, caput longum ganska ordentligt när jag sprinttränade för två dygn sedan. Skadan skedde när träningen hade pågått i 45 minuter, så jag gissar att muskeln var uttröttad just innan skadan skedde. Kan också nämnas att jag väger 124 kg, är dock vältränad och har rätt god rörlighet. Har kylt ned och bandagerat det skadade området med kompressionsbandage, så skadan har blivit omskött som den ska.

Men det är inte därför som jag skapade tråden, utan för att jag vill diskutera vad man bör göra för att undvika att riva upp ovanstående muskel igen. Det är inte första gången jag river upp denna muskel, och jag har rivit upp den på båda benen.

Problemet som jag upplever det är att biceps femoris långa huvud inte tränas tillräckligt vid styrketräning samt att stretchning av baklåret inte tar på nämnda muskel. Det är främst m. semitendinosus som tränas när man tränar baklåren, i synnerhet vid raka marklyft, marklyft och alla former av knäböj eftersom tåspetsarna pekar utåt. Jag vill precisera och nämna att jag ändå kör raka marklyft med tåspetsarna pekandes framåt.

Trodde tidigare att raka marklyft tränade hela hamstringgruppen, men det verkar den inte göra eftersom man, enligt hur jag resonerat, borde vinkla tåspetsarna aningen inåt för att få en stretch i m. biceps femoris caput longum. Man skulle alltså behöva köra några arbetsset med inåtroterade fötter för att få en ordentlig stretch i muskeln. I bencurlmaskinen bör man variera träningen med att ändra vinkligen av foten, i synnerhet utåt för att aktivera nämnda muskel. (M. biceps femoris uppgift är ju att göra flexion i knäleden, extension i höftleden och dessutom utåtrotation.) Resonerar jag rätt?

Jag kan också nämna att jag for och tränade benen idag, två dygn efter att jag rev upp baklåret. Träningen gick galant förutom vid bencurlen där jag tränade med "rehabiliterande vikter" vilket ändå gav en bra stretch utan att medföra smärta. Jag gör tolkningen att m. biceps femoris caput longum används i väldigt liten grad vid styrketräning, vilket ställer till med stora problem när man sedan går ut på löpbanan och tränar explosiva sprinter.

Nu vill jag höra era tankegångar hur man förebygger skador i m. biceps femoris caput longum?

pezrulezhaakon
2012-10-31, 22:23
Järvskan

Vinkling av foten och lårbenet i olika övningar är onödigt och sätter istället högre risker på knäleden.
Långa huvudet kan endast marginellt rotera ut underbenet då knäet är böjt.

Olika bencurlövningar och höftsträckövingar är det man kan göra.

Järvskan
2012-10-31, 22:32
Pez: Menar du att man kan minska risken för baklårsskador om man stretchar höftböjarna? (mm. iliopsoas, m. vastus intermedius?)

Funderade på att prova bencurl i CC nästa gång, om det skulle ge en bättre aktivering i långa huvudet.

Rahf
2012-10-31, 22:34
Det gäller att man arbetar med sträck i hamstring, just för att få en bra aktivering under marklyft.

pezrulezhaakon
2012-10-31, 22:40
Järvskan

Ja, det kan vara en god idé. Balansen i rörlighet och styrka mellan de musklerna är att föredra.

Du bör göra övningar med längre belastat ROM för långa lårbicepsmuskeln. Varken vanliga bencurl eller raka marklyft tränar den muskeln i sin fulla längdmöjlighet. Framförallt missar du arbetsmöjligheten bakom kroppsplanet, (även om det inte är jättemycket) vilket innebär att enbenskickback-övningar är att föredra.

Att göra dem i CC erbjuder möjlighet att variera belastningskurvan i förhållande till rörelsen.
Då långa lårbiceps passerar två leder så finns alltid risken för insufficiensproblematik.

Träna med både rakt och böjt ben.

killenigrillen
2012-11-01, 07:11
Enligt vad jag erfarit så kan många löpare ha nedsatt/dålig aktivering av gluteerna jämfört med hamstrings, på detta vis tar hamstrings över en del av rollen som höftsträckare som egentligen ska ligga på gluteerna. Det jag menar är alltså att det kan ligga ett omedvetet teknikfel i grunden till att du drar upp denna skada om och om igen.

RassK
2012-11-01, 10:45
Se till att inte inåtrotera i varken höft eller underben i någon variant av lårcurls (sittande, stående, liggandes). Ha underbenen neutrala eller lätt utåtroterade om något. Stärk musklerna som ska utåtrotera i höften istället för att felaktigt använda/belasta biceps femoris caput longum som killenigrillen precis sa: gluteus maximus, medius och de djupa höftrotatorerna. (imo.)

Vunnis
2012-11-01, 10:57
Enligt vad jag erfarit så kan många löpare ha nedsatt/dålig aktivering av gluteerna jämfört med hamstrings, på detta vis tar hamstrings över en del av rollen som höftsträckare som egentligen ska ligga på gluteerna. Det jag menar är alltså att det kan ligga ett omedvetet teknikfel i grunden till att du drar upp denna skada om och om igen.
Om det handlar om att dra upp samma skada på samma ställe gång på gång måste rehabiliteringen efter föregående skada vara av större intresse än ett fåtal graders rotation i höften vid raka marklyft.

Järvskan
2012-11-01, 14:22

Intressant tanke killenigrillen.

När jag utbildade mig till massör så testade vi faktiskt i vilken ordning ryggen, rumpan och baklåret aktiverades. Testet gick ut på att man låg på mage och sedan skulle lyfta benet uppåt. Det som hände för mig, och för flera andra, var att ryggen aktiverades först, sedan baklåret och till sist rumpan. Den rätta ordningen för musklerna att aktiveras hade ju varit ryggen, rumpan och baklåret. Däremot har jag ingen minnesbild vad man egentligen borde göra för att åtgärna problemet. En spontan tanke är att försöka nöta in rörelsemönstret att rumpmusklerna ska aktiveras före baklåret genom att ligga på mage och lyfta upp benet. Har ni andra tips hur man åtgärdar denna typ av nervproblematik?

Fartman
2012-11-01, 15:21
Kom att tänka på en artikel av Joe Defranco som kan innehålla endel läsvärt..
https://www.defrancostraining.com/ask-joe-test/41-strength-training/177-indestructible-hamstrings.html

Järvskan
2012-11-01, 16:13
en artikel av Joe Defranco

Fartman: Riktigt bra läsning, tack!

pezrulezhaakon
2012-11-01, 20:38
Järvskan

Det är inte bara löpare som kan ha problem med hamstrings. Hos fotbollspelare är detta vanligt också.

Järvskan
2012-11-02, 10:38
Ger en kort uppdatering hur min rehabilitering framskrider.

Stretchningen har höftböjarna och rumpan har hjälpt! Har försökt tänka på att undvika tilta höften framåt vilket resulterat i att jag inte längre känner att det rycker till i baklåret när jag är ut och går.