Visa fullständig version : hela linfrö
kan de stämma att hela linfrön har samma "egenskaper" som psylliumfrön? eller e mina källor helt enkelt opålitliga?hmm..
King Grub
2004-02-08, 21:40
Svaret är ja. Men bara en tredjedel av fibrerna i linfrönas skal är vattenlösliga (den GI-sänkande faktorn), medan den övervägande delen av psylliumfröns fibrer är vattenlösliga. Hela linfrön har alltså samma GI-sänkande effekt, men inte alls lika kraftfull.
Megatuttarna
2004-02-08, 22:44
Visste ni att linfrön innehåller cyanid?
Originally posted by Megatuttarna
Visste ni att linfrön innehåller cyanid?
Från Livsmedelsmerkets website:
"Cyanid finns i många livsmedel. Främst bittermandel, kassava och stenfruktsprodukter ger ett stort bidrag. Man beräknar att 8-10 bittermandlar kan vara dödlig dos för ett barn och att cirka 60 stycken är dödlig dos för en vuxen. Risk för förgiftning föreligger också vid intag av mer än 100 g linfrö per dag. Saft, sylt och alkoholhaltiga drycker som baseras på stenfrukter med krossade kärnor kan innehålla vätecyanid i höga mängder. En hel del cyanid försvinner emellertid vid kokning, särskilt om man kokar utan lock. Anledning till försiktighet föreligger däremot med rårörd saft som framställts genom att hela bär med kärnor malts och sedan silats bort utan att först ha upphettats. "
King Grub
2004-02-09, 07:34
Problemet gäller bara krossade linfrön.
kan man hälla i linfrön i varje måltid då så att GI:n blir långsammare på varje måltid ?? är det nån som gör det?? vad är psylliumfrön lr vad det hette?:eating:
King Grub
2004-02-09, 08:49
Originally posted by the OnE
kan man hälla i linfrön i varje måltid då så att GI:n blir långsammare på varje måltid ?? är det nån som gör det?? vad är psylliumfrön lr vad det hette?:eating:
Ja, det kan du. Psylliumfrön är dock långt effektivare.
Hade du använt sökfunktionen hade du sluppit fråga vad det är:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=7960&highlight=psylliumfr%F6
åhåå? tack för svaren de va lärorikt!
herr_Arne
2004-02-09, 20:02
Själv undrar jag också en sak avseende hela linfrön. Jag käkar sådana dagligen (men inga 100g, jag lovar... :D ). Jag försöker tugga dessa noga och länge för att komma åt den nyttiga olja de innehåller. Jag tycker att det smakar olja efter ett tag, men undrar om jag har tänkt rätt eftersom allt jag läser säger att hela linfrån inte ger något fett... :angel:
King Grub
2004-02-09, 20:04
Originally posted by herr_Arne
Själv undrar jag också en sak avseende hela linfrön. Jag käkar sådana dagligen (men inga 100g, jag lovar... :D ). Jag försöker tugga dessa noga och länge för att komma åt den nyttiga olja de innehåller. Jag tycker att det smakar olja efter ett tag, men undrar om jag har tänkt rätt eftersom allt jag läser säger att hela linfrån inte ger något fett... :angel:
Det är klart du får i dig fettet om du tuggar sönder fröna. Det är hela linfrön som inte ger något fett, eftersom de passerar oförändrade genom tarmen.
Hmmm, jag trodde krossade linfrön var det man skulle köpa pga det nyttiga fettets skull?
Jag käkar ca en matsked om dagen, är det bättre att jag byter ut detta mot hela linfrön?
King Grub
2004-02-10, 13:03
Originally posted by mangs
Hmmm, jag trodde krossade linfrön var det man skulle köpa pga det nyttiga fettets skull?
Jag käkar ca en matsked om dagen, är det bättre att jag byter ut detta mot hela linfrön?
Men om du äter hela får du ju inte i dig fettet! Hela linfrön passerar oförändrade genom tarmen!
Du bör dock inte äta mer än cirka 2 matskedar krossade linfrön per dag, på grund av att de innehåller vätecyanidproducerande glykosider. Och vätecyanid kan man vara utan.
Hur är det med cyanid och linfröolja? Linfröolja är ju inte det minsta dyrt nuförtiden och jäkligt mycket mindre omständigt att dricka upp än att tugga linfrön :D
King Grub
2004-02-10, 13:43
Originally posted by Spike
Hur är det med cyanid och linfröolja? Linfröolja är ju inte det minsta dyrt nuförtiden och jäkligt mycket mindre omständigt att dricka upp än att tugga linfrön :D
Glykosiderna avskiljs från oljan vid pressningen.
Och på svenska betyder det att det är ofarligt mao?:D
King Grub
2004-02-10, 15:22
Originally posted by Spike
Och på svenska betyder det att det är ofarligt mao?:D
Ja.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.