Visa fullständig version : Pasta
Har funderat på en sak angående detta ljuvliga livsmedel:cool: .
Har hört folk rekommendera det till bulk eftersom det är energitätt och lätt att komma upp i kcal med.
Samtidigt hör man ju både från paulun och andra att det är utmärk för folk som bantar eftersom det har lågt GI, men eftersom det är så energitätt så borde man väl egentligen akta sig lite för det på diet just av samma orsak som man ska käka det på bulk?
Jaja, bara en tanke...
King Grub
2004-02-08, 17:40
Äter du mer än du gör av med går du upp i vikt, och det gäller pasta med. Det är en fråga om totalt energiintag, inget annat.
Nästan all annan kolhydrat- och stärkelerik mat har i stort sett samma kalorivärde: ris, korngryn, havregryn, kornris, All-Bran, müsli, rågflingor, och så vidare. Alla ligger de någonstans från 300-370 kcal per 100 gram.
Dessutom är det bra kolhydrater du får från pastan, med både lågt GI och lågt insulinpåslag.
Så länge du håller koll på hur mycket energi du får i dig totalt, från allting, så är pasta en utmärkt del av kosten även under deff.
Sant, men eftersom det är så energitätt så borde det ju vara lättare att "råka" äta för mycket av på deff.
Då borde det ju funka bättre med ex gröt eller grovt bröd som är lite mindre energitätt vs mängd mat.
Tycker jag i alla fall:smokin:
För att inte nämna potatis som är så gott också!:D
Om jag inte minns fel ligger potatis på runt 100kcal/100 gram?
Originally posted by Trytter
Sant, men eftersom det är så energitätt så borde det ju vara lättare att "råka" äta för mycket av på deff.
Då borde det ju funka bättre med ex gröt eller grovt bröd som är lite mindre energitätt vs mängd mat.
Precis.. det är därför man inte ska stirra sig blind på GI utan välja livsmedel efter vad som passar en själv bäst.
Potatis ligger mellan 70-80kcal/100gr.
/pez
King Grub
2004-02-09, 07:40
Gröt är lika energitätt. I alla fall de okokta grynen, och det är dessa man räknar med.
Potatis (kokt) innehåller 85 kcal per 100 gram, men innehåller också motsvarande mängd mindre kolhydrater.
Någon som någonsin tagit reda på kcal per 100g lagad gröt egentligen?
Beror ju iofs på hur mycket vatten man använt, men om man följt anvisningarna på paketet?
King Grub
2004-02-09, 08:39
Någon som någonsin tagit reda på kcal per 100g lagad gröt egentligen?
Beror ju iofs på hur mycket vatten man använt, men om man följt anvisningarna på paketet?
53 kcal.
Gröt är mycket mättande och har ett SI på 209, där vitt bröd är referens med 100.
King Grub
2004-02-09, 08:44
Originally posted by the OnE
vad är SI för någe??:em:
Satiety Index. Hur stor och lång mättnad 240 kcal av ett visst livsmedel ger.
Aha!
Här kan jag ju äntligen hjälpa till lite med en länk jag fick för ett tag sen på det här forumet.
SI lista
http://www.health-harvest.com.au/spirulina/slimming/satiety_index.html
:angel:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.