handdator

Visa fullständig version : Slå i knäna vid knäböj

Man and Machine
2004-02-08, 17:14
Nån som har ett tips som gört att man sliper slå av knåskålarna med stängen vid marklyft. Försöker få ner rumpan så mycket som möjligt under utförandet men både på upp och ner väg slår stången i knäna... Kan ju knappast vara bra. Hur gör ni andra för att slippa det?

Klipp till mig stenhårt vart än ni känner för jag menar ju självklart som en del påpekat redan marklyft och inget annat!!

Allan
2004-02-08, 21:40
Eftersom den inledande posten ändrats har jag tagit bort ett gäng undrande inlägg.

allan

Jorgen
2004-02-08, 22:10
Det låter som du reser på överkroppen för tidigt. Vänta med det tills du har fått upp stången i knähöjd. http://www.exrx.net/AnimatedEx/ErectorSpinae/BBDeadlift.gif

//Jörgen

Toljanen
2004-02-08, 23:16
Stången ska smeka kroppen under hela rörelsen, tar det emot vid knäna trycker du fram knäna för mycket när du böjer på benen. Försök att ha underbenen lodräta vid lyftet. Du kan även använda knäskydd (knävärmare) som skydd för knäna.

Man and Machine
2004-02-09, 01:09
Just nu försöker jag ha ryggen lodrätt under hela rörelsen men det är helt fel. Jag försöker som sagt överkroppen börjs ju framåt men kanske inte i den mån som den ska?

Nils
2004-02-09, 08:45
Originally posted by Man and Machine
Just nu försöker jag ha ryggen lodrätt under hela rörelsen men det är helt fel. Jag försöker som sagt överkroppen börjs ju framåt men kanske inte i den mån som den ska?
I ryggövningen marklyft går det inte att ha lodrät rygg!
Ryggen skall vara rak. Men peka snett framåt tills du har kommit förbi knäna.
Nils

MEGA_MAN
2004-02-09, 09:12
För att få ett optimalt marklyft ska stången dras längs benen hela vägen upp, Sl-lyftare tar faktiskt puder på benen för att det ska glida efter.

Men om du inte vill detta kan du ju försöka lyfta lite mer med ryggen än benen i början eller starta med mer utsträkta ben än rygg, börja med stången en byt ut och dra den där.

JAM
2004-02-09, 16:50
Originally posted by MEGA_MAN
För att få ett optimalt marklyft ska stången dras längs benen hela vägen upp, Sl-lyftare tar faktiskt puder på benen för att det ska glida efter.Jag har en kompis som ibland brukar använda hockeybenskydd när han kör marklyft... :hbang:

Numero1
2004-02-12, 11:41
Benskydd var bra :D
Stenhårt!:hbang: