Visa fullständig version : Blötlägga eller koka ris?
Måste riset kokas för att man ska kunna tillgodogöra sig näringsämnena, eller räcker det om riset är blötlagt i någon timma?
Du kan tillgodogöra dig näringsämnena även om du skulle vilja äta det okokt..
Om man då tänker sig att man vill ha ett snabbt mellanmål i en shaker, är det då bäst att blanda ut säg 20g havregryn eller 20g ris utblandat i mjölk?
Och vilket ris är egentligen att föredra?
Får man fråga varför du inte vill koka riset?
Välkommen till 2010-talet. Här har vi inte tid att laga mat för vi måste kolla fejjan på vår Iphone 5.
:)
Välkommen till 2010-talet. Här har vi inte tid att laga mat för vi måste kolla fejjan på vår Iphone 5.
:)
jaha, så kanske det är, tänkte mer att det var någon ny optigrej att det är farligt för fetinlagringen med kokt ris osv, heh.
Handlar mest om att jag är van vid att göra i ordning shakern på morgonen och då inte har lust att koka upp vatten, hälla i ris och vänta :P
Handlar mest om att jag är van vid att göra i ordning shakern på morgonen och då inte har lust att koka upp vatten, hälla i ris och vänta :P
Varför kör du inte en hederlig shake med havregryn då?
Fishtank
2012-10-22, 22:55
Koka riset kvällen innan då.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Koka riset kvällen innan då.
Nja, då kör jag hellre havregryn...
Koka riset en eller ett par dagar i förväg. Så lätt att droppa på lite vatten och värma med lock i mikron. Detta ger även lägre GI än nykokt ris.
jaha, så kanske det är, tänkte mer att det var någon ny optigrej att det är farligt för fetinlagringen med kokt ris osv, heh.
Jag är inte mycket bättre haha.
Typ ett lagat mål mat om dagen.
Tokruska
2012-10-23, 09:05
Gör alltid lite extra när jag väl gör ris, på så sätt har jag alltid en eller två matlådor med bara ris i kylen.. De går alltid åt tillslut. ;)
Du kan tillgodogöra dig näringsämnena även om du skulle vilja äta det okokt..
Tveksamt. Stärkelsen ligger i hårt packade korn. Våra amylaser i tarmarna kommer inte åt kornen och en hel del av näringen passerar bara igenom. Precis som att äta rå potatis.
Kokar du riset sväller stärkelsekornen och bildar en gel. Gelen är lätt för våra amylaser att klippa upp till glukos.
Havregryn är ångpreparerade. De har tryckkokats så att stärkelsen redan ligger förklistrad och väntar på att svälla upp i vattnet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.