Visa fullständig version : överflöd/slapp hud
ruttentomat
2012-10-19, 13:49
tja 15årig kille här. jag har nyligen gått ner från 95kg till 50kg på mindre än ett år (fick anorexia vid 65kg) pga av att jag var missnöjd över min mage och det är jag fortfarande pga av jag har massa lös/slapp hud på magen och även röven vilket är extremt pinsamt,jag vågar inte ta av mig tröjan på bad eller ens hemma själv! och mitt mål med att gå ner i vikt var ju att jag skulle trivas med min kropp. men det jag undrar är om det någonsin kommer dra ihop sig eftersom jag har läst att om man har bristningar att det inte gör det(har väldigt bleka bristningar ,knappt synliga men ändå) . finns det något man kan göra för att få fastare mage? får ju inte träna just nu eftersom jag låg på sjukan för 1månad sen med 34 i puls eftersom jag vägde så lite. är det någon som gjort en såndär bukplastik när man opererar bort överflödig hud? jag mår psykist dåligt över min mage och det är svårt att sova eftersom den "hänger" när jag ligger på sidan. och likadant när jag gör armhävningar osv.. snälla vad ska jag göra?
här är en bild: http://tinypic.com/r/5dugit/6
tacksam för svar.
Väldigt svårt att säga något med den bilden, hur lång är du? Det bästa för dig skulle nog vara att bygga upp dig rejält med styrketräning och sedan deffa i lugn takt, men din ätstörningsproblematik komplicerar ju saker och ting en smula.
ruttentomat
2012-10-19, 14:06
Väldigt svårt att säga något med den bilden, hur lång är du? Det bästa för dig skulle nog vara att bygga upp dig rejält med styrketräning och sedan deffa i lugn takt, men din ätstörningsproblematik komplicerar ju saker och ting en smula.
Jag har vunnit över ätstörningen, kan äta vadsomhellst nu utan ångest. om vi säger att jag får börja träna ngn gång iframtiden , vad rekomenderar ni? finns det någon övning hemma? btw jag är 1,84 lång. jag vill verkligen få en "normal mage".
King Grub
2012-10-19, 14:09
Det finns inga övningar som hjälper mot överflödig hud. Det du kan göra är vänta och se. Din unga ålder ger dig större chanser att huden har behållit sin elasticitet och kommer att dra ihop sig med tiden. Eventuella hudbristningar minskar chanserna ordentligt.
184cm på 50kg? Du behöver mer muskelmassa, det är garanterat där skon klämmer. Börja äta upp dig sakta men säkert i kombination med ordentlig styrketräning.
EDIT: Ber om ursäkt, såg att du inte fick träna.
Jag har vunnit över ätstörningen, kan äta vadsomhellst nu utan ångest. om vi säger att jag får börja träna ngn gång iframtiden , vad rekomenderar ni? finns det någon övning hemma? btw jag är 1,84 lång. jag vill verkligen få en "normal mage".
Vanlig styrketräning, t.ex. detta verkar vara poppis att rekommendera:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454
Vanlig styrketräning för hela kroppen alltså, samt ett kaloriöverskott på kanske 200-300 kcal. Lägg ner en del tid på att läsa här i forumet så kommer du lära dig mycket.
http://traningslara.se/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/ kan du också läsa.
Lachrillo
2012-10-19, 14:25
Jag har själv gått ner 45 kilo det tar några år innan det drar tillbaka såg, för circa ett år sedan nådde jag min minsta vikt och nu är alla ärr vita så de syns inte mycket men har fortfarande överskottshud när jag sitter ner.. men ge det som sagt 2-3 år så är det mesta borta.
Bygg upp dig och träna så försvinner det hemskt mycket med !
ruttentomat
2012-10-19, 14:46
tack för alla svar, har nog tänkt operera mig orkar inte vänta 2-3år.
Holmeros
2012-10-19, 14:50
Jag har själv gått ner 45 kilo det tar några år innan det drar tillbaka såg, för circa ett år sedan nådde jag min minsta vikt och nu är alla ärr vita så de syns inte mycket men har fortfarande överskottshud när jag sitter ner.. men ge det som sagt 2-3 år så är det mesta borta.
Bygg upp dig och träna så försvinner det hemskt mycket med !
Det här inlägget gör mig nyfiken. Nu har jag rätt svårt att skilja på fett och hud, men min mage är rätt "plufsig". Vääääldigt mjuk. Dietar för närvarande relativt långsamt och gissar på att jag når min målform (gissningsvis runt 80 kg, 90 nu) i januari-februari. För tre eller fyra år sen (fan vad jag har tappat tidsuppfattning...) så vägde jag 112 kg, utan muskler. Gick ner till 88, började styrketräna och har därefter legat mellan 90-100 och styrketränat hårt.
Jag är sjukt nyfiken på hur mycket överflödig hud jag har, kan det vara så illa att jag inte når formen jag vill ha i spegeln pga hud? 188cm lång.
King Grub
2012-10-19, 15:03
tack för alla svar, har nog tänkt operera mig orkar inte vänta 2-3år.
Det får man inte gratis hur som helst.
ruttentomat
2012-10-19, 15:19
Det får man inte gratis hur som helst.
nej men om det får mig att må psykist dåligt, försämrar min sömn, kliar osv så bör dom nog bekosta det.
nej men om det får mig att må psykist dåligt, försämrar min sömn, kliar osv så bör dom nog bekosta det.
Vanligaste anledningen till att man beviljas OP är väl problem med t.ex. svampinfektioner eller svårigheter i renhållning, har jag för mig, dvs sådant som yttrar sig fysiskt. Men försöka går ju.
Lachrillo
2012-10-19, 15:44
Det här inlägget gör mig nyfiken. Nu har jag rätt svårt att skilja på fett och hud, men min mage är rätt "plufsig". Vääääldigt mjuk. Dietar för närvarande relativt långsamt och gissar på att jag når min målform (gissningsvis runt 80 kg, 90 nu) i januari-februari. För tre eller fyra år sen (fan vad jag har tappat tidsuppfattning...) så vägde jag 112 kg, utan muskler. Gick ner till 88, började styrketräna och har därefter legat mellan 90-100 och styrketränat hårt.
Jag är sjukt nyfiken på hur mycket överflödig hud jag har, kan det vara så illa att jag inte når formen jag vill ha i spegeln pga hud? 188cm lång.
jag tror inte du behöver oroa dig jag gick från 112,8 till 68 och nu ligger jag runt mellan 75 och 80 ( väger mig inte ) och jag har inte överdrivet mycket hud ( 2-3 år senare ) om jag skulle gå upp 10 kilo till i muskler tvivlar jag starkt på att det skulle synas mycket alls av hudöverskottet
Huden är ett levande organ och kommer alltid anpassa sig till viss del även om det tar tid.
King Grub
2012-10-19, 15:48
Det hänger mycket på gener; bara för att en person har fått ett visst resultat behöver någon annan inte så liknande. Har man kassa gener drar huden inte ihop sig vettigt, har man bra gener går det fort.
Om du låg inlagd för en månad sedan med låg puls och låg vikt så kanske det helt enkelt är så att du fortfarande väger väldigt lite? I så fall kommer du att fylla ut kostymen en hel del bara du går tillbaka till att vara normalviktig.
ruttentomat
2012-10-19, 16:38
Om du låg inlagd för en månad sedan med låg puls och låg vikt så kanske det helt enkelt är så att du fortfarande väger väldigt lite? I så fall kommer du att fylla ut kostymen en hel del bara du går tillbaka till att vara normalviktig.
jo men hur skulle huden tex kunna dras åt runt magen om jag "fyller ut"
typ runt armarna,axlarna och benen?
jo men hur skulle huden tex kunna dras åt runt magen om jag "fyller ut"
typ runt armarna,axlarna och benen?
Om du är kraftigt underviktig så är även midjemåttet något som kommer att och ska öka. Fokusera på att bli frisk och fortsätta gå upp i vikt i ett bra tempo.
jag tror inte du behöver oroa dig jag gick från 112,8 till 68 och nu ligger jag runt mellan 75 och 80 ( väger mig inte ) och jag har inte överdrivet mycket hud ( 2-3 år senare ) om jag skulle gå upp 10 kilo till i muskler tvivlar jag starkt på att det skulle synas mycket alls av hudöverskottet
Huden är ett levande organ och kommer alltid anpassa sig till viss del även om det tar tid.
Intressant i sammanhanget är dock ifall du har bristningar, och i så fall hur många/stora de är och var de sitter, då det påverkar ganska mycket. :)
ruttentomat: Saker du kan ha i åtanke (som väl antagligen inte är ett problem för dig, men ändå) är att låta bli rökning & solarium (eller överdriven solning öht?) då det minskar hudens elasticitet.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.