handdator

Visa fullständig version : Gropar i tändern utav EAA ?

ToughLove
2012-10-19, 09:06
Var hos tandläkaren idag då dom påpeka att jag hade gropar i tänderna som inte var attackerat av karies, dom tyckte det var konstigt då jag knappast aldrig dricker läsk eller äter godis, förutom nån chocklad bit då och då

så fråga dom ifall jag får i mig något syrligt och kom då att tänka på eaa

nån som vet om det finns något ämne i eaa som kan vara skadligt för tänderna ?

Vunnis
2012-10-19, 09:08
E A Acids. :rolleyes:

vicarious
2012-10-19, 09:13
Var hos tandläkaren idag då dom påpeka att jag hade gropar i tänderna som inte var attackerat av karies, dom tyckte det var konstigt då jag knappast aldrig dricker läsk eller äter godis, förutom nån chocklad bit då och då

så fråga dom ifall jag får i mig något syrligt och kom då att tänka på eaa

nån som vet om det finns något ämne i eaa som kan vara skadligt för tänderna ?

Det beror nog på produkten. Själva aminosyrorna har jag svårt att tänka mig är skadliga för tänderna. Men de flesta smaksatta produkter innehåller ju andra ämnen också.

Spartansk
2012-10-19, 09:16
När jag drack EAA (ananassmak) så hade de i något smakämne som smakar som sura godisar, ungefär. Kan tänka mig att det verkar frätande på tänderna.

Akada
2012-10-19, 12:00
Är du en flitig brukare av deffarens bästa vän, aka fun light?

Morty
2012-10-19, 12:05
Äter du ofta? Syraangrepp sker efter varje måltid. Aminosyror är väl sura också, men kontaktiden är generellt rätt låg :P

ToughLove
2012-10-19, 14:45
Är du en flitig brukare av deffarens bästa vän, aka fun light?

ja, dricker funlight varje dag, inte extremt mycket men ett par glas ?

är det dåligt för tänderna :O ?

Gober
2012-10-19, 14:50
ja, dricker funlight varje dag, inte extremt mycket men ett par glas ?

är det dåligt för tänderna :O ?

Bara för det inte är socker i betyder inte att det inte är dåligt för tänderna. Sura drycker är inte bra för tänderna.

Old Nick
2012-10-19, 20:49
Äter du ofta? Syraangrepp sker efter varje måltid.

Inte om måltiden är kolhydratfri.

Sverker
2012-10-20, 06:55
Det är äppelsyran som tillför det sura i produkten:
http://shop.kolozzeum.com/sv/aminosyror/kolozzeum-eaa-500gr.html

Här fanns ingen syra tillsatt:
http://shop.kolozzeum.com/sv/aminosyror/fairing-essential-amino-rush-500gr.html

Faktiskt inte den blekaste aning i vilken laddningsform aminosyrorna har. De borde buffra någonstans mellan pH 4 - 8. Alltså mindre surt än läsk men mer surt än mjölk.

Effekten på tänderna kan alltså bedömas vara försumbar jmf allt annat i den daliga kosten.

användaren
2012-10-20, 16:41
min tandläkare har sagt till mig att dricka läsk och juice i samband med måltid eftersom surheten i munnen inte blir lika hög som när man tex små sippar läsk framför datorn osv.

finns väl en del som går runt och sippar på eaa för det mesta. så det kan väl vara en bidragande orsak till hålen. sen får man ju också räkna in fun light och allt annat sånt också.

unknownx
2012-10-20, 16:49
Dricker nästan jämt läsk med sugrör, vilket påverkat positivt på mina tänder då läsken åker rakare ner i halsen än att det ligger och badar runt tänderna innan man sväljer det..

Sen kanske man inte vill dricka proteindrinkar med sugrör ^^

Sniggel
2012-10-20, 17:53
min tandläkare har sagt till mig att dricka läsk och juice i samband med måltid eftersom surheten i munnen inte blir lika hög som när man tex små sippar läsk framför datorn osv.

finns väl en del som går runt och sippar på eaa för det mesta. så det kan väl vara en bidragande orsak till hålen. sen får man ju också räkna in fun light och allt annat sånt också.

+1

Där finns ju råd att ta pre- during- och postworkout och dessa drycker innehåller oftast vätska som är dåligt på tänderna av en eller flera anledningar (syra/sockerarter). Eller ännu värre, "sip throughout workout". Så få intag som möjligt. Bättre att svepa något än att smutta om man tänekr på tänderna.
Det är väldigt sällan det finns anledning att småsippa på någon träningsdryck. Bolusintag upp till en viss nivå funkar oftast precis lika bra.

Lillstrumpa
2012-10-21, 06:51
Jag brukar skölja munnen ordentligt med vatten efter att jag tagit min EAA, men det beror mest på att jag vill ha bort resterna av pulvret som sitter i tandställningen. :D

earf
2012-10-22, 11:48
Är det samma sak med protein? Fick nämligen liknande fråga utav min tandläkare :)

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Sverker
2012-10-22, 17:10
Nej.

Ingen förstod vad jag skrev tidigare i tråden men protein och amionsyror skiljer sig från kolhydrater. Samtidigt som bakterierna bryter ned aminosyror till organiska syror bildas ammoniak. Bakterier utnyttjar det till att inte sänka pH allt för mycket.

Det skonar våra tänder men andedräckten lär inte bli så bra:d