handdator

Visa fullständig version : Att bulka som kvinna?

Candydarling
2012-10-18, 20:36
Hejsan hörrni!

Just nu ligger jag i början på min deffperiod som går i raketfart och över förväntan. Är givetvis jätte glad att komma ner i fettprocent och i form men själva poängen med dieten är att ha en bra grund att börja bulka på, min första ordentliga bulk. (testat en gång innan när jag var 14 & dum = äta massor varannan timme av allt jag kom över = hej fetknopp)

Är väldigt nyfiken på ämnet bulk eftersom jag älskar min styrketräning och vill bygga på mig massa. Mycket massa. Vad är ett optimalt kcal överskott för en kvinna som en vanlig träningsdag förbränner ca 2100 kcal? Har läst ca 500 kcal extra lite här och var, då gäller det oftast karlar. Kanske ingen skillnad män och kvinnor emellan?

Hellst vill man ju inte lägga på sig överdrivet mycket fett, men givetvis är jag beredd på att det blir lite av den varan också. Vill inte köra någon grisbulk där jag svullar dygnet runt, utan köra samma käk som under deffen fast mer. hur mycket mer? Hur bör träningen se ut jämfört med under en deff?

Hoppas någon har tid, ork och är villig att dela med sig lite kunskap till en väldigt nyfiken och sugen framtidsbulkare!

.....ska som sagt bara bli färdig med typ 4 månaders deff till :d

Mouline
2012-10-18, 20:39
Lean-bulk (250-500 kalorier överskott)
Go all in- 500+ BEROOOENDE på hur du anpassar vilodag/träningsdag såklart..

Hen spelar ingen roll vid bygget det vill säga; du bränner det du bränner, du gainar det du gainar, rent fysikaliskt ska det inte spela någon roll..

Morty
2012-10-18, 20:39
Desto lägre underskott du kan pricka in desto bättre. Väg dig varje morgon och för diagram, se till att kurvan pekar långsamt uppåt. Sikta på runt +250 om dagen. Högt på protein.

Det är såklart känsligare som kvinna eftersom ni lägger på er massa i en långsammare takt än män och har en kropp som kräver en högre fettprocent. Långsamt är nyckeln.

Spartansk
2012-10-18, 20:41
Dock torde väl små personer tarva ett lägre kaloriöverskott än stora? Jag läste i en annan tråd att Candydarling är ganska kort i rocken, betyder inte det att hon gör bättre i att ligga på ett lägre kaloriöverskott än en genomsnittlig man?

Thornblom
2012-10-18, 20:43
Skulle inte tro att det är någon större skillnad om du är man eller kvinna när det gäller bulk. Skynda långsamt! 500kcal + räcker gott, all övrigt energi kommer antagligen komma ut som fett utan någon kvalitativ massa.
Det bästa är att testa vad som är en behaglig bulk för dig, men förslagsvis runt 300+?

Candydarling
2012-10-18, 20:52
Jag är inte stressad, aboslut inte. föredra långsamt framför snabbt, annars blir det ju bara en jävlans massa jobb i efterhand. Ska ju som sagt inte börja bulka än på ett tag men är rackarns sugen efter att en del muskler gick förlorat under graviditeten för ett tag sedan.
+300 låter helt klart lagom

tjing
2012-10-19, 10:48
En "lean" bulk är att äta fettsnålt på ett överskott. Helt enkelt. Eller hålla små överskott och strunta i makronutrientfördelningen.

Eller inte lyssna på mig och göra precis vad fan man vill.

z_bumbi
2012-10-19, 11:06
Dock torde väl små personer tarva ett lägre kaloriöverskott än stora? Jag läste i en annan tråd att Candydarling är ganska kort i rocken, betyder inte det att hon gör bättre i att ligga på ett lägre kaloriöverskott än en genomsnittlig man?

Det eller att köra kortare perioder med överskott.

Knatcharn
2012-10-19, 11:17
Jag tror att 500+ är för mycket men det är upp till dig. Teoretiskt sett skulle det väl leda till (rena höftningar här) en ökning på uppåt 2 kilo per månad.. Kör hellre hälften av det under en längre period. Men det är bara min åsikt :)

Ronn
2012-10-19, 13:14
Det är svårt att pricka rätt allt är estimat och gissningar därför är det bra att sikta på 500kcal så att du har lite marginaler, om du siktar på lägre kanske du inte ens hamnar på överskott i slutändan. Sen finns det egentligen ingen anledning att direkt bulka om du märker att du får ökningar ändå, t.ex. som nybörjare eller om du precis kommit ur en deff, öka intaget allteftersom du känner att det behövs.