handdator

Visa fullständig version : Smärta baksida axel

Lärlingen
2012-10-18, 14:29
Kön: Sägs att jag är man

Ålder: 23

Längd och vikt. 193cm och 115kg

Smärtbeskrivning: Har ont i baksidan av axeln lite ner mot där det går ner mot triceps. Hade först problem med ac leden vilket enligt sjukgymnasten jag träffade berodde på att jag ökade i vikter för snabbt så kroppen inte hängde med?. Nu har ac leden slutat att jäklas men har fått känningar på baksidan av axeln istället. Om man ska beskriva en övning då det gör väldigt ont så är det bröstpress med hantlar liggandes. Smärtar på rätt bra i bottenläget. Trycker jag där det värker så släpper smärtan och det gör bara ont under träning och ca 20min efter träning sen släpper det succesivt. Något tips på vad jag ska göra?

Vad och hur mycket tränar du? Tränar ca 6 pass i veckan och har ändrat runt lite i schemat dvs från att köra så tungt det går så ändrade jag att köra fler rep och sluta under pb hela tiden dvs maxar inte ut något muskelgrupp helt efter sjukgymnastens råd när ac leden spökade lite.

Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt? Nej jag har inte tagit något än men om det rekomenderas något så tar jag det gärna

Har du redan fått diagnos och/eller behandling? Har du påbörjat någon form av rehabträning? Nej, Bara varit i kontakt med dom angående ac leden men har inte pratat med någon om det nya besväret

Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär: Nej

Övrigt: Om det gör något skillnad vet jag inte men ligger under deff med ett underskott på runt 2000kcal dagligen och har nyss ökat till att köra måltidsersättare i slut spurten av deffen. Vet inte om det skulle göra någon skillnad dock

Lärlingen
2012-10-18, 15:19
För att förtydliga lite så är det inte direkt baksida ändå, Va tvungen och dra några armhävningar så jag fick fram känslan igen. Det är mer på sidan av armen precis under axeln typ. Tänk er där ac leden sitter och 4cm därifrån ner på armen

pezrulezhaakon
2012-10-18, 20:42
Lärlingen

Du har troligen överbelastat rotatorcuffens utåtrotatorer. Vanlig åkomma man kan få av ett flertal övningar med sämre teknik.

Lärlingen
2012-10-18, 22:14
Lärlingen

Du har troligen överbelastat rotatorcuffens utåtrotatorer. Vanlig åkomma man kan få av ett flertal övningar med sämre teknik.

Då jag är rätt färsk på gymmet så förstår jag att all teknik inte sitter än så det är säkert det du säger, vad rekommenderar du att jag ska göra åt det?

pezrulezhaakon
2012-10-18, 22:17
Lärlingen

Backa bandet, sänk belastningen och nöt teknik. Under tiden kan du lära dig grunderna i anatomin för de muskler du tänkt träna. Det kommer du långt på.

Lärlingen
2012-10-19, 08:08
Nu när jag tänker efter så vet jag nog vilken övning jag måste ladda ner på och öva teknik och köra lugnt. Crossbodyhammer curl nämligen, 45x5 brukar det bli där och känt dom senaste gångerna att tekniken måste slipas men dum som man är så fortsätter man:P