Visa fullständig version : Fördelar med att undvika kolhydrater på vilodagar ?
Finns det egentigen några egentliga fördelar med att undvika kolhydrater på vilodagar, tänker ur fettinlagrigsperspektiv samt muskeluppbyggnad ?
Lever ganska snålt, och kolhydrater är blliga ( samt goda ! ), kommer garanterat upp i mitt proteinbehov varje dag och ligger på vilodagar på underskott då jag bulkar alla träningsdagar ( kör 3 on 1 off ).
Enda träningen på vilodagar är 15 minuters intervaller samt lite vader.
( är ju självklart ganska aktiv i mitt jobb/vardag och cyklar ca 1mil men det räknar jag som vardagsmotion ... )
Svar uppskattas till en fortfarande lätt ätstörd tonåring :smash:
King Grub
2012-10-17, 16:57
Kolhydrat lagras inte som kroppsfett och påverkar proteinbalansen mer positivt än fett. Man blir inte tjock av kolhydrat i sig.
Kolhydrat lagras inte som kroppsfett och påverkar proteinbalansen mer positivt än fett. Man blir inte tjock av kolhydrat i sig.
Det i sig visste jag, tänkte mest på exempelvis varför alla leangainsare kör växlande osv.
aldoschadewitz
2012-10-17, 18:04
kolh hämmar fettförbränningen så det skulle väl vara den enda tänkbara anledningen till att utesluta det. jag kör extra mycket kolh på vilodagar för att klara av att prestera 100% dagen efter.
kan därimot inte LG teorin men tror ändå inte på den
Det i sig visste jag, tänkte mest på exempelvis varför alla leangainsare kör växlande osv.
För att det förutom prestation på gymmet även finns en aspekt om allmän hälsa i leangains-konceptet och kan man hålla ner blodsocker och insulin ökar det även fettförbränning akut, vilket är tanken bakom upplägget; d v s att överäta träningsdagar för muskeltillväxt och underäta vilodagar för fettförlust och bibehållen muskulatur (högt proteinintag).
I övrigt säger jag som King Grub. Kolhydrater blir inte till fett och motverkar muskelproteinnedbrytningen (och är således positivt för nettoanabolism) och eftersom du inte äter ett överskott på vilodagar (antar jag), är det hur som helst strunt samma i praktiken.
Dessutom aktiverar en lågkolhydratkost AMPK jämfört med mer kolhydrater, vilket knappast är anabolt. Däremot intressantare vad gäller fettförbränning.
det är gott? Mättar bättre än fett(mer bukfyllnad och tillfredsställelse på mig)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.