handdator

Visa fullständig version : Vad/var ska jag minska mitt intag?

Holmeros
2012-10-17, 10:02
Hej!

Jag ligger för närvarande på ett underskott för att förlora fett (det är helt enkelt dags att komma i form, orkar inte vara småfet längre). Jag är en månad in i dieten och har väl förlorat lite vikt, vilket även kan synas lite i spegeln. Men jag är ändå inte helt nöjd, vikten borde droppa mer (tappat 1,5 kg ungefär), och min vikt verkar pendla väldigt mycket.

Imorse pekade vågen på både 90,7 och 91,1, så vi avrundar väl min nuvarande vikt till 91. Innan dietstart vägde jag mig tyvärr aldrig förrän någon vecka in, troligtvis vägde jag någonstans mellan 92-93. Jag är för övrigt 188 cm lång.

Jag äter enligt periodisk fasta. Jag äter mitt första mål på eftermiddagen och tränar när jag slutat jobba 16.00 eller 16.30. När jag kommer hem lagar jag mitt andra mål mat, som även brukar vara mitt sista. Ibland sparar jag undan något till efterrätt (ett gott proteinpulver med kokosflingor blandat med mjölk, en stund i kylen = en riktigt najs chokladpudding).

Just nu ser mitt intag ut såhär, på ett ungefär:
Träningsdagar:
Kcal: 2400
Protein: 39%, 230-235g
Kolhydrat: 30%, 185g
Fett: 31%, 83g

Oftast ser målen ut såhär:
Mål 1: 40g fiberhavregrynsgröt, 1,5 dl mellanmjölk, 2 ägg, 250g kvarg, en proteinshake, en frukt, 35g kokosflingor och 6 st omega-3 tabs.

Under pass: Xtend aminosyror

Mål 2: 10g olja till matlagning, 500g kyckling, 120g ris, 50g ekologisk grädde.
Mitt kostschema innehåller 5 dl mellanmjölk, varav 1,5 går till gröten och resten dricker jag till middagen.

Vilodagar ser ut ungefär såhär:
Kcal: 1980
Protein: 27%, 185g
Kolhydrat: 27%, 130g
Fett: 36%, 80g

Maten brukar bestå av typ 500g kyckling, 3 ägg, 250g kvarg, 5 dl mellanmjölk, 80g ris, en frukt, 10g olja till matlagning, 6 st omega-3, 50g ekologisk grädde och eventuellt 35g sötmandlar.

Tar nu gärna emot tips och råd på förbättringar i min kost. Bör jag hålla ut och ligga på det här underskottet under en jäkligt lång tid, eller sänka intaget? Om ja, var? Träningsdagar eller vilodagar?
Kan tänka mig att jag når en god form någonstans runt 80 kg.

Thanks fellas!

Holmeros
2012-10-17, 10:19
Jag kanske ska skriva om träning och hur jag rör mig också.
Snittar 6 pass styrketräning i veckan, och det är väl det största. Promenader slinker såklart in här och där, men har nu även tänkt att lägga in lite intervallträning i roddmaskin, två gånger i veckan till att börja med. Tänker köra det efter avslutat styrkepass och börjar på en ganska låg nivå, jag har urusel kondition. 5x300meter tänkte jag börja på!

Reaper123
2012-10-17, 10:20
Tycker det ser bra ut och ser heller inget fel med din viktminskning, för den justering som krävs är att sänka kcalintaget (och/eller öka aktivitetsnivån) något för ökad hastighet på viktnedgången. Så där får du själv bestämma hur du vill göra, men jag skulle själv sänka lika mycket (procentuellt) på vilo- & träningsdagarna :)

Är det nog jag skulle vilja kommentera, är det ditt val av "samma" mat varje evig dag. Grönsaker? (hoppas du äter detta och missat skriva upp) Fet fisk? Nötfärs? Kött? Ja... du skulle ju kunna skojja till det lite! *screwy*

Holmeros
2012-10-17, 10:23
Tycker det ser bra ut och ser heller inget fel med din viktminskning, för den justering som krävs är att sänka kcalintaget (och/eller öka aktivitetsnivån) något för ökad hastighet på viktnedgången. Så där får du själv bestämma hur du vill göra, men jag skulle själv sänka lika mycket (procentuellt) på vilo- & träningsdagarna :)

Är det nog jag skulle vilja kommentera, är det ditt val av "samma" mat varje evig dag. Grönsaker? (hoppas du äter detta och missat skriva upp) Fet fisk? Nötfärs? Kött? Ja... du skulle ju kunna skojja till det lite! *screwy*

Självklart varierar jag min kost, men jag skrev väl lite hur den typiska dagen ser ut. Grönsaker, jag får väl erkänna att jag slarvar. Men försöker få in det. Fet fisk händer inte, hellre äter jag min egen spya. Nötfärs äter jag nog lika mycket som kyckling :P

Man kan variera kyckling så jävla mycket, därför blir det en sjuhelvetes massa kyckling i min kost ^^

Holmeros
2012-10-17, 14:13
Massa läsningar men få tips.. :(