handdator

Visa fullständig version : Olika mönster av proteinintag och dess påverkan på proteinbalansen efter träning

maqan
2012-10-16, 19:31
Daytime pattern of post-exercise protein intake affects whole-body protein turnover in resistance-trained males (http://www.nutritionandmetabolism.com/content/9/1/91/abstract)

Background

The pattern of protein intake following exercise may impact whole-body protein turnover and net protein retention. We determined the effects of different protein feeding strategies on protein metabolism in resistance-trained young men.

Methods

Participants were randomly assigned to ingest either 80g of whey protein as 8x10g every 1.5h (PULSE; n=8), 4x20g every 3h (intermediate, INT; n=7), or 2x40g every 6h (BOLUS; n=8) after an acute bout of bilateral knee extension exercise (4x10 repetitions at 80% maximal strength). Whole-body protein turnover (Q), synthesis (S), breakdown (B), and net balance (NB) were measured throughout 12h of recovery by a bolus ingestion of [15N]glycine with urinary [15N]ammonia enrichment as the collected end-product.

Results

PULSE Q rates were greater than BOLUS (~19%, P<0.05) with a trend towards being greater than INT (~9%, P=0.08). Rates of S were 32% and 19% greater and rates of B were 51% and 57% greater for PULSE as compared to INT and BOLUS, respectively (P<0.05), with no difference between INT and BOLUS. There were no statistical differences in NB between groups (P=0.23); however, magnitude-based inferential statistics revealed likely small (mean effect+/-90%CI; 0.59+/-0.87) and moderate (0.80+/-0.91) increases in NB for PULSE and INT compared to BOLUS and possible small increase (0.42+/-1.00) for INT vs. PULSE.

Conclusion

We conclude that the pattern of ingested protein, and not only the total daily amount, can impact whole-body protein metabolism. Individuals aiming to maximize NB would likely benefit from repeated ingestion of moderate amounts of protein (~20g) at regular intervals (~3h) throughout the day.

Eddie Vedder
2012-10-16, 19:38
Ja att det blir måttligt sämre av att bara få ta två vassledrinkar med sex timmars mellanrum var ju ingen kioskvältare. Det är ju knappast en studie som säger emot att det viktiga är dagens totala intag.

tjing
2012-10-16, 19:43
Wohoo! Precis vad jag experimenterat med de senaste månaderna ;)

Att det sammanfallit med muskelökningar tar jag givetvis som ett självklart bevis på förträffligheten av att stimulera MPS maximalt var 3-5:e timme.

Seriöst dock så visade ju studien knappast något nytt.

Christoforos
2012-10-16, 20:05
Kul läsning, bra att du postade! :)

För mig var det rätt nytt, tänkte att det totala intaget var allt som spelade roll men nu har man lite mer info när man ska meka med sin kost!

Sniggel
2012-10-16, 22:03
Wohoo! Precis vad jag experimenterat med de senaste månaderna ;)

Att det sammanfallit med muskelökningar tar jag givetvis som ett självklart bevis på förträffligheten av att stimulera MPS maximalt var 3-5:e timme.

Seriöst dock så visade ju studien knappast något nytt.

Hur menar du?

There were no statistical differences in NB between groups (P=0.23)

Om man inte kan se en statistisk signifikant skillnad i en grupp på 25 människor, hur kan du då förvänta dig att märka förbättringar i muskelvolym som "bara måste" bero på din nya näringstiming? (Hoppas jag inte missar att du är sarkastisk nu eller något).

tjing
2012-10-17, 10:56
Hur menar du?

Om man inte kan se en statistisk signifikant skillnad i en grupp på 25 människor, hur kan du då förvänta dig att märka förbättringar i muskelvolym som "bara måste" bero på din nya näringstiming? (Hoppas jag inte missar att du är sarkastisk nu eller något).

Jag var sarkastisk.

exevision
2012-10-17, 13:20
Om studien skulle tala emot något så borde det vara periodisk fasta.

Vunnis
2012-10-17, 13:31

Eller total fasta. Alltid.

tjing
2012-10-18, 11:26

Fast å andra sidan är det ingen som sagt att periodisk fasta skulle vara mer anabolt än att äta regelbundet.

Bjern
2012-10-18, 11:33
Fast å andra sidan är det ingen som sagt att periodisk fasta skulle vara mer anabolt än att äta regelbundet.

Men mindre anabolt än att äta regelbundet kanske?

tjing
2012-10-18, 11:46
Men mindre anabolt än att äta regelbundet kanske?

Ja, kanske. Eller kanske inte. Ingen vet säkert.

Beror på fastans längd, antalet måltider etc också såklart.

Bjern
2012-10-18, 12:14
Ja, kanske. Eller kanske inte. Ingen vet säkert.

Beror på fastans längd, antalet måltider etc också såklart.

Kan man spekulera i att flera måltider är bättre än en?

tjing
2012-10-18, 12:19

Förmodligen ja.

Samtidigt finns den där studien som visar störst ökning för personer som åt en gång om dagen, men den stämmer förmodligen dåligt p g a kassa mätningar.

Eddie Vedder
2012-10-18, 18:48
...nu har man lite mer info när man ska meka med sin kost!

Det har du inte alls. Läste du vad jag skrev? Den säger inte ett dugg.

Inte ifrån den här studien. Inte mer än innan i alla fall.