Visa fullständig version : Kalorier aktivitetsfaktor?
Minosota
2012-10-16, 15:56
Jag undrar är när man räknar ut sin ungefärliga kaloriförbrukning och tar en aktivitetsfaktor 1.2, ska man då sedan lägga på eventuella kaloriförbränningar från aktiviteter under dagen? Eller ska man köra på en konstant aktivitetsfaktor och äta lika mycket varje dag?
Jag vet att uträkningen bara är ungefärlig och att man sedan får justera själv, har inte tillgång att göra det nu bara så vart nyfiken.
Jag undrar är när man räknar ut sin ungefärliga kaloriförbrukning och tar en aktivitetsfaktor 1.2, ska man då sedan lägga på eventuella kaloriförbränningar från aktiviteter under dagen? Eller ska man köra på en konstant aktivitetsfaktor och äta lika mycket varje dag?
Jag vet att uträkningen bara är ungefärlig och att man sedan får justera själv, har inte tillgång att göra det nu bara så vart nyfiken.
Beror på vad målet är skulle jag säga.
Balans = är det absolut bästa teoretiska sättet!
Bulk = Lägg dig på en konstant summa över din balans
Deff = Räkna varje dag och ändra.
Det här är min åsikt!
Sheogorath
2012-10-16, 16:55
Aktivitetsfaktorn ska spegla hur mycket du i snitt rör dig på en dag, d.v.s. den ÄR dina aktiviteter. Så du får bestämma dig för om du rör dig (inklusive tränar för) 1,2 eller 1,3 eller varför inte 1,8. Lätt va? Inte? Just det!
Istället för att försöka få fram en siffra via en formel så gör en klok uppskattning av hur mycket du behöver äta för att vikten ska ligga stilla, ät det i en vecka och se om du hade rätt eller hade fel. Justera tills vikten faktiskt ligger stilla. Då vet du hur mycket du förbrukar, och kan räkna ut aktivitetsfaktorn på bakvägen om du nu är intresserad (men det behöver du inte vara eftersom den siffran inte kommer hjälpa dig ett smack). :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.