Visa fullständig version : Hur ofta äta fet fisk ?
ToughLove
2012-10-15, 21:06
Hur många gånger i veckan är det rekommenderat att käka fet fisk ? dvs så man får i sig tillräckligt med omega-3 ?
för en person som inte intar omega-3 kapslar då
Får en oerfaren man fråga, vad omega-3 faktiskt bidrar med till kroppen? Förlåt om frågan låter hård, men är rättare sagt intresserad, då jag själv äter fisk otroligt sällan tyvärr.. ( ska börja tänka på det mer. )
Förresten, vad klassas som "fet fisk"?
Behöver kroppen en daglig dos av Omega 3?
Får en oerfaren man fråga, vad omega-3 faktiskt bidrar med till kroppen? Förlåt om frågan låter hård, men är rättare sagt intresserad, då jag själv äter fisk otroligt sällan tyvärr.. ( ska börja tänka på det mer. )
Förresten, vad klassas som "fet fisk"?
Makrill och lax är 2 exempel på fet fisk. Om de inte skulle vara ovanligt magra. För även "feta" fisksorter kan ju "vara rippade" ;)
Sardiner bör väl klassas som fet fisk också. Billigare fisk i burk finns väl inte? Sjukt gott med tomatsås iaf
strömmin, sill.
Jag brukar köpa sill i småglas, ta 3st små bitar typ varje dag på en äggmacka :)
Finns det några risker med att äta fet fisk 5-6 ggr per vecka? Har nämligen gjort det under en väldigt lång tid.
Finns det några risker med att äta fet fisk 5-6 ggr per vecka? Har nämligen gjort det under en väldigt lång tid.Östersjöfisk ska man väl helst inte äta mer än någon gång i månaden har jag för mig. Svårt att se några faror med fisk från Atlanten.
strömmin, sill.
Jag brukar köpa sill i småglas, ta 3st små bitar typ varje dag på en äggmacka :)
Det där ska jag bannemig ta efter, fyfan vad gott det är med sill. Men man vill ju inte förstöra sill-aptiten tills julbordet. Men vafan.. *drool*
Behöver kroppen en daglig dos av Omega 3?
Ett dagligt intag? Nej.
Finns det några risker med att äta fet fisk 5-6 ggr per vecka? Har nämligen gjort det under en väldigt lång tid.
Ärligt talat är det väl ingen som riktigt vet vilka långtidseffekterna av höga omega-3 intag är.
Glutenkatt
2012-10-16, 10:39
Ett dagligt intag? Nej.
Men. Om man tar Omega 3- tillskott i form av kapslar, så står det på burken att 1-3 kapslar dagligen är rekommenderat.
?
Men. Om man tar Omega 3- tillskott i form av kapslar, så står det på burken att 1-3 kapslar dagligen är rekommenderat.
?
Jo visst kan man ta det dagligen, men att äta t ex fet fisk ett par gånger i veckan går också bra. Det är det sammanlagda intaget av omega-3 specifikt som är viktigt, inte att man tar det religiöst varje dag.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.