handdator

Visa fullständig version : Helsnurrigt resultat..

LizaK
2012-10-14, 19:20
För ett tag sedan så började magen slå bakut av framförallt vassle, men även annat snabbt protein, efter träning. Samma sak hände om jag intog snabba kolhydrater
efter träning. Eftersom det är katastrof att inte få behålla något efter ett pass
provade jag med vanlig mat.. Till slut jag hittade en kombo som magen
peppar peppar ta i trä.. Inte reagerar på..

Har kört med den i några månader nu.

Men nu till det konstiga.. Jag får trots precis samma kost, vila och
träningssätt bättre resultat än innan, då jag tog tålde vassle och
malto och därmed använde mig av det efter pass..

Det talar väl emot det mesta av vad man får lära sig..

Har någon en förklaring?

Mvh Liza

gratefuldead
2012-10-14, 19:33
Fattar ingenting av vad du skriver.

zajiwal
2012-10-14, 19:34
Hur kan mat efter träningen tala emot "det mesta av vad man får lära sig"?

benaciii
2012-10-14, 19:35
talar emot vadå? att mat ger resultat?

King Grub
2012-10-14, 19:38
Man får inte bättre resultat av vassle+malto efter träning jämfört med något annat, om dygnets totala intag är lika stort.

LizaK
2012-10-14, 19:43
Uttryckte mig kanske lite illa.
Vanlig mat för mig kan t.ex vara potatissallad med lätt kvarg, kapris m.m..
...med andra ord inte så snabbt protein och inte så snabba kolhydrater.
Att äta ett sådant mål efter träningen, istället för en gainer (t.ex) har
varit det ända som jag ändrat på de senaste månaderna och jag får
större ökningar. Ökar snabbare i vikter, presterar bättre i spåret,
återhämtar mig faktiskt även bättre..

Känner att den här lilla skitgrejen verkar ha med saken att göra
eftersom jag inte har ändrat på någonting annat.

LizaK
2012-10-14, 19:46
Man får inte bättre resultat av vassle+malto efter träning jämfört med något annat, om dygnets totala intag är lika stort.

Tack för ditt svar.
Spelar alltså ingen jättestor roll hur snabbt kroppen får vad den behöver efter ett pass sålänge man ätit bra innan och äter bra efter?

Rhoads
2012-10-14, 19:48
Tack för ditt svar.
Spelar alltså ingen jättestor roll hur snabbt kroppen får vad den behöver efter ett pass sålänge man ätit bra innan och äter bra efter?

Nej, i princip inte.

LizaK
2012-10-14, 20:03
Nej, i princip inte.

Tusen tack för snabbt svar.

A.Steinbach
2012-10-14, 20:11
För ett tag sedan så började magen slå bakut av framförallt vassle, men även annat snabbt protein, efter träning. Samma sak hände om jag intog snabba kolhydrater
efter träning. Eftersom det är katastrof att inte få behålla något efter ett pass
provade jag med vanlig mat.. Till slut jag hittade en kombo som magen
peppar peppar ta i trä.. Inte reagerar på..

Har kört med den i några månader nu.

malto och därmed använde mig av det efter pass..

Det talar väl emot det mesta av vad man får lära sig..

Har någon en förklaring?

Mvh Liza

Det är väl inte så konstigt att du får bättre resultat nu när inte en del av näringen/energin försvinner ut i toaletten efter passet.

LizaK
2012-10-14, 20:24
A.Steinbach,
Citerar mig själv..

malto och därmed använde mig av det efter pass.

A.Steinbach
2012-10-14, 20:34
A.Steinbach,
Citerar mig själv..

Ok då är det väl så att du helt enkelt får i dig mer energi nu än innan om nu resultatet blir bättre nu.

LizaK
2012-10-14, 20:46
Ok då är det väl så att du helt enkelt får i dig mer energi nu än innan om nu resultatet blir bättre nu.

Jag räknar och har fått i mig exakt samma mängd tills för några dagar sedan, då jag ökade mitt kaloriintag med 100-200 kalorier/dag.

Sniggel
2012-10-15, 01:20
De eventuella fördelarna med snabbt protein efter träning är så pyttesmå att det inte finns någon människa som kan märka skillnad på tex en fläskkotlett och samma mängd protein från vassle och fett nån annan gång under dagen.

Skillnaden i s.k. "optimal näringstiming" och en vettig "3 ggr om dagen utan kosttillskott-kost" är så liten, om där finns någon att där är andra faktorer som har betydligt större inverkan. Faktorer som du inte kan hålla koll på, ditt allmäna välbefinnande, eventuell förbättrad fysisk arbetskapacitet (sånt som ökar ju längre man tränar, vilket kan göra att man kan träna hårdare, eller helt enkelt återhämta sig bättre på samma typ av träning).

Så att det är kosten är svårt att säga. Men om du blir dålig i magen av att ta protein+kolhydrater efter träning, så är det mycket möjligt att det ger mer nackdelar än fördelar. Om hälsan försämras och regelbundet är ur balans, bara för att man ska vara "opti". Då är man inte opti. Då inriktar man sig på fel saker.

Just nu är du förmodligen "rätt opti" med tanke på hur du beskriver att din träning funkar. Sen vad det beror på kanske är svårare att räkna ut. Men låt alltid prestationen ha "veto" om vad för upplägg som är bäst. Det är inte nödvändigt att vetenskapligt förklara varför ett upplägg funkar, för att man ska få lov att fortsätta med det. Det viktigaste är att det funkar.

LizaK
2012-10-16, 01:48
Tack för ditt inlägg Sniggel - väldigt bra skrivet :)!