handdator

Visa fullständig version : Sänkt energiförbrukning

Castro
2004-02-07, 11:22
Jag undrar bara vad ni tror att sänkt energiförbrukning beror mest på. När man deffar så sägs det ju att energiförbrukningen skall sänkas efter ett tag, men jag undrar om denna sänkning beror till störst del på inre eller yttre faktorer. Det går ju inte att komma ifrån att när man dietar så blir man en del tröttare och rör sig inte alltför mycket i onödan när man nu inte kör cardio eller tränar. Jag har märkt att jag har blivit slappare på smågrejer som att inte orka gå och hämta fjärrkontrollen som ligger några meter bort, springer inte längre uppför trappan utan går och är inte lika spontant energifull som förut och all spontana aktivitetsnedsättning under en tid borde ju sänka energiförbrukningen en del, men tror ni att denna typ av sänkning överväger den rent fysiskt-hormoniella sänkningen?

Kanske en lustig och onödig tanke, men som för mig kan vara rätt intressant att få svar på ändå. :)

shirunai
2004-02-07, 11:40
väger man mindre förbrukar man mindre

Castro
2004-02-07, 11:55
Kroppsfett bränner inte fett. Okej att morgonpromenaderna blir lite lättare då man väger mindre och så, men att sitta och lata sig med fettvikt kan aldrig innebära högre energiförbrukning.

stinan
2004-02-07, 12:25
Personligen märker jag störst skillnad på att jag blir slappare (precis som du nämnde) samt att jag kroppsvärmen sänks. Jag fryser konstant och soffan belägras ofta :)

Äntligen har jag fattat att det inte är en hit att sänka energiintaget alltför mkt trots att man ska bli av med några kilon.

Nate
2004-02-07, 19:49
Undrar själv angående samma sak ungefär:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=18823

skulle vara nice om någon kunde bena ut det hela... king grub kanske, brukar ju kunna allt annat ;)