Visa fullständig version : Fler timmar vakna = större energibehov?
Hej! Jag har bara en liten snabb fråga.
Kommer att vara vaken en bit in på natten ikväll på grund av en livestream. Jag försöker nu för tillfället att gå upp i vikt och undrar följande; ökar energibehovet vid fler vakna timmar?
Jag ligger redan nu på ett överskott, men jag hoppas bara på att det inte går över till ett underskott på grund av att jag kommer vara vaken ett tag till, funderar därför på om jag ska klämma in något i magen eller inte.
Hoppas ni förstår min fråga :)!
Tack.
HMS Laestander
2012-10-14, 00:46
Ere League-finalen eller?
Ere League-finalen eller?
Hahaha, det kan du ge dig fan på!
Håller du dig vaken för det också eller?
HMS Laestander
2012-10-14, 00:53
Hahaha, det kan du ge dig fan på!
Håller du dig vaken för det också eller?
Haha, njae. Men jag vet iallafall att det sker ikväll. Inte så sugen på att se två asiatlag. Kollar nog första rundan.
Haha, njae. Men jag vet iallafall att det sker ikväll. Inte så sugen på att se två asiatlag. Kollar nog första rundan.
Haha, tänkte precis detsamma! Jag ska kolla första, får se hur bra match det är, är det inget vidare så låter jag mig själv sova efter det.
Off-topic, vilket lag rootade du för från början?
HMS Laestander
2012-10-14, 01:05
Haha, tänkte precis detsamma! Jag ska kolla första, får se hur bra match det är, är det inget vidare så låter jag mig själv sova efter det.
Off-topic, vilket lag rootade du för från början?
Haha.
Dignitas är laget i mitt hjärta, scarra for life <3
När Dig rök så blev det CLG.eu. Egentligen håller jag på fnatic.
E:/ Du då? :)
Haha.
Dignitas är laget i mitt hjärta, scarra for life <3
När Dig rök så blev det CLG.eu. Egentligen håller jag på fnatic.
E:/ Du då? :)
Är också ett rätt stort fan av Dignitas faktiskt, sen är jag ju såklart ett TSM-fan, som alla andra, hehe..
Men när båda dom rök så.. M5
TSM och M5 är ju stora favoriterna :)
Ja men de beror också på vad du gör på natten!
De klart, att du vid ett VAKT tillstånd ökar ditt energibehov, kroppen e ju vaken, spänd, ska hålla igång ögon mm. Ja allt förbränner faktiskt men detta i små mängder.
Man ska inte vara så j*vla nojig...
DOCK kan jag ju säga att arbeta natt, som typ lagerarbetare som jag gjort flera ggr, har hänt att man sovit kanske 4tim på 48timmar bränner en heeeeeeeel del.
Märkte i sommras oxå, när jag körde lastbil hela nätterna, även om jag bara satt på röven å koncentrerade mig på vägen så blev man hungrig snabbare och betydligt mer än vanligt!
Ristretto
2012-10-14, 07:57
Märkte i sommras oxå, när jag körde lastbil hela nätterna, även om jag bara satt på röven å koncentrerade mig på vägen så blev man hungrig snabbare och betydligt mer än vanligt!
Det känns troligare att det har nog mer med rubbade leptin- och ghrelinnivåer på grund av sömnbrist.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22051834
Experimental sleep restriction is related to altered plasma leptin and ghrelin concentrations. Both hormones are directly related to appetite and satiety mechanisms. Also, a higher activity of the orexin/hypocretin system has been reported, as well as changes in glucose metabolism and autonomic nervous system.
Xtreme-G
2012-10-14, 08:01
Jag vill minnas att förbränningen ökar väldigt marginellt av att vara vaken istället för att sova såvida man ägnar sig åt stillsamma aktiviteter. Däremot blir man oproportionerligt hungrig varpå många nattarbetare lätt går upp i vikt.
Jag vill minnas att förbränningen ökar väldigt marginellt av att vara vaken istället för att sova såvida man ägnar sig åt stillsamma aktiviteter. Däremot blir man oproportionerligt hungrig varpå många nattarbetare lätt går upp i vikt.
Är det t om inte så att om man sover för lite, regelbundet, så sjunker energiförbrukningen generellt, trots längre vakenhet.
Oavsett så är väl det här en engångsföreteelse för TS.
mattilainen
2012-10-14, 15:00
ja. slicka på en chokladbit så har du nog täckt det behovet som du gör av vaken och stillasittande än att sova.
Ja, du har självklart ett högre energibehov när du är vaken än när du sover.
Eddie Vedder
2012-10-14, 20:23
Ja, du har självklart ett högre energibehov när du är vaken än när du sover.
Det förutsätter ju att den vakna tiden är lika aktiv dock. Så vid ett enstaka tillfälle kan man ju anta att behovet ökar. Men sover man alltid bedrövligt och till slut är ett vandrande lik under dagarna är ju knappast energiförbrukningen hög. ;)
Det förutsätter ju att den vakna tiden är lika aktiv dock. Så vid ett enstaka tillfälle kan man ju anta att behovet ökar. Men sover man alltid bedrövligt och till slut är ett vandrande lik under dagarna är ju knappast energiförbrukningen hög. ;)
Så sant :)
Men den är troligtvis högre än när man ligger fullständigt stilla och sover hur som helst.
Eddie Vedder
2012-10-15, 19:00
Men den är troligtvis högre än när man ligger fullständigt stilla och sover hur som helst.
Jo fast minimalt. Väldigt få tror jag är aktiva när de är vakna extra många timmar. Blir nog mycket vaken tid sittandes vid dator eller TV. Men visst, aktiviteten är kanske måttligt högre. Men ur viktbalanssynpunkt kan man ju tänka sig att det på gruppnivå också innebär en sämre aptitreglering.
Ligger man verkligen stilla när man sover då?
Eddie Vedder
2012-10-15, 20:24
Ligger man verkligen stilla när man sover då?
Var du seriös nu? Om du var det så svarar jag för tjings räkning: Givetvis pratar han om att sova som de allra flesta sover.
Var du seriös nu? Om du var det så svarar jag för tjings räkning: Givetvis pratar han om att sova som de allra flesta sover.
Ja, jag var seriös. Alltså, jag tänkte att rör man inte nästan lika mycket på sig i sömnen som om man är vaken och slöar?
Oj, ni kanske jämförde sömn med att GÅ omkring som ett lik?
Jo fast minimalt. Väldigt få tror jag är aktiva när de är vakna extra många timmar. Blir nog mycket vaken tid sittandes vid dator eller TV. Men visst, aktiviteten är kanske måttligt högre. Men ur viktbalanssynpunkt kan man ju tänka sig att det på gruppnivå också innebär en sämre aptitreglering.
Visserligen.
Ja, det är lättare att stoppa i sig skit när man är vaken än när man sover.
Duran: Såvida man inte går i sömnen ligger man förmodligen relativt stilla ;)
När du är vaken kan dock hjärnan arbeta rätt intensivt, beroende på vad du gör såklart. Spela krävande dataspel t ex där puls och blodtryck går upp. Vilket lär öka energibehovet lite jämfört med att slöglo på TV.
Jag undrar dock om det går åt signifikant mer energi om man drömmer intensivt. Rätt ointressant egentligen, men det skulle vara kul att se om det blir någon effekt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.