Visa fullständig version : Öka i vikt! (Väger 64kg)
Fairhood
2012-10-13, 21:57
Hej!
Som ny medlem ber jag om ursäkt ifall tråden är felplacerad.
Jag måste öka i vikt, något jag haft svårt för hela livet. Jag är 189cm lång men väger endast 64kg *facepalm*
Jag har tränat i 3 veckors tid i skrivna stund. Jag dricker proteinshakar efter träningarna. Äter frukost (2-3 mackor + mjölk + ägg + yoghurt), sedan äter jag lunch, därefter äter jag middag. En timme efter middagarna åker jag & tränar. Efter träning så dricker jag som sagt en proteinshake, därefter åker jag hem & gör något att äta.
De 2 senaste veckorna har jag tränat 4-5 gånger. 2 muskelgrupper/pass. Jag går upp tidigt på månarna så jag brukar sova i 7h.
Jag undrar vad jag ska använda för tillskott eller vad jag ska göra för att lättare öka i vikt. Lägga upp en "diet", isf hur?
Tack på förhand!
Det ända du kan göra är att äta mer mat, du kan även köpa en gainer för att enklare och snabbt få i sig mer kalorier.
Supermicke
2012-10-13, 22:23
ät snabbare :P
Den enklaste förändringen du kan göra just nu, är att äta lite större portioner.
Fairhood
2012-10-13, 22:44
Tack för svaren!
Det bästa jag kan göra är alltså att äta mer, äta oftare & få i mig gainers?
Latissimus Dorsi
2012-10-13, 22:46
Tack för svaren!
Stämmer, gainer efter träningen börja ät lite större portioner och ät 1-2 gånger mer per dag så ska du se :) Sen så försök iaf hålla lite koll på protein-intaget minst 1.2g/dag eller något sånt. Sen kan du alltid justera hur mycket du äter, om de går för snabbt/långsamt.
jag var lite petig med maten första två veckorna men har nu gått upp ~2-2,5kg på ca 1,5 månad (59 till 61,5). Räknar inte kcal eller så utan jag käkar det jag kommer över :)
Ligger du still i vikt så ligger du i energibalans, dvs du äter lika mycket energi som du gör av med. Alltså måste du äta mer energi, dvs ät t.ex. som någon nämnde ovan lite större portioner av alla mål så kommer du att gå upp i vikt det lovar jag.
Wipflash
2012-10-13, 23:17
2 kexchoklad efter träning
Fairhood
2012-10-13, 23:37
Stämmer, gainer efter träningen börja ät lite större portioner och ät 1-2 gånger mer per dag så ska du se :) Sen så försök iaf hålla lite koll på protein-intaget minst 1.2g/dag eller något sånt. Sen kan du alltid justera hur mycket du äter, om de går för snabbt/långsamt.
Kan du förklara mer ingående?
Latissimus Dorsi
2012-10-13, 23:40
Oj var lite otydlig. Försök ligga minimum på typ 1.2gram protein per 1 kilo kropspvikt, så kanske säg 100 är bra för dig vilket blir runt 1.7 per kg. Anta att din shake är runt 30 gram protein så är det ''bara'' 70 till du behöver från normal mat vilket du lätt kan dela upp i 3 stycken mål :)
Ät din favoritmat rätt ofta. Då får man ofta i sig rätt mkt mat.
Tack för svaren!
Jag tycker inte att du ska slå på alla växlar direkt. Testa först att äta lite större portioner än vad du är van vid. Ta gärna lite extra av vilken kötträtt som nu serveras. Satsa hellre på att få i dig lite mer protein.
Inget du behöver bry dig om än. Du lär garanterat få i dig nog med protein bara genom att öka portionerna.
Ät inte för mycket mer, ta det långsamt så att du slipper dra på dig en massa fett som du sedan kommer ångra och vilja deffa ner.
Spartansk
2012-10-14, 09:37
Ett tips är att man inte brukar bli lika mätt av att dricka saker som att äta dem. Att dricka mycket mjölk är bra, det innehåller väldigt bra näringsämnen.
Ät inte för mycket mer, ta det långsamt så att du slipper dra på dig en massa fett som du sedan kommer ångra och vilja deffa ner.
Håller inte med här. Du är precis som mig dvs riktigt svårt att gå upp i vikt. Om du redan anser dig själv äta mkt och knappt går upp så ska du verkligen inte tänka på att "inte äta för mycket"
Det är inte vad Fugly säger. Fugly säger ät inte för mycket mer. Ta det piano med ökningen alltså.
Fairhood
2012-10-15, 14:22
Tack för svar!
Jag har alltid haft svårt med att gå upp i vikt, jag har alltid varit underviktig. Under ca ett års tid så drack jag 2L coca cola om dagen & gick inte upp i vikt ett kilo... Så jag behöver nog inte oroa mig så värst mycket över det.
Från att i sommras ätit en vit macka & ett glas coca cola till frukost så har jag nu gått till att äta 4st mackor utav grovt börd, ost, skinka & gurka. Sedan äter jag gröt eller flingor & efter det så trycker jag i mig två ägg. En halv liter mjölk sköljer jag ner allt med!
Jag tror vikten kommer att öka inom kort :-)
Å du, standardmjölk! INGA light produkter (skrääääp!)
Gillar du blodpudding så stek upp ett litet paket, käka med stekt ägg/bacon eller nått.
Gör fullfeta å goa omeletter.
Rejäla portioner husmanskost, typ pannbiff & potatis, fiskgratäng mm..
Va inte heller "rädd" för att äta vitt bröd, grovt mättar ju mer. Sen e jobbigare för magen om man jämt ska äta fullkornprodukter jämt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.