Visa fullständig version : Vad är ett "för högt" omega-3 intag?
Barbastark
2012-10-12, 19:28
Hejhej
Undrar kring hur stort omega-3 intag/dag som är "för högt"(långtids bruk).
Verkligen fått upp ögonen för fisk, men vill ha lite koll kring överkonsumption av omega-3. Slv rekommenderar ju 1E% från omega-3=ca 2,5-3g från detta (och då pratar dem ju inte ens ren DHA eller EPA vad jag förstått), så RDI har jag kolla på. Är alltså vad som är för mycket som jag undrar.
MVH
För mycket är nivåer som istället för att sänka, ökar blodtryck och blödningsrisk, typ. Annars vet man ju inte säkert eftersom vi inte supplementerat med det särskilt länge.
Sedan kan man uppleva att man blir lite mentalt ostimulerad av stora mängder omega-3 eftersom det inhiberar utsöndringen av samtliga stresshormon i kroppen. En del verkar dock må prima av det, så det är som vanligt inviduellt.
Hur får vi ökat blodtryck genom att sänka stresshormonen ? Är mest nyfiken på vilka mekanismer som skulle ge ökat blodtryck. Att fleromättat fett -> oxiderat kolesterol - > plackbildning i blodkärlen verkar lite långsökt. Snarare öppnar Omega-3 upp blodkärlen och sänker blodtrycket.
Barbastark
2012-10-13, 07:48
För mycket är nivåer som istället för att sänka, ökar blodtryck och blödningsrisk, typ. Annars vet man ju inte säkert eftersom vi inte supplementerat med det särskilt länge.
Sedan kan man uppleva att man blir lite mentalt ostimulerad av stora mängder omega-3 eftersom det inhiberar utsöndringen av samtliga stresshormon i kroppen. En del verkar dock må prima av det, så det är som vanligt inviduellt.
Vad tror du "överdosering" kan handla om för siffror? 10-20g/dag?
Spartansk
2012-10-13, 07:53
En lekmans gissning är att man kan äta väldigt mycket omega 3 - tänk på inutierna!
Anders The Peak
2012-10-13, 08:16
På den här sidan pratas det lite om det. (http://suppversity.blogspot.se/search?q=omega+3)Nu ska man inte tro på allt som skrivs men ofta anges referenserna och då kan man läsa vidare.
En lekmans gissning är att man kan äta väldigt mycket omega 3 - tänk på inutierna!
+1
http://www.sciencedaily.com/releases/2011/03/110324153712.htm
Från wikipedia (inuit diet):
Traditional Inuit diets derive, at most, 35-40% of their calories from protein, with 50-75% of calories preferably coming from fat. This high fat content provides valuable energy and prevents protein poisoning, which historically was sometimes a problem in late winter when game animals grew lean through winter starvation. Because the fats of the Inuit's wild-caught game are largely monounsaturated and rich in omega-3 fatty acids
Vilket gör att man kan spekulera lite om intaget. Om vi säger att 3000 kcal är ett dagligt intag och en tredjedel av detta är fett. Då kommer cirka 1000 kcal från fett, eller cirka 110g.
Om vi likställer fettet med laxfett (de äter mycket säl, vet inte om det är stor skillnad men hittade inga uppgifter för säl) så består det fettet av cirka 11% omega-3. Vilket då blir cirka 12g omega-3 om dagen. Vilket i tillskottsform, 30%, 1000mg, motsvarar ca 40 kapslar.
Nu är det dock väldigt många antaganden och avrundningar jag gör.
EDIT!
Räknade fel. 2 tredjedelar är ju fett (nästan). Vilket är dubbelt så mycket som jag räknade på. Så dubbla alla siffror. 80 kapslar...
Sheogorath
2012-10-13, 11:52
Men ändå värdefullt för mig Sniggel som funderat på detta. Får via mat och högkoncentrerad fiskolja i mig 3,5-4,5 g Omega-3 per dygn. I praktiken mat + 4-6 kapslar 70% Omega-3. Verkar inte som att jag behöver oroa mig för att det är för mycket i alla fall. Siktar på att minst 1% av dagens energi-intag ska komma från Omega-3-fettsyror.
Tror också det är rätt lugnt. Tror inte man ens behöver höja på ögonbrynen över de som s.k. "högdoserar" med fiskolja a la Berkhan-style.
Hur får vi ökat blodtryck genom att sänka stresshormonen ? Är mest nyfiken på vilka mekanismer som skulle ge ökat blodtryck. Att fleromättat fett -> oxiderat kolesterol - > plackbildning i blodkärlen verkar lite långsökt. Snarare öppnar Omega-3 upp blodkärlen och sänker blodtrycket.
Absolut, men det är rapporterade biverkningar för väldigt stora intag åt gången.
I regel sänker det ju som sagt blodtrycket.
Vad tror du "överdosering" kan handla om för siffror? 10-20g/dag?
Ja, förmoligen snarare där än kring 5-8 g / dag eller vad folk nu doserar. Dock kan blödningsrisk osv öka om det nu är ett problem.
10-20 g omega-3 per dag är väldigt höga doser, minst sagt.
Barbastark
2012-10-13, 13:55
När ni säger vilken mängd "omega 3" ni intar per dag så syftar ni på ren EPA och DHA eller? Eller bakar ni i allt?
Sheogorath
2012-10-13, 14:06
När ni säger vilken mängd "omega 3" ni intar per dag så syftar ni på ren EPA och DHA eller? Eller bakar ni i allt?
Alla omega-3-fettsyror. Vilket inte är det samma som mängden fiskolja t.ex. Fiskolja innehåller andra fettsyror än Omega-3. I en normal kost kommer alltid linolensyra att dominera skulle jag vilja påstå, eftersom den är vanligt förekommande i vegetabilier. EPA förekommer nästan bara i fisk/skaldjur och DHA bara i fisk/skaldjur och rött kött. Jag har gjort beräkningar på alla de livsmedel jag normalt sett äter så att jag får en total inklusive tillskott. Även då behöver jag 4-6 kapslar av HÖGKONCENTRERAD fiskolja för att nå 1E% Omega-3!
Eddie Vedder
2012-10-13, 14:14
+1
http://www.sciencedaily.com/releases/2011/03/110324153712.htm
So what? De överlevde och var friska men det säger väl inget om att det är riskfritt? Den höga blödningsbenägenheten bland inuiter är väl känd?
Greenlanders have a degree of bleeding tendency, which was especially manifested earlier, before urbanization. Past attempts to explain this tendency (vulnerability of the mucous membranes, plethora, scurvy) seem to have been unsatisfactory or incorrect. An observed decrease in platelet aggregability caused by the high content of eicosapentaenoic acid in the diet and the blood gives a plausible explanation of this ethnic peculiarity.
Bang HO, Dyerberg J. The bleeding tendency in Greenland Eskimos. Dan Med Bull. 1980 Sep;27(4):202-5.
Abstract
In the six-year period 1976-1981 the incidence of bleeding of intracranial saccular aneurysms in Greenlandic Eskimos was compared retrospectively to that in Caucasian Danes. The study comprises only patients admitted to a Neurosurgical Department. Criteria for admission and diagnosis were similar in the two populations. Incidence rates for all ages were 9.3 and 3.1 per 100,000 population per year among Eskimos and Caucasian Danes, respectively. Weighting differences between the two populations regarding population size, age distribution and number of patients, the relative risk for Eskimos compared with Caucasian Danes was 4.4 (95% confidence limits 2.9-6.5). In an attempt to account for this finding, the possibility of different connective tissue properties in the two populations is briefly discussed.
Ostergaard Kristensen M. Increased incidence of bleeding intracranial aneurysms in Greenlandic Eskimos. Acta Neurochir (Wien). 1983;67(1-2):37-43.
Anders The Peak
2012-10-13, 16:57
Men ändå värdefullt för mig Sniggel som funderat på detta. Får via mat och högkoncentrerad fiskolja i mig 3,5-4,5 g Omega-3 per dygn. I praktiken mat + 4-6 kapslar 70% Omega-3. Verkar inte som att jag behöver oroa mig för att det är för mycket i alla fall. Siktar på att minst 1% av dagens energi-intag ska komma från Omega-3-fettsyror.
Jag äter ca 15gr högkoncentrerad fiskolja, 15 gr kokosolja, 30 gr virgin olivolja varje dag. ..
Jag äter ca 15gr högkoncentrerad fiskolja, 15 gr kokosolja, 30 gr virgin olivolja varje dag. ..
Visst, men hur stor andel av fiskoljan är omega-3 fettsyror?
Sheogorath
2012-10-13, 17:46
Visst, men hur stor andel av fiskoljan är omega-3 fettsyror?
Högkoncentrerad fiskolja brukar ligga mellan 60-70% Omega-3.
aldoschadewitz
2012-10-13, 17:49
Högkoncentrerad fiskolja brukar ligga mellan 60-70% Omega-3.
är det samma som kapslar? (60-70% omega3)
fattar inte det ni skrev in tråden helt.. kom ni fram till någon siffra omega3/ kgv som inte ska överskridas?
Sheogorath
2012-10-13, 17:54
är det samma som kapslar? (60-70% omega3)
fattar inte det ni skrev in tråden helt.. kom ni fram till någon siffra omega3/ kgv som inte ska överskridas?
Vanlig fiskolja (de billiga kapslarna man kan hitta överallt) är "bara" 30% omega-3, d.v.s. man måste äta drygt tre kapslar för att få i sig ett gram omega-3. Något gränsvärde har vi inte kommit fram till i tråden. Högkoncentrerade kapslar (typ Pharbio Omega-3 Forte) är 63% omega-3. Rent ekonomiskt tjänar man på de billigare kapslarna men man får ju i sig fler kalorier eftersom man måste få i sig mer olja för en viss mängd omega-3.
aldoschadewitz
2012-10-13, 18:09
Vanlig fiskolja (de billiga kapslarna man kan hitta överallt) är "bara" 30% omega-3, d.v.s. man måste äta drygt tre kapslar för att få i sig ett gram omega-3. Något gränsvärde har vi inte kommit fram till i tråden. Högkoncentrerade kapslar (typ Pharbio Omega-3 Forte) är 63% omega-3. Rent ekonomiskt tjänar man på de billigare kapslarna men man får ju i sig fler kalorier eftersom man måste få i sig mer olja för en viss mängd omega-3.
okej har du koll på hur BS ligger till? :)
Läs innehållsförteckningen.
varför så mycket?
Absolut, men det är rapporterade biverkningar för väldigt stora intag åt gången.
I regel sänker det ju som sagt blodtrycket.
Kan du lämna referens? Vore intressant att se förklaringar/hypoteser kring mekanismen.
Sheogorath
2012-10-13, 19:09
Det är vanlig lågkoncentrerad (30%). Helt OK om man inte ska upp i höga doser och/eller vill lägga kalorierna på annat (och tycker att det är värt mer än det dubbla priset...)
Kan du lämna referens? Vore intressant att se förklaringar/hypoteser kring mekanismen.
Hittar det faktiskt inte nu. Det var vid extrema intag minns jag i alla fall (tänk överdos), så det är nog inte särskilt relevant någonsin i praktisk mening.
Jag är också nyfiken på förklaringen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.