handdator

Visa fullständig version : Trött på gröten

SteelPulse
2012-10-11, 18:41
Jag äter havregrynsgröt, mellan 1-2 dl, lite äppelmos och mjölk till frukost. Jag har fått för mig att det är bra bränsle. Jag börjar bli jäkligt less på det, dessutom tänkte jag börja äta lite mer och gå upp i vikt. Men jag vill ju äta hyfsat nyttigt, så jag undrar om ni har tips på nåt som är lika nyttigt och går lika snabbt att fixa till? Min frukost består av gröten och 30g vassle.

För visst måste det vara lite bättre för träningen med havregrynsgröt än tex rostad formfranska med leverpastej, förutsatt att kaloriintaget är det samma?

Sheogorath
2012-10-11, 19:00
För visst måste det vara lite bättre för träningen med havregrynsgröt än tex rostad formfranska med leverpastej, förutsatt att kaloriintaget är det samma?

Inte precis, nej. Tillgodoser du ditt näringsbehov (vitaminer, mineraler och essentiellt fett) över dagen kommer inte morgonmackorna att påverka din träning eller hälsa negativt. Jag kan inte på rak arm säga att du missar något viktigt med mackorna. Ät du dem om du känner för det. Det är ett lätt sätt att öka på kalorierna (rejält) om man vill det. Särskilt med pålägg typ leverpastej.

Jag äter mycket risgrynsgröt (med lite vaniljsocker som smaksättning) och fun light jordgubb (som saftsås) för tillfället. Värt att prova om du gillar risgrynsgröt! Väldigt lätt att komma upp i kalorier.

zeusden1
2012-10-11, 19:06
Vill du göra gröten godare och samtidigt öka kaloritätheten en aning, knäck i ett ägg per dl havregrynsgröt du gör i slutskedet av tillagningen! Gröten blir en aningen slätare och smakar enormt mycket bättre. Lite rolig sylt kanske?

fallra
2012-10-11, 19:26
Jag har samma problem, fick idag sota för att jag åt för lite lunch och mellanmål, var därmed tvungen att äta en middag på 450g kyckling och 200g nudlar.. Ät mindre "nyttig" mat, helt ärligt, tro mig, du kommer aldrig kunna klara bulken till en början om du inte äter lite mer näringsrik mat!
Jag ska börja köpa något vitt bröd att smaska i mig för dom extra kalorierna, sen kanske mjölk.
Sen kan man väl proppa i sig en bulle eller lite godis varje dag också, men jag vet inte riktigt hur bra det skulle vara för mig då jag har rätt stor risk att få diabetes på grund av min genetik. Vet inte heller hur bra det är i längden :)

Sheogorath
2012-10-11, 19:31
Jag har samma problem, fick idag sota för att jag åt för lite lunch och mellanmål, var därmed tvungen att äta en middag på 450g kyckling och 200g nudlar.. Ät mindre "nyttig" mat, helt ärligt, tro mig, du kommer aldrig kunna klara bulken till en början om du inte äter lite mer näringsrik mat!
Jag ska börja köpa något vitt bröd att smaska i mig för dom extra kalorierna, sen kanske mjölk.
Sen kan man väl proppa i sig en bulle eller lite godis varje dag också, men jag vet inte riktigt hur bra det skulle vara för mig då jag har rätt stor risk att få diabetes på grund av min genetik. Vet inte heller hur bra det är i längden :)

Diabetes får du framförallt av fettövervikt tillsammans med taskiga gener. Att äta socker för att öka på kalorierna tycker jag bara är lämpligt att göra i anslutning till träning när kroppen kan omsätta sockret till muskel- och leverglykogen på ett effektivt sätt. För övrigt tycker jag man ska hålla sig till stärkelserika livsmedel, typ som du säger vitt bröd etc.

1684_
2012-10-11, 19:47
jag åt risgrynsgröt imorses med, hallonsylt + keso + rostade nötter :)

ett tips e att:

göra davosgröt. fil/yoghurt + musli/gryn + frukt eller annat, blanda och låt svälla i kylskåpet över natten, ät till frukost.

koka gröten kvällen innnan å spä ut på morgonen.

musli/crunchy/knäckebröd/skorpor + mjölk/yoghurt med keso

omelett

gröt puddingar, koka valfri grötsort + knäck i ägg i slutet, ha i vad du vill å hur du vill. häll i ugnsform, in i ugnen. käka kakan till frukost med keso ´+ kräm/sylt/yoghurt

smörgåsar

SteelPulse
2012-10-11, 20:04
Tack för svaren!

Bra ide med risgrynsgröten, köper du färdig eller gör du egen?

Ägg i havregröten var ett intressant tips. Förutsätter detta att man lagar gröten i kastrull istället för micro? Ska testas imorgon.

Edit
Och tack för dom andra tipsen. Socker vill jag gärna undvika, det får jag i mig tillräckligt via tex äppelmos och juice.

1684_
2012-10-11, 20:06
jag ber morsan göra, eller s¨å kokar jag upp sån där snabb risgrynsgröt, på 3min. du hittar paketet bland riset mm.

annars kan man ju köpa sån rulle, men vill man ha en tjock gröt så e de väl lika bra å göra egen,

jaa ägg i gröten kan man ha med eller vispa en ägg vita å vänd ner i slutet

Zizou
2012-10-11, 20:08
Tack för svaren!

Bra ide med risgrynsgröten, köper du färdig eller gör du egen?

Ägg i havregröten var ett intressant tips. Förutsätter detta att man lagar gröten i kastrull istället för micro? Ska testas imorgon.

Edit
Och tack för dom andra tipsen. Socker vill jag gärna undvika, det får jag i mig tillräckligt via tex äppelmos och juice.

Går bra att göra i micro. Men du bör då ta ut den och röra om den då och då, om du inte vill få en enda stor äggklump i typ ;)

SteelPulse
2012-10-11, 20:14
Ok tack.

Förresten, det är ju skönt att dricka mat, särskilt till frukost. Ett bra alternativ skulle ju kunna vara att mixa havregryn med vassle och nåt mer, mjölk tex. Jag vet att havregryn är nyttigare som lagad gröt, men hey, skönt att leva lite farligt ibland : )

Fredriiik
2012-10-11, 20:20
Ok tack.

Förresten, det är ju skönt att dricka mat, särskilt till frukost. Ett bra alternativ skulle ju kunna vara att mixa havregryn med vassle och nåt mer, mjölk tex. Jag vet att havregryn är nyttigare som lagad gröt, men hey, skönt att leva lite farligt ibland : )

exakt så gör jag. Äter långsamt på morgonen så jag blandar nu 30gram whey och en dryg dl havregryn i en shake och sveper på morgonen. Funkar så jävla bra och jag får i mig mycket mer protte på morgonen :) så det är ett hett tips från mig! Ta något lite godare proteinpulver också, jag provar nu ON whey choklad och den är god men ska gå över till Whey FX päronsplit sen :)

Intressant det du säger om tillagade havregryn, finns det någonstans jag kan läsa mer om det?

SteelPulse
2012-10-11, 20:25
Det är väl att GI blir högre om man mixar dom. Kokning är också gynnsamt för densamma, om jag förstått saken rätt.

Finns lite att läsa om på forumet, sök på mixade havregryn.

Här är en tråd.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=33577

NNIF
2012-10-11, 20:29
förutom ägg i gröten kan du dra i lite smör, kanel och kardemumma -> smakar typ nybakat

en annan grej är förstås kvarg eller keso -> kanske inte gör den godare men smakar annorlunda iaf ^^

jordnötssmör eller annat "nötsmör" är najs med

zeusden1
2012-10-11, 20:58
förutom ägg i gröten kan du dra i lite smör, kanel och kardemumma -> smakar typ nybakat

en annan grej är förstås kvarg eller keso -> kanske inte gör den godare men smakar annorlunda iaf ^^

jordnötssmör eller annat "nötsmör" är najs med

Åhh smör i gör det så galet gott! Syrligheten som kvarg tillför är faktiskt riktigt gott tycker jag fast det är fortfarande "vanlig" gröt jämfört med ägg och/eller smör i gröten. Jordnötssmör måste jag testa!

NNIF
2012-10-11, 21:04
Åhh smör i gör det så galet gott! Syrligheten som kvarg tillför är faktiskt riktigt gott tycker jag fast det är fortfarande "vanlig" gröt jämfört med ägg och/eller smör i gröten. Jordnötssmör måste jag testa!

Du får läsa i tråden "du är träningsskadad om du .." nu när du kallar gröt med smör i galet gott haha :D

Fishtank
2012-10-11, 21:24
Gröt är ju dock underbart gott om den tillagas rätt.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Jeml
2012-10-11, 21:44
gröt är ju dock underbart gott om den tillagas rätt.

Sent from my gt-i9300 using tapatalk 2

+1!

Pushit
2012-10-11, 23:10
Ok tack.

Min standardfrukost i 3? år ungefär! Proportionerna går ju att variera väldigt men just nu kör jag 4 dl mjölk, 2-3 dl havregryn, 1 dl vassle vanilj och 1 msk kakao. Tänker aldrig mer traggla med havregrynsgröt, vill jag njuta av frukosten väljer jag hellre något som är bra mycket godare än havregrynsgröt..

Glutenkatt
2012-10-12, 00:27
Ät mindre "nyttig" mat, helt ärligt, tro mig, du kommer aldrig kunna klara bulken till en början om du inte äter lite mer näringsrik mat!

Det är inte riktigt sant. Nyttig mat kan innehålla väldigt mycket kalorier.

Sniggel
2012-10-12, 01:13
Det är inte riktigt sant. Nyttig mat kan innehålla väldigt mycket kalorier.

Tror nästan att citationstecknena antydde detta också.

Pretorian
2012-10-12, 06:23
Jag gillar att ha olika bär i gröten, Stevia, kanel och nötter. Tröttnar aldrig på det.

Glutenkatt
2012-10-12, 11:44
Tror nästan att citationstecknena antydde detta också.

Nej, då missförstår du.
Han skrev att mat som traditionellt sett ses som nyttig mat är inte tillräcklig för att bulka. Vilket jag invände mig emot.

LizaK
2012-10-14, 20:19
Stekt gröt är gott!
Man kan alltid koka grynen i mjölk också.

Ang tillbehör finns det ju en hel del att välja emellan..
Torkad frukt, bär, färsk frukt, kryddor.. En bekant har vaniljsås
till sin och äpple.. Själv kör jag den pure med rårörda lingon
och smör. Russin passar bra till också!

Mannagrynsgröt är kul att varva med men kanske inte så
jättenyttigt alltför ofta..beror väl på hur ens kost ser ut i
övrigt.