Visa fullständig version : Äta efter styrketräning LCHF
Hej!
Jag hade ganska rejäla problem med magen under en tid och det löstes med att ta bort / minska kolhydraterna. Nu äter jag grönsaker istället för pasta, potatis, ris osv osv..
Jag är ganska smal och skulle gärna bli lite större i muskelmassa och så, så jag har börjat gymma igen - styrketräning 2 gånger i veckan, helkroppspass. Samt ett konditionspass i veckan.
Nu har jag ett dilemma. När jag gymmade förut drack jag alltid gainomax eller liknande efter träning, åt banan osv..
Vad finns det jag kan dra i mig direkt efter ett pass på gymmet? Orkar inte med proteinshake, kosttillskott osv.. Utan riktig mat? Eller behöver jag det?
Hur viktigt är det? Det brukar sluta med att jag får i mig en riktig måltid Lunch/Middag 1-2 h efter avslutat pass. Är det jättedåligt? Bör jag få i mig åtminstonde någonting direkt efter avslutat pass?
Tack på förhand boys
the_matsson
2012-10-10, 21:33
Vad menar du med riktig mat, och vad är det för fel på proteinpulver?
Är ost riktig mat? Keso? Kvarg? För sååå jädra annorlunda mot dessa skulle jag inte vilja säga att till exempel vassleprotein är.
Om du inte "orkar med" kosttillskott så är mjölk fint att dricka efter träning. Duger inte det, så skulle jag välja någon annan mjölkbaserad proteinkälla.
Och nä, det är inte superviktigt, men det är ytterligare en detalj som skulle kunna förbättra dina resultat något.
Och nä, det är inte superviktigt, men det är ytterligare en detalj som skulle kunna förbättra dina resultat något.
+1.
Kör i dig en gainer eller två, och möjligtvis lite långsamt protein i form av mjölk eller något. Att dock bara ta en skopa EAA tror jag inte på.
Pretorian
2012-10-11, 07:09
Jag vill gärna få i mig något direkt efter träningen och sen äta "mat" när jag kommer hem. Och det smidigaste enligt mig är att ta en proteinshake direkt efter gymmet.
TorbjornFred
2012-10-11, 07:56
Hej!
Nu har jag ett dilemma. När jag gymmade förut drack jag alltid gainomax eller liknande efter träning, åt banan osv..
Vad finns det jag kan dra i mig direkt efter ett pass på gymmet? Orkar inte med proteinshake, kosttillskott osv.. Utan riktig mat? Eller behöver jag det?
Tack på förhand boys
Vad är det i proteinshakes som gör att du inte orkar med dom?
Mej veterligen så är gainomax gjort på i stortsett samma saker som andra proteinpulver + att dom adderat en massa kolhydrater så det blir en gainer. Så varför går gainomax bra men inte "proteinshakes"
Har ingenting mot gainer eller proteinshakes, det är grymt. Blir dålig i magen av mjölk och kolhydrater så det klarar jag inte så mycket av. Har inte möjlighet att lägga ner pengar på pulver och kosttillskott, har heller inte tid med det.
La ner gymmandet förra gången för att det blev för mycket med att komma ihåg att ta med shakes, kosttillskott hemma som var ivägen för hårt schema osv...
Nu vill jag keep it simple.. Hur mycket muskeltillväxt osv förlorar jag om jag inte äter någonting på 1,5 timmar efter avslutat pass utan käkar middag först då?
the_matsson
2012-10-11, 08:46
Hur mycket muskeltillväxt osv förlorar jag om jag inte äter någonting på 1,5 timmar efter avslutat pass utan käkar middag först då?
Lite.
Lite.
+1. Förmodligen ingenting skulle jag tro. Det totala intaget över dagen är viktigast.
Okej men då gör jag så att jag äter middag 1,5 h efter gymmandet. :)
Okej men då gör jag så att jag äter middag 1,5 h efter gymmandet. :)
Finns nog inga belägg för att protein DIREKT efter träning skulle göra någon markant skillnad, men det är en väldigt billig försäkring i alla fall. Vem vet om en proteinshake direkt efter varje pass i ett par år ger dig några extra kilon? ;)
TorbjornFred
2012-10-11, 15:37
Har ingenting mot gainer eller proteinshakes, det är grymt. Blir dålig i magen av mjölk och kolhydrater så det klarar jag inte så mycket av. Har inte möjlighet att lägga ner pengar på pulver och kosttillskott, har heller inte tid med det.
La ner gymmandet förra gången för att det blev för mycket med att komma ihåg att ta med shakes, kosttillskott hemma som var ivägen för hårt schema osv...
Nu vill jag keep it simple.. Hur mycket muskeltillväxt osv förlorar jag om jag inte äter någonting på 1,5 timmar efter avslutat pass utan käkar middag först då?
Ser vad du säger och förstår ditt problem men vill bara belysa argumentet att du inte har råd med protein. Det är ett påstående jag inte tycker stämmer, jämför du hur mycket du får i protein per krona så är proteinpulver svårslaget.
Skulle vara havregryn då som kan konkurrera med proteiner per krona men då kommer man till aspekten om man klarar av att äta så mycket som man vill i havregryn. men som jag sa innan så är jag helt förstående på att de andra argumenten gör att du inte valt att köpa proteinpulver, ville bara belysa att det inte är dyrt med avseende på protein/krona.
Tror inte heller du förlorar speciellt mycket på att hoppa shaken och istället käka middag nån timme efter.
Förutsatt att du äter tillräckligt med protein under dagen!
Många LCHF-are gör ju egen mjölk som inte innehåller så mycket kolhydrater, typ mandelmjölk (http://www.reneevoltaire.se/2009/03/himmelsk-mandelmjolk/). Ta med dig en flaska av det och drick efter gymmet.
Eddie Vedder
2012-10-11, 19:08
Är ost riktig mat? Keso? Kvarg? För sååå jädra annorlunda mot dessa skulle jag inte vilja säga att till exempel vassleprotein är.
Du menar rent vassleprotein och en produkt som knappt innehåller spår av vassleprotein? Jo jag skulle säga att skillnaden är rätt enorm. ;) Men jag håller förstås med dig i sak. :)
Vill också +1:a mattsons poäng. Vissa produkter tar vi för givet som "riktig mat" medans vissa klassas som kosttillskott trots att skillnaden i raffinering ofta är likvärdig.
Jämför oboy, olivolja, vassleprotein, kvarg, strösocker, bordssalt, nyponsoppa, smör.
Vilka är kosttillskott och vilka är "mat" eller annan benämning? Ofta gör man en skillnad i klassificering som jag inte tycker är berättigad.
Hej!
Jag hade ganska rejäla problem med magen under en tid och det löstes med att ta bort / minska kolhydraterna. Nu äter jag grönsaker istället för pasta, potatis, ris osv osv..
Jag är ganska smal och skulle gärna bli lite större i muskelmassa och så, så jag har börjat gymma igen - styrketräning 2 gånger i veckan, helkroppspass. Samt ett konditionspass i veckan.
Hur viktigt är det? Det brukar sluta med att jag får i mig en riktig måltid Lunch/Middag 1-2 h efter avslutat pass. Är det jättedåligt? Bör jag få i mig åtminstonde någonting direkt efter avslutat pass?
Tack på förhand boys
En kommentar till på originalinlägget:
Tror du att kolhydraterna i gainomax ställer till det för magen eller kan det ha varit vissa kolhydratsrika livsmedel?
Har du provat med nya kosten att även tillåta gainomax (eller blanda egen gainer för en bråkdel av priset)?
Om du inte tycker det är en bra idé kan du ju istället bara ta en proteindrink.
Vill du bli större går det bra att hälla i nån typ av fett i efterträningsdrinken (extra kalorier -> ökad anabolism).
Beroende på hur kräsen det är finns det olika val. Grädde är väl en av de val som kan få drinken att smaka gott och det är väldigt lätt att få upp kaloriintaget. Och ja, detta slöar ner proteinupptaget och man får inte lika hög peak i proteinsyntes som en drink utan fett.
Men det är inte säkert att det är någon nackdel och även om det är det, så är det bättre än att inte ta något efter träning alls.
En bekant som också kör med LCHF har med sig 1-2 kokta ägg och käkar dessa efter pass.
Alternativt en burk makrill i tomatsås eller som tidigare nämnt mandelmjölk.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.