Visa fullständig version : Kosten innan matchdagar (Innebandy)
Hej!
Jag behöver lite rekommendationer om hur jag ska få en bra rutin på kosten när det kommer till matchdagar. Kolhydrater är ju vapnet att få ut så mycket ork som möjligt men hur skulle ni lägga upp er kost om vi säger att ni har en innebandy match (3x20min) en lördag kl 13.00?
Vilken tid innan är optimal att äta? Vad ska kosten innehålla? (Hur mycket protein, fett och kolhydrater?)
Hur ska kosten se ut dagen innan?
Jag märker speciellt på helger när jag träffar mina polare och äter pizza/glass osv (mycket kcal) att dagen efter har jag sjuuuukt mycket ork om jag kör tex ett intervall pass. Detta är dock inget jag vill göra innan varje match.
Ät normalt dagen innan och ät något kanske till frukost och kanske kring klockan 10.
Själv hade jag nöjt mig med att äta ~klockan 10, en normalstor måltid. Behöver inte krångla till det för en innebandymatch på 3x20 (Tro mig, har spelat många herrans år)
Ok funkar det att käka tex havregrynsgröt 2 timmar innan träning och trycka i sig en eller två bananer 30min innan?
Ok funkar det att käka tex havregrynsgröt 2 timmar innan träning och trycka i sig en eller två bananer 30min innan?
Tror det är ganska individuellt vad som fungerar bäst. En del blir tröga och sega av att käka innan träning/match och för andra är det tvärtom. Själv mår jag jättebra av att käka ett rejält mål vanlig mat ca. 2-3 timmar innan & klämma något mer lättsmält närmare på. Har mer erfarenhet av hockey än innebandy, men så stor skillnad kan det väl inte vara.
Märker du att du reagerar bra på mycket kalorier dagen innan så kör på med det. Funkar det för att förbättra resultatet på intervallpassen borde du ju har bra med ork för match också.
Varför inte experimentera och se vad som passar bäst för dig både med mängd & timing?
Jag har experimenterat mig fram att en kolhydratrik mat ca 3h innan match (eller träning) och något lättsmält 1 timme innan fungerar kanon! Ju tidigare passet desto segare känner jag mig..
Nu måste jag bara fråga hur ni äter om ni har en match låt oss säga kl 9? Vilket jag kommer ha. Inte kommer jag orka gå upp 05.45 och laga mat!
StarkaUlf
2012-11-03, 13:10
Vilken tid ska du stiga upp då? Ät något lätt kanske. En tallrik med gröt kanske. Några mackor och mjölk.
Eller ät inget innan.
Du får prova. Finns inget som är bäst för alla.
Banan 1h innan, energidryck 30 min innan. Kötta kötta.
Lillleif
2012-11-05, 20:04
Banan 1h innan, energidryck 30 min innan. Kötta kötta.
+1
Behövs ingen speciell uppladdning för 3x20min, bara lite jävlar anamma (finns i flytande form och kallas Red Bull, Powerking osv).
Det är det som du äter dagen innan och/eller efter förra träningen/matchen som har störst effekt så om du har skött det så kommer du antagligen inte märka någon skillnad på att "bara" äta ett mål istället för två. Välj helt enkelt någon som du inte tror kommer att irritera magen dvs ät något lättsmält och testa och se vad som händer. Om du inte har ett proffskontrakt hängande på just den här matchen så är det antagligen ett bra tillfälle att lära dig hur du fungerar i olika situationer.
Märker du att orken inte riktigt finns där så kan du också fundera på om det är för att matchen är så pass tidigt så att du inte riktigt har kommit igång vilket för de flesta antagligen är ett större problem än att kolhydraterna tar slut.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.